شهرکرد- شمیم عطر حسینی با فرارسیدن ماه محرم در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری پیچیده و علم امام حسین (ع) در خانه‌ها و کوچه برافراشته شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماه محرم فرا رسید و بار دیگر حال و هوای محرم در گوشه و کنار نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری نمایان شد. پیر و جوان، زن و مرد در سوگ ابا عبدالله هستند. مردم چهارمحال و بختیاری از دیرباز در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله حضور پر رنگی داشته‌اند.

امسال شرایط مراسم عزاداری در این استان به واسطه شیوع کرونا متفاوت شده است و برگزاری دستجات عزاداری ممنوع شده است. امسال کرونا سالی متفاوت برای هیئت‌های مذهبی در راستای اجرای مراسم‌های عزاداری رقم زده است.

علم امام حسین (ع) در خانه‌ها برافراشته شد

کرونا امسال مراسم و جمع‌های عزاداری را تحت تأثیر قرار داده است، اما قرار نیست علم عزای امام حسین (ع) بر زمین بماند و عزاداری‌ها با روش‌های دیگر برگزار می‌شود.

با وجود اینکه مردم امکان شرکت در دستجات عزاداری را ندارند اما اغلب مردم شهرها و روستاهای این استان در اولین گام آغاز ماه محرم خانه‌های خود سیاه پوش کرده‌اند و پرچم اباعبدالله را در درب خانه خود نصب کرده‌اند.

برخی علم نمادین امام حسین (ع) را در خانه‌های بر افراشته کرده‌اند و ماتم خانه‌های شهر را فرا گرفته است.

اگرچه امکان فعالیت موکب‌های پخش نذورات در استان طبق مصوبات ستاد کرونا وجود ندارد اما موکب‌های پخش لوازم بهداشتی و ماسک در برخی نقاط استان فعال شده است. برخی مردم در حال برنامه ریزی هستند که نذورات خود را صورت بهداشتی بسته بندی کنند و در اختیار فقرا و نیازمندان بگذارند.

فعالیت برخی هیئت‌های مذهبی نیز به مدت کوتاه بعد از نماز مغرب و عشاء برنامه ریزی شده است. یکی از هیئت‌های عزاداری شاخص استان ورزشگاه بزرگ تختی شهرکرد را که در فضای باز است در اختیار گرفته است تا بتواند بر اساس مصوبات کرونا مراسم عزاداری را برگزار کند.

از طرفی هیئت‌های مذهبی با معرفی شبکه‌های اجتماعی در تلاش هستند تا بهره گیری از فضای مجازی نقش مهمی در برگزاری مراسم‌های عزاداری ایفا کنند.

مردم محله‌ها در فضای باز برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: طبق دستور ستاد کرونا و صحبت‌های نماینده ولی فقیه در استان با مسئولان هیئت‌های استان جلساتی داشتیم تا با رعایت موارد بهداشتی عزاداری خوبی امسال برگزار شود.

دکتر مهدی طاهری بیان کرد: همکاری‌های لازم هیئت‌های مذهبی با دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیاه‌پوش کردن و فضای محرمی دادن به شهرها از مهمترین برنامه‌ها است، بیان کرد: فضاهای باز تنها مکانی است که هیئت‌ها در آن عزاداری می‌کنند.

وی افزود: تاکید ما به هیئت‌های مذهبی هماهنگی، همراهی و مراقبت از سلامت عزاداران است.

وی عنوان کرد: دستورالعمل اجرای مراسم‌های مذهبی امسال ملی است که ستاد ملی کرونا ابلاغ کرده و ما نیز به هیئت‌های مذهبی اعلام کردیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال برنامه‌های محرم با تنوع برگزار می‌شود، تاکید کرد: برگزاری مراسم‌های عزاداری از فضای مجازی در دستور هیئت‌ها مذهبی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: روضه‌های خانگی محلی می‌شود تا مردم محله در فضای باز برای امام حسین (ع) عزاداری کند.

فعالیت ۷۰۰ هیئت مذهبی در چهارمحال و بختیاری در ایام محرم

کارشناس تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه به خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یک همیار بهداشت برای تمام هیئت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: این همیار بهداشت بر روی فعالیت هیئت مذهبی در ماه محرم در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کند و تذکرات و توصیه‌های لازم را به عزاداران ارائه می‌کند.

نور الله جلیل گفت: پذیرایی توسط ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است و ایستگاه‌های صلواتی می‌توانند در راستای توزیع اقلام بهداشتی از جمله ماسک فعالیت کنند.

وی گفت: پخش نذورات نیز فقط به صورت بسته بندی و بیرون بر امکان دارد و باید نذورات در بین خانه‌ها توزیع شود تا تجمعی صورت نگیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سخنرانی‌ها در مراسم عزاداری باید بسیار کوتاه برگزار شود، گفت: توصیه‌های بهداشتی توسط سخنرانان در مجالس عزاداری برای جلوگیری از شیوع کرونا اعلام می‌شود.

کارشناس تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک هزار و ۳۷۰ هیئت مذهبی در استان وجود دارد، ادامه داد: طی پیش بینی‌های انجام شده حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هیئت مذهبی در ماه محرم امسال فعال می‌شوند.