یک استاد دانشگاه گفت:در واقع ریشه حجاب زن امنیت برای مرد نیست، حتی برای زن هم ریشه حجاب امنیت نیست، بلکه امنیت اثر حجاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی غلامی در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که ما جمعی زندگی می‌کنیم ولی فردی فکر می‌کنیم، یادآور شد: هیچ شکی نیست که فرهنگ ما، نوع دینداری ما، اقتصاد و عدالت اجتماعی ما روی حجاب اثر داشته‌اند، حجاب امر سیاسی یا اقتصادی نیست اما از آنها متأثر است، وقتی من می‌گویم می‌خواهم با نظریه دین جامعه را اداره کنم، بعد می‌بینید خرابکاری می‌کنم، اختلاس چند هزار میلیاردی از آن در می‌آید، قیمت ماشین و دلار آن چنانی می‌شود و هزار مشکل دیگر، شما می‌گوئید اگر دستورات دین در این است من آن را نخواستم، البته این ناشی از این هم هست که من نتوانستم برای مردم حل کنم که این عملکرد خراب به دین من ربطی ندارد، اتفاقاً من اگر دیندار بودم این طوری رفتار نمی‌کردم.

وی ادامه داد: هیچ شک نکنید عمل دین‌داران، امرا و حکام بر حجاب مردم اثر دارد، عملکرد برخی مسؤولان و فرزندان آنها در بی‌حجابی مؤثر بوده است اما عملکرد آنها تقبیح شده است، ما باید این را جا می‌انداختیم که اگر مسؤل زاده‌ای خطایی می‌کند به خودش ربط دارد. انتخابات ریاست جمهوری را ببینید هر کدام از کاندیداها می‌خواهند آرا را به سمت خودشان بکشانند، هر کدام سعی می‌کنند برای خوشامد جوانان وعده‌های تازه‌تر بدهند، در حالی که حجاب گوشت قربانی نیست که هر کدام به سمت خود بکشند.

این استاد دانشگاه همچنین در خصوص وظیفه تعریف شده گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد برقرارکننده حجاب قانونی است، حجاب یک بُعد قانونی دارد یعنی رعایت چارچوبی که قانون کشور گفته، چرا این را می‌گوئیم چون اگر کسی در جامعه این چارچوب را رعایت کرد اما در خانه در حضور ۵۰۰ میهمان هر جور خواست پوشید ما کاری به او نداریم چون از او اعتقاد به حجاب را نمی‌خواهیم.

غلامی در پاسخ به این سوال که اگر حجاب اجباری نیست آیا اختیاری است؟، اظهار کرد: مگر ما فقط اجبار و اختیار داریم در این میان سومی وجود ندارد؟، ما در بحث شناخت حجاب هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم چون عقلی است، در بحث گرایش هم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم چون دلی است، در حوزه رفتار در حریم خصوصی هم نمی‌توانیم کاری کنیم چون دسترسی نداریم و فقط می‌توانیم حجاب را در حوزه رفتار در حریم عمومی کنترل کنیم، در واقع حجاب، رفتار اجتماعی قانونی است، چون وقتی حجاب فرد در حریم عمومی انعکاس پیدا می‌کند، مسئله سلیقه نیست بلکه واقعی است یعنی حوزه تأثیر و تأثراتش بر روی جمع اهمیت پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به این سوال که پس چرا پلیس با برخی از مهمانی‌ها برخورد می‌کند، بیان کرد: ما در جامعه اسلامی یک حقوقی داریم به عنوان حقوق جامعه، اگر این حق مایه سو استفاده شود، حرام است و دیگر حریم خصوصی نیست، یک کسی می‌گوید من در حریم خصوصی خود می‌خواهم پارتی برگزار کنم، اشکالی ندارد اما اینکه ۱۰ تا خانه این طرف و آن طرف‌تر صدای میهمانی آنها را می‌شنوند که دیگر حریم خصوصی نیست وگرنه پلیس مطلع نمی‌شد.

وی با بیان این نکته که مشکل این است که برخی می‌گویند حالا که بحث حجاب آن طور که باید پیش نرفته، پس اجازه دهند انتخاب کنیم، تصریح کرد: باید ببینیم این انتخاب حدش کجاست، ما وقتی دور هم جمع می‌شویم که زندگی جمعی داشته باشیم باید بپذیریم که یک سری از حقوق خودمان را واگذار کنیم، از یک سری از حقوق بگذریم و یک سری از تکالیف را برعهده بگیریم تا جمع تشکیل شده و بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم. این شرط عقل است و اینجا هزار تا محدودیت وجود دارد، چرا این محدودیت‌ها وجود دارد؟ چون وقتی تعداد زیاد می‌شود، تعارض زیاد شده و باید قانونی بگذاریم تا تعارض کم شود، زندگی جمعی ذاتش گذشتن از بسیاری از امیال است، زندگی جمعی اقتضایش این است، این حرف درست نیست که عده‌ای می‌گویند قبول نداری برو، باید با هم گفت‌وگو کنیم، دشمن هم که نیستیم.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در پایان در پاسخ به این سوال که چرا مواظبت در پوشش بانوان بیش از آقایان است، گفت: یکی به دلیل اینکه جذابیت خانم‌ها با آقایان قابل مقایسه نیست، دیگر اینکه حظّ بصری که یک مرد از نگاه می‌برد از لذتی که یک زن می‌برد خیلی بیشتر است، در موضوع حجاب این دو موجود با هم متفاوت می‌شوند، اما اینکه وظیفه‌ای بر دوش مردان است؟ بله، و آیا مردان به وظیفه خودشان عمل کردند؟ خیر. اینکه در بیانات هست که مردان ضعیف‌النفس هستند هم حرف غلطی است، اینکه زن‌ها جذاب‌اند به معنای ضعیف‌النفس بودن آقایان نیست، در واقع ریشه حجاب زن امنیت برای مرد نیست، حتی برای زن هم ریشه حجاب امنیت نیست، بلکه امنیت اثر حجاب است.