فریدن- نماینده مردم منطقه فریدن در مجلس گفت: منطقه فریدن دارای آب کافی است اما این آب به نقاط دیگر انتقال داده می شود و کشاورزان برای برداشت آبی اندک از چاه ملزم به نصب کنتور هستند.

حسین محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یارانه‌هایی که دولت به سوخت و کود شیمیایی در بخش کشاورزی پرداخت می‌کند بدترین آسیب است به نوعی که متأسفانه در چند سال اخیر با پرداخت یارانه موفقیتی حاصل نشد.

وی تصریح کرد: سال گذشته نمایندگان مجلس دهم مصوب کردند که قیر به صورت رایگان در اختیار شهرداری‌ها قرار نگیرد و به صورت ریالی و یارانه‌ای پرداخت شود یعنی در ازای هر تن قیر ۸۰۰ هزار تومان به سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود؛ اکنون قرار است در ازای هر تن ۸۰۰ هزار تومان به شهرداری پرداخت کنند اما از آن طرف قیمت هر تن قیر به پنج میلیون تومان رسید و بدی ترتیب با مبلغ ۸۰۰ هزار تومان نمی‌توان ۲۰۰ کیلو قیر خرید کرد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر آمار و الگوی کشت درستی در کشور و منطقه انجام شود و طبق برنامه‌ریزی پیش برویم در پایان کار می‌دانیم چقدر تولید پیاز، گندم و کلزا و سیب زمینی داشتیم و چقدر نیاز به واردات داریم و چقدر می‌توانیم صادرات محصول داشته باشیم؛ در این ارتباط تنها مقصر جهاد کشاورزی نیست بلکه تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه که تصمیم گیری و هماهنگی نیز انجام نمی‌دهند مقصر هستند.

جهاد کشاورزی از کشاورزان حمایت کند

وی افزود: انتظار نداریم که جهاد کشاورزی سرمایه گذاری یا مدیریت برای محصول کشاورزان داشته باشد اما انتظار حمایت از کشاورزان داریم، از اواخر اسفند پیاز کیلویی ۱۵ هزار تومان فروش می‌رود در حالی که در زمان برداشت ۵۰۰ تومان از کشاورز خرید می‌شود که نشان دهنده نبود برنامه ریزی در وضعیت اقتصادی کشور است چراکه در مدت یک سال تا این میزان تنزل و کاهش یا افزایش قیمت نباید دیده شود.

محمدصالحی تأکید کرد: تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تأمین غذایی کشور را برعهده دارد برای انبارداری برنامه ریزی مناسبی باید داشته باشد و در این ارتباط کشاورزان فریدنی از جهاد کشاورزی و تعاون روستایی انتظار کمک و یاری دارند.

راه اندازی کارخانه شیر در منطقه خلیل آباد

وی بیان داشت: مشکل تولید در کشور کمبود نقدینگی نیست بلکه بحث موانع و بروکراسی اداری است که باید برداشته شود، اگر سرمایه‌گذاری در منطقه فریدن می‌خواهد اقدام به کار تولیدی کند با بروکراسی اداری مواجه شود و با وجود ارزش افزوده و تورمی که هر روز اضافه می‌شود بعد یک سال دیگر نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند بنابراین موانع تولید به ایجاد اشتغال ضربه مهلکی وارد می‌کند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: سرمایه‌گذار برای راه اندازی کارخانه شیر منطقه خلیل آباد جذب کردیم که به همکاری مسئولان نیاز داریم تا ضمن ایجاد اشتغال سایر تولیدات نیز ایجاد شود.

در استان اصفهان سیاستی وجود دارد که در منطقه فریدن کاری صورت نگیرد

وی تصریح کرد: گویی در میان مسئولان استان اصفهان سیاستی وجود دارد که در منطقه فریدن کاری انجام نشود؛ اگر درخواست تحقیق و تفحص از آب منطقه و منابع طبیعی استان اصفهان دادم به دلیل این بود که در حق مردم فریدن اجحاف شده است، چرا آب منطقه فریدن باید به نقطه دیگری انتقال پیدا کند کند، آیا کشاورز فریدنی برای برداشت دو اینج آب باید کنتور هوشمند باید نصب کند؛ چرا آب منطقه‌ای گودال حفر کرده است تا کشاورزان منطقه محصول کشت نکنند.

محمدصالحی با قول در ارتباط با پیگیری حق‌آبه‌های ضایع شده فریدونشهر و واکاوی برای جلوگیری از دست اندازی در عرصه‌های ملی تاکید کرد: برای صادرات محصول پیاز و سیب زمینی به کشور عراق و یا سایر کشورها رایزنی کردم تا تعرفه گمرکی برطرف و صادرات انجام شود.