اصفهان-مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: کانونهای فرسایش بادی در استان اصفهان با وسعت یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار بالغ بر ۳۹میلیارد تومان در سال خسارت به همراه دارند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی بیابانی در استان اصفهان اظهار داشت: بیبان‌های استان اصفهان در همجواری کویر مرنجاب در استان سمنان، کویر سیاه کوه در استان یزد، کویر طریق الرضا در استان خراسان جنوبی به عنوان کانون‌های مستعد خیزش ریزگرد گزارش شده است.

وی افزود: الگوهای جوی در استان اصفهان، عمدتاً با وزش باد غرب و جنوب غربی همراه است و با متوسط بارش ۱۲۰ میلیمتر در سال و همچنین، وزش باد شرقی-غربی در فصل تابستان زمینه فعالیت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان فراهم می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به شناسایی ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی در شهرستان‌های اردستان، آران و بیدگل، کاشان، خوروبیابانک، نائین، برخوار و اصفهان تصریح کرد: کانون‌های فرسایش بادی با وسعت یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان در سال خسارت به همراه دارند.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با اثرات سو کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان، ۳۰۷ هزار هکتار از اراضی مناطق متأثر، به جنگل‌های دست کاشت مجهز شدند، گفت: با گیاهان مقاوم به شوری و خشکی اعم از طاق، شورگز، «قره داغ» و «اشنیون» به مقابله با خیزش گردوغبار پرداختیم.

جریان مداوم زاینده رود به مهار کانون‌های گردوغبار می‌انجامد

شیشه فروش با بیان اینکه وزش بادهای شرقی-غربی کانون‌های گردوغبار را فعال می‌کند و تبعات کوتاه مدت و درازمدتی را در پی خواهد داشت، گفت: منابع تولید ریزگردها می‌تواند درون استانی، خارج استانی و برون کشوری باشد که سهم عمده منشأ فعالیت کانون‌های گردوغبار درون استان اصفهان است.

وی تاکید کرد: با جریان مداوم رودخانه زاینده رود می‌توان از بروز فعالیت کانون‌های گردوغبار جلوگیری کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ۳۰ هزار مالچ پاشی جهت ممانعت از فعالیت کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان اظهار داشت: در سال گذشته ۸۰۰ هکتار از اراضی استان اصفهان متأثر از مالچ پاشی بود و امسال هم این اقدام ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به یک هزار و ۵۰۰ هکتار نهال کاری برای مهار فعالیت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان تصریح کرد: امسال هم در تمام مناطق متأثر از کانون‌های فرسایش بادی نهال کاری در حال انجام است.

شیشه فروش با بیان اینکه ۵ هزار جنگل دست کاشت در اراضی استان اصفهان از اقدامات پیش رو برای کنترل فعالیت کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان است، ابراز داشت: اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان در ۴ هزار هکتار از طاق زارها به مبارزه با موش به عنوان یکی از آفات این گیاه دست کاشت پرداخته است.

از ابتدای سال تاکنون، چهار مرتبه کانون‌های گردوغبار فعال شده‌اند

وی اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون، در هفته گذشته با چهارمین فعالیت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان مواجه شدیم؛ اولین مورد فعالیت این کانون‌ها با وزش بادهای شرقی-غربی در روزهای نخست خردادماه همراه شد و پس از آن در اواخر خردادماه و اوایل تیرماه کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان فعال شدند.

شیشه فروش چهارمین فعالیت کانون‌های فرسایش بادی در استان اصفهان را به هفته آخر تیرماه مختوم کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۱۴ روز استان اصفهان، با ریزگردهای ناشی از فعالیت کانون‌های گردوغبار همراه بود که با کاهش میدان دید و خسارت را دربرداشت.

سازمان محیط زیست کشور و جنگل‌ها طرح‌های بیابان زدایی را در اصفهان و استان‌های کویری همجوار تسریع کنند

وی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از مساحت استان اصفهان بیابانی و نیمه بیابانی است از سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها لازم است نسبت به تسریع در اجرای طرح‌های بیابان زدایی و نهال کاری و مالچ پاشی برای مهار فعالیت کانون‌های گردوغبار در استان اصفهان همکاری لازم را به عمل آورند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: همزمان با اقدام در استان اصفهان لازم است اقدامات بیابان زدایی در استان‌های کویری همجوار با استان اصفهان انجام شود.

مساحت بیابان‌های استان اصفهان به دو میلیون هکتار افزایش یافت

وی با اعلام اینکه یک میلیون و ۹۰ هکتار از مساحت بیابانی اصفهان به دو میلیون هکتار افزایش یافته، تصریح کرد: رسوبات ناشی از بارندگی‌ها با وزش شدید باد به حجم مناطق بیابانی استان اصفهان افزوده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان با اجرای طرح‌های مؤثر نسبت به کنترل فعالیت‌های کانون‌های فرسایش بادی ملزم شده است، گفت: اداره کل محیط زیست استان اصفهان هم مسئولیت شناسایی کانون‌های گردوغبار را برعهده دارد و اداره کل هواشناسی استان اصفهان مسئولیت پیش بینی و ردیابی و پایش مستمر وزش باد را اطلاع رسانی می‌کند.

وی احداث کمربند فضای سبز در اطراف شهر را برعهده شهرداری دانست و گفت: کمربندهای فضای سبز در شرق و شمال کلان شهر اصفهان با هدف مدیریت کانون‌های فرسایش بادی توسط شهرداری اصفهان انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: با فعالیت ریزگردها، فعالیت کوره‌های آجرپزی متوقف می‌شود؛ ۱۴ ایستگاه محیط زیست با پایش لحظه‌ای میزان گردوغبار را می‌سنجد و به مرکز بهداشت استان اصفهان اطلاع می‌دهد.

وی افزود: مرکز بهداشت استان اصفهان هم به دنبال ساخت ایستگاه سنجش میزان ذرات معلق در استان اصفهان است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه فعالیت کانون‌های گردوغبار تا پایان تابستان می‌تواند تداوم داشته باشد، تصریح کرد: متناسب با شرایط اقلیمی این کانون‌ها فعال خواهند شد.