یزد ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از ثبت ۲۶۵ وقف جدید در استان یزد طی پنج سال گذشته خبر داد و گفت: تقریبا هر هفت روز یک وقف جدید در این استان به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام حسین زارع زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فرهنگ سازی در حوزه وقف در استان یزد اثرگذار بوده است، اظهار داشت: ثبت ۲۶۵ وقف جدید در استان طی پنج سال نشان از احیای فرهنگ وقف دارد.

وی افزود: عمل به نیات واقف نیز از مواردی است که اگر مردم آن را به خوبی احساس کنند، اقبال به وقف افزایش خواهد یافت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد عنوان کرد: موقوفات استان باید توانمند و درآمدزا شوند تا از محل درآمد آنها بتوانیم به نیات واقفان عمل کنیم.

زارع زاده تاکید کرد: اگر بخواهیم موقوفات توانمند و درآمدزا شوند، هیچ راهی جز اینکه سرمایه گذاری و ساخت و ساز در آنها انجام شود، نداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۴ درصد رقبات موقوفات استان یزد در حوزه کشاورزی است، بیان کرد: برخی از این رقبات در کشتخوان‌ها قرار گرفته و اگر سند اجاره آنها تنظیم نشود، ملک وقفی گم خواهد شد و تا چند سال دیگر کسی از وقفی بودن آنها اطلاعی نخواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد تصریح کرد: در این شرایط ساده‌ترین کار این است که زمین وقفی را محصور کنیم اما تلاش ما این است که علاوه بر اجرای امینانه نیت واقف، در حوزه های اجتماعی نیز مشارکت کرده و از ظرفیت وقف در این زمینه استفاده کنیم.

زارع زاده یادآور شد: هدف ما، احیای وقف با بهره وری و توانمند کردن موقوفات و درآمدزا کردن آنهاست و در این راستا از مشارکت بخش خصوصی استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۵ پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با همکاری بخش خصوصی وارد فاز اجرا شده و به این ترتیب در ۶۳ هزار متر مربع از موقوفات استان با اعتبار ۳۸۳ میلیارد ریال، سرمایه گذاری شده و ظرف چند ماه آینده، درآمدزا می شوند.