بجنورد- هیئت‌های خراسان شمالی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مشغول برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان هستند تا هیچ بهانه‌ای به مخالفان و مغرضان ندهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، پس از نماز مغرب و عشا از خانه خارج می‌شوم و به سطح شهر می‌روم. آرام آرام صدای مداحی‌ها بیشتر می‌شود. جوانان در گوشه‌های مختلف شهر مشغول پهن کردن فرش و موکت هستند تا فضا را برای عزاداری آماده کنند.

برخی هیئت‌ها نیز صندلی اجاره کرده‌اند تا عزاداران بر روی صندلی بنشینند. سیستم صوت آماده شده و مراسم آغاز می‌شود. امسال مردم دردی مضاعف دارند؛ انگار جای خالی منجی را عمیق‌تر حس می‌کنند. عزا با دعای فرج آغاز می‌شود.

آرام آرام جمعیت بیشتر می‌شود اما فاصله‌ها رعایت شده است. مزار شهدای گمنام بجنورد که فضا و محوطه بزرگی دارد این امکان را فراهم کرده تا مردم با فاصله مناسب از یکدیگر بر زمین بنشینند. عده‌ای روی فرش‌های پهن شده که با علامت‌هایی محل نشستن تعیین شده، می‌نشینند و برخی نیز با خود روفرشی ای آورده و اندکی دور تر از جمعیت قرار می‌گیرند.

تقویت روح برای مقابله با کرونا

روضه خوانی در جوار مزار شهدای گمنام، در بام بجنورد آرامش بخش است. آرامشی که این روزها سخت پیدا می‌شود. آرامشی که با یک ویروس میکروسکپی از بین رفته را چطور باید برگردانند؟ این روضه‌ها می‌تواند راه کار خوبی باشد؛ برای تقویت روحیه؛ برای آماده سازی روح در جبهه مقابله به کرونا.

دقیقاً بر خلاف تبلیغات‌ها؛ تبلیغاتی که سعی داشت محرم را عامل افزایش شیوع کرونا بداند اما بدجور تیرشان به سنگ خورد. عزاداران نه تنها با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی جای هیچ شک و شبهه‌ای را باقی نگذاشتند، بلکه از دل همین روضه‌ها کمک‌هایی برای تهیه اقلام بهداشتی و توزیع میان محرومان جمع می‌شود.

اینجا همه ماسک دارند؛ برخلاف سطح شهر که ممکن است عده‌ای را بدون ماسک ببینیم. ماسک زده‌اند و اشک می‌ریزند. این پارچه بر روی صورت خیس می‌شود اما نباید آن را از روی صورت برداشت. اینجا قوانین حرف اول را می‌زند.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی وظیفه است

از اواسط مجلس برمی خیزیم و به درون شهر می‌رویم. کرونا باعث شده خبری از نذری دادن نباشد. ایستگاه‌های صلواتی چایی توزیع نمی‌کنند و به ارائه آب معدنی روی آورده‌اند. هیئتی‌ها به خاطر حفظ جان مردم از خیلی از خواسته‌ها و دل‌خوشی های خود دست کشیده‌اند.

با یکی از خادمان اهل بیت (ع) سر صحبت را باز کردیم و از احوالش پرسیدیم. از اینکه چه حسی دارد و این محرم با محرم‌های گذشته چه تفاوتی کرده. این جوان حدوداً ۲۵ ساله همانطور که مشغول آماده کردن ذغال برای اسپند بود، از بی تابی دلش برای ما گفت.

وی افزود: پهن کردن سفره برای عزاداران امام حسین (ع) لذتی داشت که با هیچ چیز عوضش نمی‌کردم. دلم لک زده برای پذیرایی از اشک ریزان حسینی. محرم یک عشق است و این عشق اکنون بیشتر شده. اینک فهمیده‌ایم بدون حسین؛ بدون روضه حسین و حتی بدون چای روضه حسین زندگی ساده نیست.

این جوان که نامش مرتضی بود، اشک در چشم‌هایش حلقه می‌زند و با آهی از دل می‌گوید: به خاطر سلامتی مردم عزیز، بر ما واجب است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اجرای این پروتکل‌ها منتی بر کسی نیست زیرا وظیفه است.

مؤمنان با رعایت مسائل بهداشتی بهانه دست کسی نمی‌دهند

ساعت حدود ۱۰ شب است که وارد هیئت دیگری می‌شویم. یکی از هیئت‌های مطرح بجنورد در جذب مخاطب هر ساله موفق بوده است. امسال تکیه‌ای غیر مسقف بنا کرده‌اند تا سلامت جامعه حفظ شود.

عزاداران ایستاده سینه می‌زنند. فاصله هر کسی از اطرافش بیش از یک و نیم متر است. مرد میان‌سالی اندکی دورتر نشسته و دارد اشک می‌ریزد. حس و حالش آدم را جذب می‌کند. شال سبزی که بر گردن دارد نشان از سید بودنش است. زیر نظر دارمش تا انتهای مجلس به سراغش روم.

حبیب الله نامش بود. با لحن ساده و روستایی کرونا را نفرین می‌کرد. مشخص بود از هیئتی‌های قدیمی است. می‌گفت امسال عزاداری‌های ما به شدت تحت تأثیر قرار گرفته؛ از روز عرفه گرفته تا شب‌های قدر. هرچند وظیفه است که مؤمنان با رعایت مسائل بهداشتی بهانه دست کسی ندهند اما هیئت‌های قبلی طعم دیگری داشت.

توزیع متفاوت نذورات نسبت به سال‌های گذشته

محسن، دیگر خادم هیئت در گفتگو با مهر اظهار کرد: امسال نذری‌ها مانند سال گذشته توزیع نمی‌شود و تفاوت‌هایی کرده است.

محسن ادامه داد: بخشی از نذری‌ها به صورت مواد غذایی خشک بین نیازمندان توزیع می‌شود و بخشی نیز به صورت غذا بیرون بر به عزاداران ارائه می‌شود اما در هیئت سفره اطعام پهن نمی‌شود.

وی افزود: بخشی از نذورات نیز صرف خرید اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضد عفونی کننده می‌شود و بین خانواده‌های محروم توزیع می‌شود.

محسن فعالیت‌های سال جاری هیئت را بیش از سال‌های گذشته توصیف کرد و بیان داشت: سال‌های گذشته تمام نذورات به پخت غذا اختصاص می‌یافت اما اکنون گستره کار افزایش یافته است که این امر موجب شده خادمان تلاش بیشتری داشته باشند؛ تلاشی با رضایت قلبی.

محرم با طعم کرونا در حال حرکت است اما به جرأت می‌توان گفت دست و بال کرونا در مراسم عزا تاکنون به خوبی بسته مانده؛ عزاداران شوق و شور حسینی را با شعور حسینی درهم آمیخته و همزمان با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی، مراسم خود را برگزار می‌کنند و به این ترتیب چراغ عزاداری در شرایط کرونایی نیز خاموش نشده و نخواهد شد.