اصفهان-رئیس پلیس فتای استان صفهان گفت: با فعال شدن رمز پویا برداشت غیرمجاز از حساب افراد به صفر نرسیده است و افراد باید مراقب ورود به درگاه های جعلی بانکی و یا سایتهای غیرمجاز باشند.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جرایم ارجاع داده شده به پلیس فتا اصفهان اظهار داشت: بیشترین جرایم فضای مجازی مربوط به جرایم اقتصادی است که با فعال شدن رمز پویا با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به گذشته مواجه هستیم.

وی افزود: البته با فعال شدن رمز پویا برداشت غیرمجاز از حساب افراد به صفر نرسیده است و رایج‌ترین کلاهبرداری با روش فیشینگ یا جعل صفحات اینترنتی تحت عنوان خرید نرم افزار، فیلترشکن، ثبت نام‌های اینترنتی و امثال آن رخ می‌دهد.

رئیس پلیس فتای اصفهان با تاکید بر اینکه نیمی از جرایم اقتصادی از درگاه‌های جعلی فیشینگ انجام می‌شود، تصریح کرد: تهدید درگاه‌های جعلی حتی با رمز پویا ادامه دارد و لازم است که سایت جعلی از درگاه اصلی شناسایی شود.

کد امنیتی باید رفرش شود

وی افزود: پس از اینکه افراد به تارنماها وارد می‌شوند به درگاه‌های جعلی بانک هدایت شده و اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و آنها هم در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب افراد می‌کنند.

سرهنگ مرتضوی به تمامی کاربران اینترنتی توصیه کرد: مردم حتماً از سایت‌های مجاز که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند خرید کنند و توجه داشته باشند که آدرس اینترنتی درگاه‌های پرداخت حتماً باید با عبارت HTTPS شروع شده باشد.

وی بیان داشت: کد امنیتی بایستی با هر بار رفرش کردن تغییر کند که در غیراین صورت این درگاه جعلی بوده و صاحب آن قصد کلاهبرداری دارد.

افزایش جرایم اخلاقی در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا در ادامه به افزایش جرایم اخلاقی و اجتماعی در فضای مجازی در استان اصفهان داشت و گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر این گونه جرایم افزایش یافته است و لازم است افراد به فضای مجازی اطمینان نداشته باشند و اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افراد قرار ندهند.