انتظار می‌رود ترویج شایسته و منطقی سبک و سیاق جدید برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) توسط رسانه‌ها خصوصاً تلویزیون به اشاعه رعایت جوانب بهداشتی توسط شرکت کنندگان در این مراسم بیانجامد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه - سید محمود جوادی*: هرگاه ماه محرم الحرام فرامی رسد، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ویژه شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به جنب و جوش می‌افتند و هر یک در حد توان خود بخشی از مقدمات برپایی مراسم سوگواری سالار شهیدان را برعهده می‌گیرد تا از دریای بیکران رحمت واسعه الهی ثوابی نصیب خود کنند.

امسال به خاطر شیوع بیماری مرگبار کرونا، مراسم سوگواری امام حسین (ع) حال و هوای خاصی دارد به گونه‌ای که برنامه‌های معمول هر سال را تحت تأثیر خود قرار داده و شرایط جدیدی را بر این مراسم حاکم کرده است، شرایطی که می‌تواند در صورت رعایت همه جوانب بهداشتی و توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا به الگویی نو و شایسته برای برگزاری این گونه مراسم بینجامد که حفظ جان و سلامت شرکت کنندگان یکی از محورهای مهم و اصلی این مراسم باشد، اما در صورتی که با سهل انگاری و بی توجهی به توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود و مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) را به محلی برای بازی گرفتن جان مردم تبدیل کرد.

این روزها متولیان مراسم مذهبی در جای جای میهن اسلامی که دغدغه برافراشتن پرچم عزای سالار شهیدان را دارند، دغدغه دیگری و آن هم حفظ جان عزاداران حسینی را نیز دارند، دغدغه‌ای به جا که باید سرلوحه همه برپا کنندگان مراسم عزای اباعبدالله الحسین (ع) در کشور باشد.

مراسم عزاداری تا به امروز در بسیاری از نقاط کشور به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون حضور عزاداران و از طریق پخش زنده و انتشار در فضای مجازی برگزار شد. در این میان و در برخی نقاط کشور که وزارت بهداشت آنجا را در ردیف شهرهای با وضعیت سفید مشخص کرده بود مراسم عزاداری با رعایت همه جوانب بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد.

بسیاری از مسئولان و مردم که از مدت‌ها پیش نگران سلامت و جان عزاداران حسینی بودند، این روزها با مشاهده بسیاری از مراسم عزاداری حسینی در کشور که در آن ظاهراً همه جوانب بهداشتی رعایت شده بود امیدوار شدند. مردم در این مراسم با رعایت بهداشت و فرهنگ استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی ثابت کردند که می‌شود در شرایط کرونایی حاکم بر کشور برای امام حسین (ع) عزاداری برپا کرد، بدون آنکه جان خود و شرکت کنندگان در این مراسم به خطر بیفتد.

حضور عزاداران حسینی در مناطق باز و رعایت فاصله اجتماعی توسط حاضران و استفاده از ماسک صورت در حین مراسم، از نمونه‌های بارز در بسیاری از مراسم مذهبی در کشور بود، گامی که برخی بقاع متبرکه در کشور و حسینیه‌های بزرگ و معروف در اولین گام خود پس از شیوع بیماری مرگبار کرونا به خوبی برداشتند تا به الگویی برای سایر هیئات مذهبی و تکایا تبدیل شود.

در بسیاری از این مراسم متولیان حسینیه‌ها مداحان و واعظان حاضر در مجالس، عزاداران را به رعایت مسائل بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی توصیه کرده بودند تا با نهادینه شدن اصول اولیه بهداشتی در چنین مراسمی، بیماری کرونا آسیبی به عزاداران مراسم حسینی وارد نکند.

روزهای تاسوعا و عاشورا در پیش داریم، روزهایی که شور مراسم به اوج می‌رسد و ممکن است هیجان غیر قابل پیش بینی عزاداران در این دو روز، همه برنامه‌های از پیش تعیین شده را به هم بریزد و همه رشته‌ها پنبه شود، از این رو همچنان از مداحان و واعظان مراسم حسینی انتظار می‌رود در راستای فرهنگ سازی و تداوم حفظ جان و سلامت عزاداران از همه بخواهند شور و هیجان خودرا کنترل کرده تا بهانه را از مخالفین برگزاری تجمعات مذهبی بگیرند و ثابت کنند که مجالس حسینی علاوه بر اشاعه فرهنگ حماسه و مقاوت، فرهنگ احترام به سلامت عزاداران نیز ترویج می‌نماید.

انتظار می‌رود ترویج شایسته و منطقی سبک و سیاق جدید برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) توسط رسانه‌ها خصوصاً تلویزیون به اشاعه فرهنگ رعایت جوانب بهداشتی میان شرکت کنندگان در این مراسم معنوی بینجامد و با نقد سهل انگاری‌های احتمالی در هیئات و تکایا، مراسم عزاداری سالار شهیدان را از هرگونه اقدام عوامانه و سهل انگارانه احتمالی پالایش نمود.

*روزنامه نگار