به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام علی رضائیان عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در برنامه «بدون توقف» که ۱۱ مردادماه از شبکه سه به روی آنتن رفت، یادآور شد: در زمانی که صحبت فیشهای نجومی بود و هدیههای میلیاردی رد و بدل میشد و همه میگفتند نقص قانون داریم، من با مشاهده شخصیت والای برخی از مردم به این فکر میکردم که ما نقص قانون داریم، نقص عقل هم داریم؟ نقص دین هم داریم؟ دین به ما نگفته بود بعضی چیزها در حق شما روا نیست.
وی با اشاره به اینکه انسان برای رسیدن به کمال باید از جزئیترین امور که به بدنش مربوط میشود تا روحش را برای بهترین شدن آماده کند، تصریح کرد: البته راههای آن از همان ۱۴۰۰ سال قبل نشان داده شده، از نظافت بدن تا رنگ لباس، نوع شانه زدن، مسواک زدن، چرا پیامبر (ص) باید بگوید هر که نظافتش را رعایت نکند از من نیست، چون این پدر مهربان و رحمت عالمیان میخواهد فرزندش بهترین باشد، ما انتظار از دین نداریم بلکه نیاز به دین داریم، ما یک وقتی میگوئیم نسخه برای ۱۴۰۰ سال پیش است، خدای ۱۴۰۰ سال قبل با الان چه فرقی میکند پس اگر فرقی نمیکند، نسخه او فرازمانی است و او این نسخه را از طریق پیامبر (ص) به ما رسانده است.
این پژوهشگر ادامه داد: همان خالق هستی که همه چیز ما دست اوست به پدر ما پیامآور خالق هستی به پیامبرش گفته این را بگو، دین همه آن چیزی است که خالق هستی برای بهتر شدن به ما داده است و او که دو تا نیست، یک خالق است، پس راه سعادتی که نشان داده هم یکی است. اگر در این قرن نسخههای بهتر و کاربردیتری میبود باید خدا میفرستاد، اگر خدا خالق است، حکیم و مهربان است، اگر آن نسخه امروز جواب نمیداد باید جدید میفرستاد، چنین نسخهای بعد از نبی مکرم کسی ادعا نکرده که آورده، چون اگر هست باید همراه با معجزه باشد. این کارشناس دینی در پاسخ به این مطلب که «برخی از احکام محدود به زمان و مکان خودش است و باید آنها را در ظرف زمان پیاده کرد» گفت: اینجا متخصص امر باید بگوید در زمان ۱۴۰۰ سال پیش به این علت بود حالا این علت نیست، فقها کارشان همین است، کما اینکه بعضی از احکام هم تغییر میکند و این اختلافی که گاهی در فتواها وجود دارد به این دلیل است چون ما دسترسی به امام معصوم (ع) نداریم، مقداری از اختلاف طبیعی است و این اختلاف هم خیلی کم است.
رضائیان در پاسخ به این مطلب که «مثلا حکمی همچون زنده به گور کردن دختران محدود به زمان جاهلیت بوده و امروز کاربردی ندارد» نیز تصریح کرد: در جاهلیت مدرن آیا تعداد فرزندی که از دختر و پسر سقط میکنند، قابل مقایسه با زمان جاهلیت هست؟ میتوانید به آمار مراجعه کنید، جاهلیت مدرن آن جایی است که اسم زنده به گور کردن بچه را نمیبرد اما کارش را انجام میدهد، این فرزند هم در رحم مادر زنده است و روح دارد چه فرقی میکند. اما در هر صورت بعضی از احکام زمانشان محدود است و برخی از احکام فرازمانی هستند، ما از آنها به عنوان ثابت و متغیر نام میبریم، کار متخصص هم تشخیص آنهاست، اما در خیلی از آیات پند است، برخی میگویند قرآن وعده و وعید داده است، مثل اینکه وعده بهشت را با سرسبزی میدهد و این وعده برای فردی که در صحرای خشک عربستان زندگی میکرده جالب بوده نه انسان امروزی.
وی ادامه داد: به نظر شما طبع بشر برای زندگی یک جای بیآب و علف میپسندد یا یک جای سرسبز، پس آنچه که خدا وعده داده طبق طبع انسان بوده، پس وعدههای کلی داده که هر چه که دلتان بخواهد در بهشت هست و هر طور که بخواهید. شاخص کمال، شخصیت انسان است، شریعت آمده در میدانی که همه آن عصر جدید است، استعداد انسان را بدون توقف به سمت خدا ببرد، سمت خدا بهترین بینهایت است، به معنای روز به روز به کمال رسیدن، به معنای شخصیت والاست.
این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: در زمانی که صحبت فیشهای نجومی بود و هدیههای میلیاردی رد و بدل میشد و میشود و همه میگفتند نقص قانون داریم، جوراب فروشی بود که در تکلم مشکل داشت، یک وقتی من پول نقد برای خرید جوراب نداشتم دو هزار تومان دادم و به او گفتم این همه هدیه شما، او به قدری عصبانی و ناراحت شد که با همان مشکلی که داشت با من دعوا کرد، این یعنی شخصیت والا، آنجا بود که من به این فکر رفتم که ما نقص قانون داریم، نقص عقل هم داریم؟ نقص دین هم داریم؟ دین به ما نگفته بود بعضی چیزها در حق شما روا نیست؟ دین به تو مسئول گفته باید چگونه رفتاری داشته باشی.
وی با اشاره به اینکه اصل دین این است، خدایی که خودش بهترین بینهایت یعنی مقصد است بندهای خلق کرده بر مدار محبت و خواسته این مخلوق عاشق بینهایت شود، تصریح کرد: خدا ما را برای این خلق کرده و این به این معنا نیست که دلت پاک باشد، یعنی خالق هستی خودش نمیدانست که این همه راه برای سعادت ما نیاز نیست تا بگوید فقط دلت پاک باشد، یا گفت نه، راه درست این است، حق مردم را بده، نمازت را بخوان، اینها همه در کنار هم یک مجموعه است و تمام مجموعه دین بر این دو مدار است، عمل به آنچه شما را بر اساس عشق و محبت میرساند، این همه دین است. بر این اساس واجب آن چیزی است که برای بهترین شدن ضروری است، حرام آن است که شما را از بهترین شدن باز میدارد، مستحب آن چیزی است که برای بهتر شدن خوب است که انجام دهیم، مکروه آن چیزی است که ما را از بهترین شدن مقداری باز میدارد و مباح هم فرقی در بهترین شدن ما نمیکند، حالا اگر رعایت نکنیم شخصیتمان تنزل پیدا میکند و آسیبش را در همین دنیا میبیند.
این مبلّغ مذهبی در پایان اظهار کرد: یک پدر مهربان متخصصِ همه چیز تمام، به فرزندانش توصیهای میکند یکی مرتب چرایی میآورد و فرزند دومی میگوید چون شما میگوئید چشم، هر دو عاقلانه است، اما دومی عاقلانه عاشقانه است، من وقتی میگویم الله اکبر میدانم رساننده من به کمال است، آثار مغناطیسی نماز و اینکه با سجده خیلی از انرژیهای منفی خنثی میشود امروز ثابت شده، نزدیکترین حالت عاشق و معشوق سجده است، سجده یکی از ده هزار خاصیت نماز است، اما اینکه عاشق در مقابل معشوق به سجده درمیآید این زیبایی دین است.