رئیس جمهور گفت: امروز همکاری بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف بین ایران و ترکمنستان وجود دارد ولی ظرفیت‌ها و استعدادهای بین دو کشور بیش از آن است که تاکنون استفاده شده و گفتگو های مسئولان دو کشور زمینه توسعه روابط را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پس از مراسم استقبال رسمی از قربان قلی بردی محمد اف همتای ترکمنستانی خود، در یک نشست مشترک خبری مشترک با وی شرکت کرد.

احمدی نژاد اظهار داشت: جمهوری اسلامی از همان ابتدا، از استقلال ترکمنستان دفاع کرد و این سیاست را همچنان قاطعانه ادامه می دهیم و پیشرفت آن کشور را پیشرفت خود می دانیم .

وی افزود: پس از استقلال ترکمنستان تا امروز روابط خوب ، مستحکم و رو به پیشرفتی بین دو کشور ایجاد شده و دو ملت ایران وترکمنستان با تاریخ مشترک و علائق ویژه فرهنگی بالا به عنوان  برادر در کنار یکدیگر هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در هر دو ملت و مسئولان ایران وترکمنستان، اراده قوی  برای توسعه و تحکیم روابط برادرانه وجود دارد و استعدادها و توانمندی دو کشور و شرایط منطقه ای ایجاب می کند بین دو کشور هر روز برای گسترش روابط رایزنی شود.

احمدی نژاد  با اشاره به پیشنهاداتی که رئیس جمهور ترکمنستان قرار است برای گسترش روابط و همکاریهای دو جانبه ارائه دهد، اظهار داشت: ایران از پیشنهادات دولت ترکمنستان  استقبال می کند و از برنامه های خوب طراحی شده توسط آقای محمد اف برای پیشرفت و آبادانی آن کشور خرسند است ، و پیشنهاداتی را نیز در این زمینه ارائه خواهیم داد تا به توافق و تصمیم مشترک دست یابیم .

وی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری و تبادل تجربیات  بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به سود دو کشور و دو ملت خواهد بود ، خاطرنشان کرد: در طول دو روز مذاکره با مسئولان ترکمنستان در زمینه های گوناگون تلاش می شود اسناد خوبی بین دو دولت امضا شود.

بنا بر این گزارش ، قربان قلی  بردی محمد اف  رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این نشست خبری مشترک در خصوص اهمیت مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کشور متبوعش، اظهار داشت: روابط ایران و ترکمنستان روابط خوب است و آداب و رسوم و مشترکات بین ایرانیان و ترکمن ها وجود دارد که ریشه در تاریخ دیرینه دو ملت دارد  که باید با استفاده از آنها این مناسبات توسعه یابد.

وی افزود: در طول سال های استقلال ترکمنستان ، روابط ایران با ترکمنستان معنای خاصی گرفته و در حوزه اقتصاد ، نفت و گاز و انرژی و میراث فرهنگی همکاریهای ارزنده و موثری بین دو کشور  وجود داشته است.

محمد اف با تاکید بر اینکه برای گسترش روابط ترکمنستان و ایران دعوت دکتر احمدی نژاد رئیس جمهورکشورمان را پاسخ داده است ، ابراز امیدواری کرد که سفر او به ایران و گفتگوهایی که امروز و فردا بین مسئولان دو کشور انجام می شود، سبب گسترش روابط و دستیابی به راههای جدید برای تداوم و توسعه همکاری ها و مناسبات  منجر شود.

رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کرد: در جریان سفر خود به ایران پیشنهاداتی در حوزه ارتباطات  حمل ونقل ارائه خواهد داد و خاطرنشان کرد که در صورتی که این پیشنهادات مورد موافقت دولت ایران قرار گیرد برای دو دولت و دو ملت و دو کشور سود مند خواهد بود.

وی، یکی از پیشنهادات خود را احداث راه آهن مشترک بین دو کشور جمهوری اسلامی و ترکمنستان عنوان کرد و متذکر شد: در صورتی که جاده ریلی مذکور ایجاد شود ، انتقال محموله به کشورهای ثالث منافع فراوانی نصیب ایرانیان و ترکمن ها خواهد کرد.

محمد اف در خاتمه ابراز امیدواری کرد: مجموع مذاکرات و گفتگوهای وی وهیات همراه با مسئولان جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه روابط و مناسبات بین دو کشورکه امروز و فردا صورت می گیرد،  به امضای اسناد ، موافقتنامه ها و بیانیه در جهت تعمیق روابط دوستانه و همکاریهای مشترک منتهی شود.

گفتنی است ، روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان پس از نشست مشترک خبری دور نخست مذاکرات خود را آغاز کردند.