به گزارش خبرنگار مهر، فیلمی با بن مایه قصه های قرآنی و دینی که معجزه تولد مسیح (ع) را از منظر اسلام مورد تحلیل و البته داستانپردازی در جزئیات قرار می دهد. کارگردان با در اختیار داشتن حجم عظیم فیلم، فیلم پشت صحنه، راش های کار نشده و گفتگوهای تحلیلی با عوامل، کاری سخت در شکل دادن یک اثر منسجم و فشرده در زمانی کمتر از یک ساعت پیش رو داشته و این وجه حتی با تدوین های متعدد و متوالی همچنان برجسته است.
کارگردان سعی کرده از کارکرد فیلم سیاه و سفید در مقابل فیلم رنگی برای نوعی کدگذاری استفاده کند. از همین رو بخش هایی که مربوط به پشت صحنه فیلم در زمان فیلمبرداری است با رنگ سیاه و سفید از باقی بخش ها مجزا شده است. بخش اعظم ادامه فیلم هم اختصاص دارد به میزگرد تحلیل فیلم با حضور عوامل و همچنین گفتگوهای اختصاصی با عوامل در لوکیشن فیلم "مریم مقدس (س)".
این بخش های تحلیلی از آن جهت اهمیت پیدا می کند که مطمئناً از میان گفتگوهای طولانی و گسترده هر یک از عوامل گزینش شده تا جای ممکن به اثری یکدست بینجامد. بخش هایی که به حرف های شهریار بحرانی در جمع عوامل و همچنین گفتگوی اختصاصی او می پردازد. بخشی که به حرف های عبدالحمید قدیریان طراح هنری کار و چگونگی طراحی و شکل گیری لوکیشن فیلم می پردازد و همچنین نحوه حضور محسن علی اکبری، پرویز پورحسینی و حسن پویا که در بخش هایی به شدت تخصصی و حرفه ای می شود.
خوشبخت از آنجا که رویکردی تخصصی به تدوین دارد و معمولاً تدوین آثار خود را هم انجام می دهد، در برخورد با پروژه عظیمی که در اختیار داشته با مشاورت تدوینگر فیلم، از شیوه تدوین تدریجی برای رسیدن به نسخه ای فشرده و قابل قبول استفاده کرده. در این میان تنها قرار گرفتن در این روند تدریجی است که می تواند منجر به درکی درست از سیر ساختارمند تدوین این مستند شود.
نشست های تحلیلی فیلم هم از این ویژگی برخوردارند که تنها منجر به منولوگ عوامل درباره تجربیاتشان نشده بلکه شکل دادن نشست تحلیلی و حضور خوشبخت در زاویه دید دوربین در مقام منتقد نه در جایگاه پرسشگر، این بخش را هم از شکل کلیشه ای خود خارج کرده و در واقع فیلمساز را به مثابه صاحب اندیشه معرفی می کند که لزوماً در راستای نظرات عوامل فیلم و تأیید و تمجید نظرات آنها قرار ندارد.
به خصوص بحث مطرح شده از سوی وی که به نوعی نحوه پرداختن به اعجاز در فیلم "مریم مقدس (س)" را به چالش می کشد. رویکرد به اعجاز با استفاده از تکنیک و قابلیت های مدیوم سینما که در ریختن خرما از بالای درخت بر سر مریم (س) برجسته می شود و دیگری رویکردی طبیعی که در پلان قرعه کشی با چوب در حوضچه آب نشان داده می شود. اولین معجزه با استفاده از تکنیک های سینمایی لو رفته و رویکرد دوم به معجزه به نوعی جلوه باورپذیر و ملموس از معجزه بدل شده و بَحرانی به این انتقادات پاسخ می دهد.
تلاش مهرداد خوشبخت برای رسیدن به نسخه ای یکدست از پشت صحنه یک فیلم ـ مجموعه عظیم "مریم مقدس (س)" که فقط پرداختن به چگونگی ساخت، دکور، طراحی لباس، فیلمبرداری، بازیگری، چهره پردازی و ... می توانست موضوع ساخت یک مستند مستقل باشد، به نوعی تلاشی است برای یک نگاه اجمالی به اثر با برجسته کردن نقاطی که از نظر او در شکل گیری این پروژه مهمتر بوده است. کارگردانی، طراحی هنری و فیلمبرداری از مقوله هایی هستند که به واسطه کارکردشان در "مریم مقدس (س)" بزرگنمایی شده اند.