شاهرود- وزیر میراث فرهنگی بابیان اینکه ثبت جهانی بایزید بسطامی شاهرود در فهرست موقت قرار دارد، گفت: هم اکنون دو پرونده مسیر راه آهن و کاروانسراها در شرف ثبت جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مونسان شامگاه دوشنبه در نشست سرمایه‌گذاران بخش گردشگری به میزبانی شهر بسطام ضمن بیان اینکه شاهرود ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر و مفاخر بسیاری دارد که همه این موارد می‌تواند منطقه را به یک قطب گردشگری تبدیل کند، ابراز داشت: همین جنگل هیرکانی ابر زمانی که به ثبت جهانی رسید ظرفیتی را فراهم کرد تا گردشگران اکوتوریسم را به سوی خود معطوف کند.

وی ضمن بیان اینکه بخش عمده‌ای از گردشگران به طبیعت گردی علاقه مند هستند، افزود: بر همین مبنا طیفی از بوم‌گردی ها با سرعت بی نظیری پا گرفتند که البته کرونا آسیب‌های جدی را به این بخش وارد کرد.

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه بوم گردی‌ها از عدد ۴۰۰ واحد ابتدای دولت دوازدهم به حدود دو هزار واحد رسید، ابراز داشت: بوم‌گردی یک اقتصاد کاملاً مردم پایه است که به راحتی توانسته در حوزه گردشگری ایجاد اشتغال کند.

مونسان بابیان اینکه در حوزه گردشگری پایداری خوبی به لحاظ اشتغال وجود دارد، در ادامه تصریح کرد: در حوزه صنعت ایجاد اشتغال کار بسیار دشواری است و این در شرایطی که با ۵۰ میلیون تومان توانستیم در بخش گردشگری ایجاد اشتغال کنیم.

وی ضمن بیان اینکه بدترین اتفاق در حوزه گردشگری شیوع بیماری کرونا بود، افزود: در سال ۹۸ با سیلاب، درگیری منطقه‌ای در خلیج فارس، حوادث بنزین، شهادت سردار سلیمانی و ماجرای هواپیمایی اکراین مواجه بودیم که هر کدام به تنهایی کافی بود تا گردشگری را زمین‌گیر کند اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و با آمار فزاینده هشت میلیون گردشگر خارجی مواجه شدیم.

وزیر میراث فرهنگی بابیان اینکه گردشگری داخلی نیز به قدر کافی رونق داشت، ابراز کرد: علیرغم همه مواردی که عنوان شد این صنعت به عنوان بخشی که اشتغال آفرین است و با توجه به اینکه یکی از مشکلات کشور را بیکاری جوانان تحصیل کرده در بر دارد به نظر می‌رسد گردشگری بتواند این مقوله را به خوبی پوشش دهد.

مونسان با بیان اینکه در تداوم راه به حمایت خوب نمایندگان مجلس با تصویب قوانین مناسب نیازمند هستیم، در ادامه تصریح کرد: گردشگری یک ظرفیت ذاتی در کشور است که در آن منابع بی نظیری تاریخی و طبیعی وجود دارد که پایه‌های توسعه گردشگری را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش تخصیص بودجه انتظار می‌رود که توجه ویژه‌تری به شاهرود شود، افزود: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم برای شاهرود برنامه ریزی های مناسب ترس صورت گیرد و حتماً برای توسعه این بخش کمک‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که پرونده ثبت جهانی مجموعه بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی به کجا رسید، ابراز داشت: این دو مجموعه در فهرست ثبت جهانی موقت قرار دارد به این معنا که در نوبت سهمیه هستند با توجه به اینکه همه کشورها سالی یک بار ثبت جهانی را خواهند داشت لذا همین روند ثبت را با مشکلاتی مواجه کرد.

مونسان بابیان اینکه دو تا پرونده در نوبت ثبت جهانی قرار دارند، اضافه کرد: یکی راه آهن شمال_جنوب و دومی کاروان‌سراها از جمله آنها را در بر دارد.

وی افزود: سیاست بر این منوال است به جای آنکه ثبت جهانی برای یک نقطه یا بنا صورت گیرد به صورت زنجیره‌ای و مسیر استفاده می‌کنیم که استان‌های بیشتری را شامل شود.