نشست مجازی «عفاف و حجاب؛ سمبل عزت و کرامت» با حضورفعالان فرهنگی از کشورهای ایران، بحرین، لبنان، آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آلمان، گینه کوناکری، هندوستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیاد حجاب و عفاف به مناسبت سالگرد فاجعه کشتار خونین مسجد گوهرشاد در شهر مشهد مقدس با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، نشستی به صورت مجازی با عنوان «عفاف و حجاب؛ سمبل عزت و کرامت» برگزار کرد.

این نشست با حضور فرهیختگان و فعالان فرهنگی از کشورهای ایران، بحرین، لبنان، آمریکا، کانادا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آلمان، گینه کوناکری، هندوستان و پاکستان برگزار شد.

مجری برنامه سوزان خلیل، روزنامه‌نگار لبنانی بود. در ابتدای نشست عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با اشاره به روز عفاف و حجاب عنوان کرد: نظام شاهنشاهی گمان می‌کرد به اهداف خود رسیده است؛ لذا از نظام لائیک آتاتورک تبعیت کرده و شروع به خلع حجاب از زنان کردند.

وی با اشاره به گمان برخی درخصوص حجاب بعنوان یک ظلم نسبت به بانوان بیان کرد: در حقیقت این حجاب نشانه آزادی و انسانیت زن می‌باشد. چرا که باعث بروز انسانیت در بانوان و متجلی شدن آن در جامعه می‌شود.

خامه‌یار با اشاره به جایگاه زن در جوامع غربی و تفاوت آن با نگاه اسلامی به کلام امام خمینی(ره) ‌اشاره کرد و گفت:‌ به فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی از دامن زن مرد به معراج می‌رود که این مطلب به نقش و جایگاه بانوان در پیشرفت جوامع اشاره دارد.

وی با اشاره به نقش حجاب در تمام ادیان و مذاهب عنوان کرد:‌ حجاب پدیده مذهبی محض نیست بلکه توام با طبیعت انسان است و لذا در بسیاری از ادیان از جمله مسیحیت می‌بینیم که راهبه‌ها با رعایت حداکثر پوشیدگی از عفت عمومی در دید مردم برخوردار هستند.

آیت الله محمدحسن اختری، دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب و رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تقدیر و تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همچنین اندیشمندان و شرکت کنندگان در این همایش از مقام شامخ شهدای گرانقدر مسجد گوهرشاد که در مسیر صیانت از عفاف و حجاب جان عزیز خود را نثار کردند، تجلیل و تقدیر کرد.

وی در سخنان خود این همایش را نخستین همایش از سلسله جلساتی معرفی کرد که قرار است از این به بعد در زمینه عفاف و حجاب و با هدف تبادل آراء و اندیشه‌ها در فواصل معینی و با اطلاع رسانی قبلی برگزار شود.

آیت‌الله اختری با اشاره به مقابله برخی کشورهای اروپایی با حجاب اسلامی و تصویب و تعیین انواع قوانین و محدودیت‌ها علیه آن، اهمیت حجاب و نقش آن را در حفظ هویت زن مسلمان و حفظ کرامت آنان مورد تأکید قرار داد.

دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب با مهم خواندن حضور مردم در عرصه صیانت و پاسداری از عفاف و حجاب برگزاری این نشست‌ها را در جهت طرح پرسش‌ها و انجام گفتگوهای سازنده پراهمیت دانست.

وی به دیدگاه‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه عفاف و حجاب که بخشی از آن در نامه معظم له به جوانان غربی نیز انعکاس یافته است، اشاره کرد و از اندیشمندان و فرهیختگان و فعالان حوزه عفاف و حجاب خواست در جهت تحقق اهداف و سیاست‌هایی که در این زمینه ترسیم شده‌اند از هیچ کوششی دریغ نورزند.

در ادامه نشست فعالین فرهنگی اجتماعی از ملیت‌های مختلف به شرح ذیل سخنانی در حمایت از مقوله عفاف و حجاب ارائه کردند.

خانم هویدا جبق، رییس مجمع زنان پیرو اهل بیت(ع) اروپا از ایتالیا با اشاره به آیه شریفه ماکان ان یکلمه الله الا وحیا او من وراء الحجاب به جایگاه حجاب در اسلام بیان کرد: خود باعث علو درجات و وقار زن می‌گردد، لذا خداوند حجاب را در جامعه بدلیل اهمیت زن در جامعه و حمایت از او واجب کرد.

وی با تفکیک حجاب به دو بخش داخلی و بیرونی مطرح کرد: ‌حجاب درونی همان حجاب قلب و چشم و بصیرت داشتن نسبت به محرمات میباشد و حجاب بیرونی نیز همان پوشاندن کامل جسم است جز صورت و دو دستان.

هویدا با اشاره به تأثیرات رعایت حجاب بر وجود انسان عنوان کرد: رعایت حجاب موجب میشود زن اساس جامعه باشد در مقابل در جامعه‌ای که حجاب بانوان جایگاه خاصی ندارد باعث می‌شود زنان مورد بهره کشی اقتصادی، تجاری و بازاریابی شوند و نیز برپایی دوره‌های مقابله بین زنان مسلمان و غیرمسلمان (بی حجاب)‌ در جوامع غربی به منظور تبیین مسأله حجاب را بسیار با اهمیت شمرد.

مرضیه هاشمی، مجری پرس تی وی از آمریکا در خصوص مقوله عفاف و حجاب گفت: زنان متعهد مسیحی برای سالیان دراز لباس عفیف استفاده می‌کردند، ولی در جامعه‏ ای که دولت و کلیسا از هم جدا هستند، انتخاب زنان برای پوشش خود لزوما بیشتر تحت تأثیر دولت قرار می‌گیرد تا تحت تأثیر کلیسا و مذهب که در این زمینه مثال‌های متعددی وجود دارد.

خانم علیاء الحق الصائغ، مسئول جمعیت فرهنگی جوانان از کانادا با اشاره به مفهوم حجاب و ارتباط آن با زن بودن از این مساله بعنوان یک موضوع بحث‏ برانگیز یاد کرد.

وی با اشاره به تأثیر رسانه‌ها بر این مساله عنوان کرد:‌ در رسانه‏ های غربی و در ایدئولوژی حاکم برآن، پیرامون مبارزه برای تساوی زن و مرد، زنان به شدت مورد سوء استفاده قرار گرفته‏ اند. همچنین رسانه‏‌های غربی نقش بسیار مهمی در تغییر جوامع شرقی داشته‏‌اند.

خانم حوا باری، مسئول جمعیت زنان کوثر از گینه کوناکری با اشاره به دیدگاه حضرت زهرا(س)‌ نسبت به مسأله حجاب و اهمیت آن اشاره کرد و گفت:‌ حجاب برای آن بانوی بزرگ پوشش و عفاف داشتن از هر آنچه ایشان را از یاد خدا بازمی‌داشت؛ لذا همه حرکات و گفتار و رفتار ایشان در مسیر طاعت الهی بوده و از گناه و معصیت دور بودند.

خانم امیره برغل، مدیر مرکز سکن للارشاد الاسری از لبنان با موضوع «نقش و جایگاه زن در جامعه»‌ اظهار کرد:  خداوند برای هر انسانی اعم از مرد و زن ارزش وجودی را قائل است و به همان میزان آنان در ساختن جامعه الهی که به ودیعه گذاشته شده است، بهره مند می‌شوند.

وی همچنین، با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) عنوان کرد:‌ امام (ره) فرمودند نقش زن در جامعه از نقش مرد مهمتر است، زیرا زنان علاوه بر آنکه گروهی فعال در همه زمینه‌ها هستند بلکه گروه‌های کوشای دیگری را در آغوش خود تربیت می‌کنند. خدمت کردن یک مادر برای جامعه بالاتر وافضل‌تر از خدمت معلمی است که مقامش به خودی خود بالاست.

در ادامه این نشست، کریستین ژیلبرت زهرا گیلوم، عضو کمیته زنان اهل البیت(ع) در ارتباطات و مطبوعات از فرانسه با اشاره به اعتقاد عرفای بزرگ مسلمان مانند ابن عربی  و یا مولانا، عنوان کرد:‌ حقیقت همان زیبایی است و زن تجسم یا نماد زیبایی الهی است.

وی با اشاره به نگاه رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) مفهومی با ارزش از زن داده است که زن ستون خانواده است و جامعه را با جواهری در جعبه جواهرات مقایسه کرده است.

خانم زینب اوزوگوز، عضو اتحادیه شیعیان آلمان و نویسنده و پژوهشگر رسانه در دفاع از مقوله عفاف و حجاب با اشاره به سخنان امام خامنه‌ای(دام ظله) در پاسخ به این سوال که مهمترین وظیفه زن مسلمان امروز رعایت حجاب اسلامی و دفاع از آن در برابر لباس‌هایی که با فرهنگ غرب وخصمانه وارد شده است؛ است. به هدف غرب از بهرهبرداری و استثمار زن، به عنوان یک ابزار مصرفی اشاره کرد.

خانم ام فروه نقوی، مسئول مؤسسه لبیک یا زهرا(س) از انگلستان با موضوع «جایگاه زنان و نقش اساسی آنها در جامعه با استناد به آیات قرآنی» سخنرانی کرد. وی گفت: زن سکان جامعه است در بخش اقتصادی در صدر اسلام شاهد آن بودیم که حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) چگونه امور اقتصادی منزل را اداره می‌کردند. زن تجلی رب است چون فرزند به دنیا می‌آورد و به دنیا زندگی می‌بخشد. زن مربی و آموزگار کودکان است. همانگونه که امام راحل فرمودند زن مدرس جامعه است. در سوره‌های نساء، اسراء، نحل و توبه آیاتی پیرامون مقام شامخ زنان ذکر شده است. پس زنان طبق فرموده امام راحل باید در تربیت فرزندان صالح کوشا باشند.

در ادامه الهام شاکری، پژوهشگر انجمن حقوق بشر از بحرین با موضوع «تجاوزات حقوق بشری علیه زنان بحرینی» به بیان سیر نقض حقوق بانوان بحرینی از سال ۲۰۱۱ تاکنون در زمینه‌های مختلف همچون بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه‌های متعدد در زندان‌ها، حملات غیرقانونی به منازل، قتل غیرقانونی برخی بانوان، اخراج از کار و ... پرداخت.

فرح جعفری، مسئول بخش بانوان مؤسسه امام جعفر صادق(ع)‌ در بمبئی هندوستان به اهمیت جایگاه حجاب اشاره کرد و گفت:‌ یک خانم اروپایی از طلبه‌ای پرسید در اسلام گفته شده است که زنان حجاب داشته باشند آن طلبه جواب داد وقتی خاک، گرد و غبار در سر راهتان باشید از کنار آن رد می‌شوید ولی اگر طلا یا الماس گرانبهایی باشد آن را برمی‌دارید و در مکانی امن از آن محافظت می‌کنید. در گفتگویی در دادگاه استرالیا عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف حجاب بودند قاضی به طرف مسلمان گفت چرا شما از زنان می‌خواهید خود را بپوشانند مسلمانان در پاسخ گفتند اگر شما یک تکه گوشت را بدون محافظ بگذارید درندگان آن را پاره کرده و خواهند خورد اما اگر محافظی داشته باشید هیچ درنده‌ای جرأت نزدیک شدن به آن را ندارد در مورد حجاب زنان هم همینطور است اگر پوشش نامناسب باشد مورد اذیت و آزار نامحرمان قرار خواهند گرفت و اگر حجاب خود را رعایت کنند از شر چنین افراد پلیدی درامان خواهند ماند.

وی یادآور شد: حجاب یک سنگر هست برای محافظت اسلام،‌ یک زینت هست برای معیار اسلام، یک شناخت است برای مذهب اسلام، لذا امروزه دنیا متوجه شده است که هرچیز ارزشمندی باید حجاب داشته باشد.

سیده وجیهه زهرا نقوی، مسئول جامعه خدیجه الکبری(س) پاکستان با اشاره به تأثیر حجاب بر روحیه زن عنوان کرد:‌ حجاب مایه‌ تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه ی مادیگرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجاب‌های خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک، سبک و کمارزش می‌کند. حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن کفه ی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمت‌های الهی است.