همدان - رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح ۸۰ پروژه خانه بهداشت عشایری در کشور خبر داد و گفت: ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری نیز تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر صادق تبریزی ظهر سه شنبه در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در مدیریت بحران کووید ۱۹ اظهار کرد: شش تیم در معاونت بهداشتی وزارت شکل گرفته و هر ماه بازدیدهایی از دانشگاه‌های سراسر کشور انجام می‌دهند.

وی از افتتاح همزمان ۳۱۳ پروژه بهداشتی درمانی در سطح کشور خبر داد و عنوان کرد: این پروژه‌ها با وسعت ۵۱ هزار متر مربع افتتاح شدند که شامل ۸۰ پروژه خانه بهداشت عشایری بوده و ۱۲۰ خانه بهداشت عشایری دیگر نیز تا پایان سال به افتتاح خواهد رسید.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با بیان اینکه حداقل آمار فوت و بستری بیماران کرونایی سطح کشور را در جامعه عشایری داشتیم، عنوان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون پنج مرتبه تمام جامعه عشایری کشور غربالگری شده‌اند و ماسک و مواد ضد عفونی رایگان در دسترس این قشر قرار گرفته و آموزش‌های منسجمی نیز به آنها ارائه شده است.

وی همچنین بر نقش مؤثر حوزه بهداشت در سیستم بهداشت و درمان تأکید کرد و افزود: حوزه بهداشت در این سیستم بسیار پرکار و مؤثر است اما معمولاً کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد حتی در ردیف اعتبارات سازمان برنامه و بودجه هم کمتر از دیگر بخش‌ها به آن توجه می‌شود.

تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی برای آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ خریداری شده و به زودی توزیع می‌شود رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود از سطح‌بندی خدمات آزمایشگاهی خبر داد و عنوان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی برای آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ خریداری شده و به زودی توزیع می‌شود، همچنین در تلاش هستیم نظام شبکه آزمایشگاهی برای نخستین بار شکل گیرد و سطح بندی خدمات آزمایشگاهی به شکل مناسبی ارائه شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۴۰ آزمایشگاه دولتی و ۱۰۰ آزمایشگاه خصوصی از ابتدای شیوع ویروس کرونا در این موضوع مشخص فعال شده‌اند و سیستم آزمایشگاهی کشور بهترین عملکرد را در دوران شیوع کرونا نمایان کرده است.

وی یادآور شد: بی‌نظیرترین اتفاقی که در دوران شیوع این ویروس در سطح کشور رخ داد تهیه و تدوین یک هزار و ۴۰۰ پروتکل بهداشتی برای گشایش و نظارت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بود که در موقعیت‌های بسیاری نظیر گشایش اصناف مختلف و یا عزاداری‌های ماه محرم مورد توجه و بهره‌برداری قرار گرفت هرچند در کنار این اتفاقات مبارک و منسجم، متأسفانه سیاست‌های غلطی همچون بازگشایی مدارس انجام شد که از دست وزارت بهداشت خارج بود.

تبریزی با اشاره به فشارها و تحریم‌های ناعادلانه برخی کشورها گفت: اولویت‌های دریافت واکسن آنفلوانزا به مراکز بهداشتی درمانی در قالب دستورالعمل ارسال شده که شامل اولویت اول زنان باردار، افراد دیالیزی، سالمندان، بیماران بدخیم، مراکز نگهداری معلولین و زندان‌ها هستند.

وی افزود: برای تمام همکاران مواجهه با ویروس کرونا در حوزه بهداشت و درمان دستور تزریق صادر و واکسن برای بقیه مردم که نیازمند واکسن هستند به مرور زمان تهیه خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اپیدمی آنفلوآنزا در فصل سرد سال گفت: امسال با وجود کرونا و دستورالعمل‌های بهداشتی ارائه شده به مردم شامل استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن مداوم دست‌ها اپیدمی آنفلوآنزا را نخواهیم داشت.

وی در مورد مرحله سوم غربالگری عنوان کرد: در این مرحله وظیفه اصلی ارائه خدمات به افراد جامانده است.

تبریزی با ابراز امیدواری برای اینکه در این مرحله بتوانیم به پوشش ۹۵ تا ۹۷ درصدی برسیم، هدف از انجام مرحله سوم غربالگری را ارائه خدمات به مادران باردار، سالمندان و افرادی که به هر دلیل نتوانسته‌اند در طرح مشارکت داشته باشند، عنوان کرد و گفت: اولویت اصلی وزارت بهداشت مراقبت از سلامت همکاران و تأمین وسایل حفاظت فردی است.