قزوین- در مراسمی با حضور استاندار قزوین و نمایندگان مجلس عملیات آبخیزداری در روستای بهرام آباد الموت غربی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سفر یک روزه استاندار و نمایندگان قزوین در مجلس شورای اسلامی و مدیران استان به الموت طرح آبخیزداری روستای بهرام آباد کلنگ زنی شد.

این پروژه آبخیزداری با سازه رسوب گیر بند سنگ ملاتی با حجم ۳۵۰۰ مترمکعب اجرا می‌شود و دو ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

این پروژه با ۱۶ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرای آبخیزداری گفت: در منطقه الموت شاهد یک عقب ماندگی در حوزه آبخیزداری هستیم که با اجرای این طرح هم سفره‌های آب زیرزمینی پر شده و هم از سیلاب در منطقه جلوگیری می‌شود.

همچنین در ادامه این سفر کارخانه شالیکوبی مدرن در شهر رازمیان الموت توسط استاندار افتتاح شد.

این شالیکوبی با چهار میلیارد تومان هزینه راه اندازی شده و دارای ۸ دستگاه مدرن خشک کن تمام اتوماتیک. به ظرفیت ۳۲ تن و ۴۸۰ کیسه در روز است.

با راه اندازی این واحد با تبدیل روزانه ۵۰ تن شالی به برنج میزان کاهش خرده برنج به کمتر از ۱۰ درصد رسیده و تبدیل برنج سفید و قهوه‌ای با کیفیت عالی و افزایش کیفیت محصول مهیا شده است.

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این مراسم گفت: در منطقه الموت شرقی و غربی ۳۶۵۰ هکتار اراضی شالی زیر کشت رفته که ۱۵ هزار تن برنج در این اراضی تولید می‌شود.

وی افزود: بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج بجز گیلان و مازندران در سایر مناطق ممنوع شده است اما در قزوین مقاومت کردیم تا این ممنوعیت به محدودیت تبدیل شود و با این کار منطقه الموت را به عنوان شالیکاری حفظ کرده‌ایم.