شیعیان قرقیزستان از نعمت بزرگی به نام مسجد امام علی(ع) در بیشکک برخوردارند. باید از دولت قرقیزستان تشکر کرد که اجازه داده پیروان اهل بیت آزادانه مناسک دینی‌شان را برگزار کنند.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: هفتمین قسمت از سلسله یادداشت‌های غیر اداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان به ماه رمضان و عید فطر سال ۱۳۹۸ اختصاص دارد. او در این یادداشت به مسجد امام علی (ع شهر بیشکک که پایگاه شیعیان قرقیزستان است، اشاره می‌کند و مختصری به فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار این مسجد و امام جماعت آن می‌پردازد. با این یادداشت در ادامه همراه شوید:

روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ در قرقیزستان نیز همچون ایران اسلامی عید سعید فطر اعلام شده بود. پایان ۳۰ روز روزه داری و حضور باشکوه در جایگاه‌های نماز در بامداد روز عید برای ادای فریضه نماز عید فطر. باشکوهی نماز عید فطر بیشکک را می‌شد از شلوغی و ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به محل عمومی برگزاری نماز عید فطرش حدس زد کما اینکه پیشتر به نمازگزاران مسجد امام علی بیشکک نیز گفته بودند که برای حضور به موقع در نماز عید فطر ملاحظه ترافیک صبحگاهی را داشته باشند. نماز عید فطر در بیشکک راس ساعت ۷:۳۰ دقیقه بامداد آغاز شد. زمان شروعش را قبلاً مفتیات این جمهوری به تمامی مراکز اقامه نماز و مساجد اعلام کرده بود و امسال گویا در برگزاری این نماز در ساعتی مشخص تاکید زیادی هم داشته‌اند. این را از صحبت‌های امام جماعت مسجد شیعیان بیشکک می‌گویم. چهار روز پیش ایشان در لابلای سخنرانی‌اش ساعت برگزاری نماز در این مسجد را ۸:۳۰ صبح اعلام کرده بود ولی گویا در آخرین روز ماه مبارک از طرف مفتیات این جمهوری نامه یا ابلاغیه‌ای به تمامی مساجد ارسال شده و در آن از امامان مساجد تاکیدا خواسته شده بود نماز جماعت عید فطر را جملگی راس ساعت ۷:۳۰ صبح آغاز کنند.

ساعت ۷ صبح خودم را به مسجد امام علی بیشکک رساندم. در بین راه که از ترافیک خیابان‌های پایتخت می‌گذشتم و دسته دسته مردم را در طرفین خیابان و پیاده‌روها برای رفتن به نماز عید فطر می‌دیدم پیش خودم گفتم کاش روز عید ما با روز عید اینها یک روز نبود تا می‌توانستم در نماز عید قرقیزها نیز حضور داشته باشم. جمعیت قابل توجهی آمده بودند. حاج آقا ایمانی امام مسجد طبق معمول همیشه در جای تقریباً ثابت و همیشگی خود نشسته بود. خراسانی هم بود؛ همان تاجر ایرانی که سال‌هاست یعنی همزمان با تاسیس رایزنی فرهنگی در قرقیزستان؛ در این شهر به نوعی مقیم شده و روحیه و صبغه دینی فرهنگی هم دارد و مشارکت خوبی در برخی برنامه‌های مناسبتی همچون رمضان دارد. در لابه‌لای جمعیت داخل مسجد که اینک لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد؛ افرادی با ملیت‌های مختلف دیده می‌شدند. سه چهار نفر پاکستانی نیز بودند که اولین بار آنها را در مسجد می‌دیدم. اینها غیر از آن پاکستانی‌هایی بودند که در طول ماه مبارک پای ثابت برنامه‌های محفل انس با قرآن؛ سخنرانی‌ها و نماز جماعت مسجد بودند. ساعت تقریباً ۷:۱۵ دقیقه بود که مسجد دیگر تقریباً پرشده بود و خراسانی‌ای که ذکر خیرش رفت درپشت تریبون قرار گرفت و به اجرای برنامه و ذکر دعاهای مخصوص روز عید فطر پرداخت و حاضران در مسجد امام علی بیشکک نیز با او همراه و هم آوا شدند. ساعت دقایقی از ۷:۳۵ دقیقه نگذشته بود که حجت الاسلام ایمانی امام جماعت آذری تبار تنها مسجد بنام شیعیان آسیای مرکزی نماز عید فطر را شروع کرد و پس از نماز نیز به طور مفصل به سخنرانی پرداخت. سخنرانی به زبان‌های فارسی و آذری. مسلط و منسجم. قبلاً هم گفته‌ام سخنرانی‌ها و خطابه‌هایش به نوعی یادآور سخنرانی‌های حجت الاسلام اجاق نژاد در جمهوری آذربایجان است. معلوم است که پیش از هر سخنرانی ساعت‌ها مطالعه می‌کند و برای هر سخنرانی‌اش نیز موضوع و تم مشخصی دارد. در پایان هم از حاضران در نماز عید فطر پذیرایی به عمل آمد.

قدر این مسجد و قدر این جمع پیروان اهل بیت و پیش از همه قدر امامش را باید دانست. نه در حرف و در کلام که در عمل هم باید اینگونه باشد. این را آنها که در ماموریت‌های مختلف در مناطق و کشورهای مختلف بوده‌اند بهتر و بیشتر می‌توانند حس و درک کنند. شیعیان و پیروان اهل بیت قرقیزستان از نعمت بزرگی برخوردار هستند و البته در این مقوله از دولت قرقیزستان نیز باید تشکر کرد که چنین شرایطی را برای حضور و فعالیت پیروان اهل بیت فراهم آورده و پیروان همه ادیان می‌توانند آزادانه مناسک دینی خود را در اماکن دینی‌شان برگزار کنند.

در طول ایام ماه مبارک رمضان در مسجد امام علی بیشکک به روی همه روزه داران و نمازگزاران باز بود و هر روز از ساعت ۱۹:۳۰ برنامه رمضانی مسجد با محفل انس با قرآن و قرائت یک جزء قرآن کریم آغاز می‌شد. حضور و مشارکت جوانان در این برنامه قرآنی قابل تحسین بود. پس از آن نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت اسلام ایمانی برگزار می‌شد. سخنرانی موضوعی امام جماعت مسجد پس از افطار نیز که به زبان‌های فارسی و آذری صورت می‌گرفت، پایان بخش برنامه‌های هر روزه این مسجد در ماه مبارک رمضان بود.

با برنامه ریزی و مدیریت خوب صورت گرفته هر روز در همین مسجد سفره افطاری برپا بود و پیروان اهل بیت چه آذری و چه ایرانی؛ چه افغانی و چه پاکستانی؛ چه تاجیک و چه غیرتاجیک و نیز نهادهای ایرانی همکاری و مشارکت خوبی در این مسئله داشتند. در اکثر روزهای ماه مبارک رمضان در برنامه‌های مسجد حضور داشتم و از زاویه و دید خود به رصد برخی مواردی که به زعم خودم قابل توجه بود می‌پرداختم. حضور افغانی‌ها همراه با خانواده‌هایشان یکی از نکات قابل توجهی بود که در مسجد بیشتر به چشم می‌آمد؛ حضوری منظم؛ پررنگ و کیفی. همینطور تک خانواده تاجیک تحصیل کرده در ایران که تقریباً پای ثابت برنامه‌های رمضانی مسجد امام علی بوده‌اند؛ ایضا زوج مراکشی تبار مقیم بیشکک که بعضاً در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کردند؛ زوجی که روزگاری در ایران و شهر قم تحصیل کرده و در همانجا با همدیگر آشنا و بنای وصلت را گذاشته بودند. نورلان هم یکی دیگر از پای ثابتین برنامه‌های رمضانی مسجد بوده است؛ قرقیزتبار است و به گفته خودش با مطالعه و شناخت مذهب تشیع را انتخاب کرده است. نه فارسی می‌داند و نه آذری ولی علیرغم این؛ پای ثابت صحبت‌ها و سخنرانی‌های ایمانی امام مسجد است و از سایت همین مسجد و گاهی نیز از دوست افغانی‌اش منصور که همه دیگر او را در این مسجد می‌شناسند؛ برای فهم بیشتر مطالب کمک می‌گیرد.

بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی بود تا بر اساس برنامه ریزی اولیه از کسانی که در طول این ماه حضور و مشارکت فعالی بخصوص در برنامه‌های قرآنی (محفل انس با قرآن) داشته‌اند؛ یادی و تقدیری بعمل آید. بر همین اساس؛ با مشورت و همفکری جناب آقای ایمانی سه نفر انتخاب شدند و در پایان برنامه‌های شب ۲۹ ماه مبارک رمضان؛ ضمن سخنرانی در خصوص فعالیت‌های رمضانی مسجد در ماه رمضان و تشکر از زحمات و تلاش‌های آقای ایمانی و دیگران عوامل و دست اندرکاران با اعطای هدایایی به سه تن از فعالان قرآنی مسجد از آنان تقدیر به عمل آمد.