عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) در برنامه «بدون توقف» گفت: یکی از خلأهایی که وجود دارد برگزاری گفت‌وگوهای دو طرفه است، منبرهای ما یک طرفه است و ننشستیم با جوان حرف بزنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی محمدی با حضور در برنامه «بدون توقف» که ۲۹ تیرماه به روی آنتن رفت، با اشاره به اینکه اعتقاد امام (ره) این بود که فقه ثمره‌اش حکومت است و باید در حکومت پیاده شود، عنوان کرد: تئوری امام (ره) درست بود، حالا اگر درست اجرا نشده تقصیر من و شماست.

وی در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با اشاره به اینکه دین همانند یک پازل است و باید همه چیزش با هم اتفاق بیفتد و کنار هم قرار بگیرد، گفت: وقتی این اتفاقات درست نمی‌افتد جوان از دین زده می‌شود، دنبال مقصر نمی‌گردیم اما یکی از خلأهایی که وجود دارد برگزاری همین گفت‌وگوهای دو طرفه است، منبرها یک طرفه بوده، ننشستیم با جوان حرف بزنیم.
وی ادامه داد: حالا وقتی دین و حکومت با هم قاطی می‌شود یک کم وضعیت سخت می‌شود، چون خود به خود افراد این‌ها را با هم قاطی می‌کنند که فلان رئیس که معمم است، فلان خطا را هم کرده، فلان دروغ را هم گفته و همه را به دین ربط می‌دهند، اگر مثلاً اطباء یا نظامیان هم سر کار بودند باز هم این اتفاق می‌افتاد و مثلاً گرانی می‌شود زود گره می‌زنند به دین.
این سخنران در پاسخ به این سوال که «پس چرا دین از حکومت جدا نمی‌شود» یادآور شد: اعتقاد امام (ره) این بود که فقه ثمره‌اش حکومت است و باید در حکومت پیاده شود، اینکه درست پیاده نشده بحث دیگر است، تئوری امام درست بود، اگر درست اجرا نشده تقصیر من و شما بوده، اما من می‌گویم نقاط مثبت را هم نادیده نگیریم یعنی خود من صدها نمونه سراغ دارم از پای منبرها که افراد توبه کردند و عوض شدند، اصل دینداری در درون مردم هست اما ملاک‌های دینداری را همه ندارند، ما میلیون‌ها دیندار داریم اما همه کامل نیستند، به خاطر همین خدا هم آن قدر جای شفاعت و توبه گذاشته، اما اگر می‌خواهید بدانید مجموعه کشور صد در صد منطبق با اسلام است؟ نه.
عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) در ادامه تصریح کرد: دینداری زحمت دارد، به طور کلی دیندار به معنای واقعی کم است، منذر بن جارود یکی از استانداران در زمان حضرت علی (ع) است که ۴۰۰ هزار درهم اختلاس کرده که خود امام عزلش کرد، زیاد که پدر همین ابن زیاد است جز فرمانداران حضرت است که انحراف پیدا کرد.
رفیعی همچنین یادآور شد: ابن هرمه مسئول اقتصادی بازار اهواز است که اختلاس کرد و امام عزلش کرد چندین مورد است، اگر کتاب کارگزاران حضرت امیر (ع) را بخوانید می‌بینید که چندین مورد است، حضرت علی (ع) بخش عمده‌ای از وقتش صرف همین تذکرات به مسئولان خودش می‌شده، پس این طبیعی است که در طول تاریخ این اتفاق بوده قرآن می‌گوید: «میل انسان به گناه بیشتر از ثواب است». در جامعه کم است یک مؤمنی که همه چیزش درست باشد. مثل آقای بهجت چند تا داریم، اما اگر به ۱۰۰۰ نفر گزینشی بگویید خدا را قبول دارید یا به قیامت اعتقاد دارید همه می‌گویند: بله!
وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: پس باور و اعتقاد وجود دارد اما آن دو بخش دیگر که می‌شود رعایت اخلاق و مناسک کم است، می‌گویند چرا فلان فرد در اربعین کربلا می‌رود یا دعای عرفه می‌خواند اما دروغ هم می‌گوید یا نماز نمی‌خواند؟ من می‌گویم آن که خوب است بگذار باشد سعی کنیم بقیه اعمالش را هم درست کنیم، نه اینکه کلاً همه را بزنیم، باور من این است که امروز در جامعه دین به معنای باور به خدا، باور به معاد، قیامت و مرگ سطحش بالاست اما به معنای التزام عملی به حوزه‌های اخلاق اجتماعی و ادب و احترام نه. دین هست ولی کامل نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این مطلب که «دلیل این مشکلات کم کاری روحانیون است» گفت: مگر روحانیون جز تبیین کار دیگری دارند، اینکه شما نماز نمی‌خوانید گردن آنهاست، روحانیون فرقی با مردم ندارند فرق‌شان این است که در حوزه درس‌های علوم دینی می‌خوانند، ممکن است آنها هم دچار انحراف شوند، طلبه از آسمان که نیامده، در حوزه علوم دینی عصمت نداریم اما الگو داریم، شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله بهجت، امام (ره) یا شیخ انصاری، چرا از این‌ها الگو برنمی‌داریم، فقط آنها که مشکل دارند می‌بینیم. ما در کل ایران حدود ۱۰۰ هزار روحانی داریم یعنی همه رعایت نمی‌کنند. ما یک خصوصیتی در دین‌مان است و آن عقلانی بودن است دین را با حرف افراد و خرافات نباید آمیخت، شما همه حرف‌ها را گوش کنید و بهترین را انتخاب کنید.
رفیعی در پایان در پاسخ به این سوال که «چرا در زمان ما مرجعیت همچون گذشته عمل نکردند»، اظهار کرد: من کاملاً مخالفم، سالم‌ترین نهاد از بعد از غیبت صغری تا امروز همین نهاد مرجعیت بوده از مرحوم کلینی تا شیخ صدوق، اصلاً برخی از آنها صاحب کرامت بودند، تا امروز که مراجع بزرگوار کم نیستند، مثل همین آیت‌الله سیستانی که در عراق حرف اول و آخر را می‌زنند، در ایران هم یک بحث ولایت فقیه است که امام تئوری‌اش را آورد و فقیه یک نفر است که بر امور کلی کشور نظارت دارد مثلاً در مورد قطعنامه نظر دهد یا مثلاً برجام یا مسائل مهم کشور. اتفاقاً امروز حوزه پیشگام در مناظرات و گفت‌وگوهاست که حتی برخی گفت‌وگوها در محضر مراجع به مشاجره می‌کشد و آن قدر بحث می‌شود که این حرام است یا حلال و بعد در رساله مراجع نوشته می‌شود.