یزد ـ معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: تلاش می کنیم با رسیدگی به مشکلات موقوفات در تمام استان‌ها از ارجاع پرونده های آنها به دستگاه قضایی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام امرالله حسنی‌نیا ظهر چهارشنبه در کمیسیون املاک و اجارات سازمان اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: برخی موارد و مصدایقی که برای حل و فصل موقوفات وجود دارد، شرعی است و صرفاً باید نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف در مورد آنها اذن بدهد.

وی بیان کرد: بر همین اساس، کمیسیون مشورتی املاک و اجارات سازمان اوقاف در استان‌های مختلف به صورت دوره‌ای تشکیل می‌شود تا اذن رئیس سازمان اوقاف و نماینده ولی فقیه در این سازمان اخذ شود.

حسنی‌نیا با بیان اینکه یزد از شهرهای دارای مردم متدین و موقوفات بسیار است، عنوان کرد: برای حل و فصل امور مردم و رونق شهرهایی که املاک وقفی در آنها وجود دارد، بررسی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم هم مشکلات مردم را حل کنیم و هم موانعی که در راه ساخت و ساز وجود دارد را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: البته اولویت اصلی ادای حق شرعی و قانونی وقف و عمل به نیت واقف است اما در مواردی می‌توان با برخی تغییرات، هم به اجرای نیت واقف و هم حل مشکل مردم کمک کرد.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: طی دو روزی که کمیسیون املاک و اجارات سازمان اوقاف در استان یزد برگزار شده، ۵۰ مورد وقفی که نیازمند تغییراتی است و اغلب آنها مربوط به شهرهای میبد و ارکان است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسنی‌نیا ادامه داد: موارد مطرح شده به ترتیب مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکار قانونی و شرعی برای آنها ارائه می‌شود و امیدواریم از این طریق هم راهکارهای صحیح و قانونی و شرعی را پیدا کنیم و هم از ارجاع پرونده‌ها به دستگاه قضائی جلوگیری کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با برگزاری دوره‌ای این کمیسیون‌ها هم بتوانیم حقوق وقف و هم حقوق مردم را ادا کنیم.