اهواز- فرماندار اهواز با اشاره به آمادگی شعب اخذ رأی شهرستان برای انتخابات دور دوم، گفت: در این دوره، ۲ کاندیداتور برای انتخابات دور دوم حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمال عالمی نیسی عصر امروز در نشست خبری، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در مرحله دوم از بابت تدارکات و تعداد شعب، پشتیبانی، اجرایی و عوامل انسانی تفاوتی با دور قبل ندارد ولی دور قبل انتخابات در شرایط غیرکرونایی و این بار در شرایط کرونایی برگزار می‌شود.

وی افزود: مرحله دوم انتخابات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود و از مردم درخواست می‌شود تا با ماسک و خودکار شخصی برای مشارکت در برگزاری انتخابات حاضر شوند.

فرماندار اهواز با اشاره به اینکه با توجه به شرایط کرونایی وزارت کشور مخالف تمدید ساعت رأی‌گیری است، تصریح کرد: ولی برای اهواز به خاطر گرما امکان تمدید در یک زمان محدود وجود دارد. با این حال انتظارمان از مردم حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون این است که در ساعات تعیین شده زمان انتخابات در شعب اخذ رأی حاضر شوند.

عالمی نیسی با اشاره به اینکه تایم فعالیت شعب اخذ رأی از ۸ صبح تا ۱۸ عصر است، ادامه داد: در مرحله اول تعداد کاندیداها زیاد و رقابت به نزدیکی مرحله دوم نبود. در این مرحله فقط دو نامزد داریم و حساسیت‌ها نسبت به مرحله اول بیشتر است ولی فرمانداری اهواز مانند دوره قبل یک انتخابات سالم، شفاف و با رعایت اصل امانتداری را برگزار می‌کند.

وی عنوان کرد: مرحله اول انتخابات اهواز بسیار خوب برگزار شد و حتی هیئت نظارت استان اعلام کرد که انتخابات این حوزه در تاریخ اهواز بی‌نظیر بوده و حتی معترض به برگزاری نداشتیم و این یعنی به عنوان مجریان انتخابات توانستیم با رعایت اصل امانتداری و افزایش شفافیت کار خود را انجام دهیم.

فرماندار اهواز یادآور شد: در مرحله دوم هم مثل مرحله قبل به کاندیدا اعلام می‌کنیم که بعد از پایان اخذ رأی، امکان حضور را در ستاد انتخابات و نظارت بر روند جمع‌بندی آرای مأخوذه دارند.

عالمی نیسی بیان کرد: کل حوزه انتخابیه اهواز که متشکل از چهار شهرستان است، ۷۰۴ شعبه اخذ رأی دارد که ۴۹۰ شعبه آن در شهرستان اهواز، ۷۸ در باوی، ۸۵ شعبه در کارون و ۵۱ شعبه در حمیدیه است.

وی اظهار کرد: عوامل برگزاری انتخابات در حوزه اهواز حدود ۱۵ هزار نفر در هر چهار شهرستان هستند.

فرماندار اهواز گفت: نحوه تبلیغات نیز در فضای مجازی هست. البته میدانی هم اجازه تبلیغات دارند و صداوسیمای خوزستان هم وقت داده تا از طریق رادیو و تلویزیون برنامه‌ای نیم‌ساعته در پنج فرصت پخش شود.

عالمی نیسی با اشاره به ممنوعیت فعالیت ستاد انتخاباتی، تصریح کرد: ستاد انتخاباتی و تبلیغاتی هیچکدام از کاندیدا نباید داشته باشند و ممنوع است و با یکی دو مورد مشاهده شده نیز برخورد و تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه افراد ۱۸ ساله و بالاتر مجاز به حضور در انتخابات هستند، خبر داد: افرادی که در مرحله اول در این حوزه انتخابیه رأی دادند، اجازه حضور را در انتخابات دور دوم دارند ولی اگر در حوزه دیگری رأی داده‌اند، اجازه حضور را در این دور از انتخابات اهواز ندارند.

فرماندار اهواز با اشاره به اینکه افرادی که کلاً در دوره اول انتخابات شرکت نکردند، می‌توانند در اهواز رأی بدهند، گفت: داشتن تکرار رأی، استفاده از کد ملی فرد متوفی و یا افرادی که واجد شرایط نیستند، امکان‌پذیر نیست چون سایت هوشمند است.

عالمی نیسی اضافه کرد: امکان دست‌کاری در شناسنامه برای پاک کردن مهر دور قبلی یا گرفتن شناسنامه المثنی نیست و سیستم هوشمند با کد ملی امکان رؤیت حضور افراد را در انتخابات دور قبل دارد.

وی تأکید کرد: وزارت کشور امکان برگزاری انتخابات را به صورت الکترونیک داشت ولی با این کار موافقت نشد، هرچند که محک خوبی برای انتخابات ریاست جمهوری بود.

فرماندار اهواز عنوان کرد: امید می‌رود حضور پررنگ مردم در دور دوم انتخابات بیشتر باشد و تاکنون در هر انتخاباتی که به دور دوم کشیده شد، میزان مشارکت نسبت به مرحله اول کمتر بوده و در نتیجه اینکه میزان مشارکت نسبت به دور اول کمتر باشد، دور از انتظار نیست.

عالمی نیسی یادآور شد: در دور اول میزان مشارکت کمتر از ۳۰ درصد و تعداد آرای مأخوذه ۳۲۰ هزار رأی بوده است.

وی با اشاره به برداشته شدن شرط اثر انگشت، اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اعضا در نظر گرفته شده و ضدعفونی حوزه‌های انتخابی و شعب اخذ رأی نیز انجام می‌شود.

فرماندار اهواز در پایان با اشاره به اینکه معمولاً میزان مشارکت در روستاها و حواشی شهر نسبت به مرکز شهر بیشتر است، بیان کرد: شعب دارای آمار بالا در مرحله اول را در این مرحله به دو شعبه تقسیم کردیم تا از ازدحام جمعیت احتمالی جلوگیری شود.