بررسی های یک موسسه تحقیقاتی نشان می دهد آمریکا با صرف هزینه ای بالغ بر 529 میلیارد دلار در بخش نظامی ، بیشترین سرمایه گذاری را در میان کشورهای جهان در اجرای طرح های نظامی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ( SIPRI ) در جدیدترین کتاب سالانه خود به معرفی  کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش نظامی خود انجام داده اند پرداخته که در این میان آمریکا با صرفه هزینه ای بالغ بر 529 میلیارد دلار به منظور انجام عملیات های نظامی خود درعراق و افغانستان رتبه اول را کسب کرده است.

بر اساس نوشته های این کتاب، این رقم ( 529 میلیارد دلار ) برابر تولید ناخالص داخلی کشور هلند در سال گذشته میلادی است.

علاوه بر این هزینه، آمریکا از سال 2001 تا 2006 میلادی، 432 میلیارد دلار را صرف هزینه های تکمیلی عملیات های نظامی خود در نقاط مختلف جهان کرده است.

پس از آمریکا، انگلیس در رتبه دوم ، فرانسه در رتبه سوم وچین در رتبه چهارم کشورهایی هستند که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش نظامی خود انجام داده اند.بر اساس نوشته های این کتاب، چین در سال گذشته میلادی 50 میلیارد دلار صرف طرح های نظامی خود کرده است.

پس از چین، ژاپن با صرف هزینه ای بالغ بر 43 میلیارد و 700 میلیون دلار در بخش نظامی، پنجمین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری را در بخش نظامی خود انجام داده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط این موسسه تحقیقاتی، در فاصله سال های 2002 تا 2006 میلادی آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کنندگان جنگ افزارهای نظامی در جهان بوده اند، بطوری که هر کدام از این کشورها بطور جداگانه 30 درصد از تجهیزات نظامی جهان را تولید کرده اند.

در این کتاب همچنین نام بزرگترین وارد کنندگان تسلیحات نظامی جهان در سال 2006 نیز ذکر شده که در میان این کشورها، عربستان با صرف هزینه ای معادل 23 میلیارد دلار در رتبه نهم بزرگترین کشورهای وارد کننده سلاح قرار گرفته است.

بر همین اساس علاوه بر عربستان، ترکیه، چین و هند نیز در میان ده کشور بزرگ وارد کننده سلاح جهان قرار دارند.