به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به سخنان سیدکمال حیدری درباره نقد علم جدید و نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت (ع) پاسخ داد که در ادامه از نظر شما میگذرد؛
چندی پیش کلیپی از جناب استاد سید کمال حیدری برای بنده فرستادند که متضمن نقد علم جدید و کارکرد اسلام و تشیع و دربردارنده نقد اثر دعا و توسل و وجه امتیاز مکتب اهل بیت بود. پاسخی خدمت دوستان فرستادم و جمعی درخواست انتشار آن را کردند.
اولاً: قصه کرونا و دامن گیری جهان، قصه جدیدی نیست. بشر در طول تاریخش همیشه با بیماریهای جهان شمول مانند وبا، حصبه و غیره درگیر بوده و گاهی نیمی از جهان را به آغوش مرگ میکشاند. عقلانیت و دینداری بشر باعث میشد که با امید به زندگی و مأیوس نشدن فعالیتهای علمی را انجام بدهد و بیماران را نجات دهد.
بی شک بشر در این پدیده شوم با موفقیت بیرون خواهد آمد و نباید به سرعت قضاوت نادرست کرد. تحقیقات کنونی عقلا و متخصصان حکایت از توفیقات علمی و پژوهشی و تکنولوژیکی در درمان کرونا دارد.
ثانیاً این تصویری که از غرب میدهد که ادعای خدایی میکند مربوط به قرن نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم است و دانشمندان غربی نیمه دوم قرن بیستم با تأثیرپذیری از نیچه توانستند جریان پست مدرن را پدید آورند و نقد عقلانیت ابزاری و عقلانیت خودبسنده غرب را امثال هایدگر، هوکهایمر و هابرماس و دیگران داشته اند و غرب کنونی به هیچ وجه ادعای خدایی نمیکند و به معنویت و عبودیت گرایش زیادی پیدا کرده است.
این گونه سخنان غیرتخصصی درباره غرب ناشی از عدم اطلاع از غرب معاصر است، البته حوادثی مانند کرونا بر تواضع انسان معاصر میافزاید و نیازمندیش به خدای سبحان را بیشتر آشکار میسازد.
ثالثاً: مطلب ایشان درباره اسلام و تشیع به یک بحث کلیدی بر میگردد که انتظار ما از دین چیست؟ آیا کسی ادعا کرده که وظیفه دین درمان وبا، حصبه و کرونا است تا بعد به قرائت رسمی از دین خرده گرفته شود. ادعای طب نقلی درمانگر همه بیماریها، یک ادعای شاذ است نه قرائت رسمی از اسلام و تشیع.
آری دین به ما سبک زندگی سالم را پیشنهاد میدهد هر کسی گوش دهد و عمل کند زندگی سالم خواهد داشت. احکام مربوط به خوردن و آشامیدن، نسخه تجربه پذیر موفق اسلام است که صدها تحقیق در باب آن انجام شده؛ حال مسلمانان جهان از جمله ایران بدان اعتنا نمیکنند و دچار دهها بلیه در زندگی میشوند؛ آیا مقصر، اسلام و عالمان دین است یا مشکل از سبک زندگی نادرست ماست.
این یک مغالطه جدی است که رفتار نادرست دین داران را به دین یا عالمان از دین نسبت میدهند و منشأ بی اعتقادی به فرمایشات معصومین علیهم السلام میگردد.
سبک زندگی فست فودی و رعایت نکردن در روابط شرعی و دهها رفتار نادرست که متأسفانه گاهی در جوامع اسلامی بیشتر از جوامع غربی است دلیل بر نادرستی اسلام و تشیع و مطالب گهربار اهل بیت علیهم السلام نیست.
علت عقب ماندگی چند قرن اخیر جوامع اسلامی هم معلول فقدان عقلانیت اسلامی است که متأسفانه به لحاظ تاریخی بدان مبتلا بوده ایم. مگر در قرنهای سوم تا ششم و قرنهای دهم و یازدهم که عالمان بزرگی چون فارابی و زکریای رازی و ابن سینا و سهروردی و خواجه نصیر تا شیخ بهایی مسلمان و اهل بیتی نبودند پس چگونه توانستند دانشهایی را تولید کنند که الگویی برای جهان غرب گردید و توانست غرب قرن سیزدهم را متحول سازد و زمینه رنسانس در اواخر قرن پانزدهم را فراهم نماید.
خداوند سبحان به بشریت عقل و وحی داده است؛ هر گاه از هر دو درست استفاده کند سعادت نصیبش میشود و الا به شقاوت میانجامد. نه عقل جای وحی را تنگ کرده است و نه وحی جای عقل را.
رابعاً این بزرگوار چه نسخهای برای کرونا دارد که بتواند درمانش کند حملههای خام و ناپخته کار راحتی است سخن ایجابی ایشان کجاست. ظاهراً این ادبیات نقادانه غیر مدللانه و خام اندیشانه و شبهه افکنانه، یک مدل جدیدی روشنفکرمآبانه است که تنها اعتقادات مردم را آسیب میزند.
🔸خلاصه سخن آنکه: دلایل عقلی و نقلی بر این مطلب دلالت دارد که وحی الهی آمده است تا با کمک عقل و تجربه دنیایی را آباد کند که سعادت آخرت را به همراه داشته باشد. انتظارات آبادانی دنیا از وحی بدون عقل و تجربه ادعایی نادرست است و هیچ عالم دین معتبری چنین نگفته است و از طرفی عقل و تجربه منهای وحی الهی دنیای پیشرفت را با دهها بحران معاصر مانند بحران هویت و بحران محیط زیست همراه میکند. اصولاً تفکیک دنیا از آخرت نامعقول است چون دنیا و آخرت دو ساحت یک واقعیت هستند و وقتی دین برای آخرت باشد و از طرفی دنیا و آخرت پیوند وثیقی داشته باشند پس نمیتواند دین بادنیا کاری نداشته باشد. احکام خوردنیها و آشامیدنیها، نمونهای از سبک زندگی اسلامی است.
امیدوارم این بزرگوار که سالها در خدمت دفاع از اهل بیت (ع) برآمدند و شبهات نامعقول وهابیت را پاسخ دادند در مسیر دفاع حکیمانه از مکتب اهل بیت پیش بروند و اگر هم شبههای در ذهن دارند با حلم به شنیدن و خواندن جوابها اقدام نمایند. توفیق همگان ازجمله نگارنده مسکین را از هادی مطلق خواستارم.