اردبیل- مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر ضرورت همبستگی و برادری بین اقوام و مذاهب، تقویت اتحاد بین شیعه و سنی را نیازمند تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی و تبلیغی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده ظهر دوشنبه در سفر به شهرستان خلخال، با حضور در بخش هشجین، با امام جمعه و جمعی از مسئولین فرهنگی این منطقه دیدار و گفتگو کرد.

وی هدف از این دیدار را بررسی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی این منطقه عنوان کرد و گفت: حرکت در مسیر توسعه کارهای فرهنگی در جامعه، جهاد اکبر محسوب می‌شود چرا که تربیت معنوی مردم را سبب شده و نسلی متعهد و فرهیخته در حیطه دین و معنویت به بار می‌آورد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، رویکرد جدید این سازمان را استفاده از نیروی جوان و خلاق در بحث توسعه و ترویج آموزه‌های دینی در جامعه عنوان کرد و افزود: نگاه تیم جدید سازمان تبلیغات اسلامی به برنامه‌های فرهنگی، منطبق با زیست بوم هر منطقه است که بر اساس نیاز هر منطقه برنامه‌های مناسبی تدوین و ارائه دهد.

وی بهره مندی از طراحی نوین و فعالیت خلاقانه را اولویت اصلی در کسب موفقیت در فعالیت‌های تبلیغی عنوان کرد و گفت: طراحی برنامه‌های فرهنگی در ذیل برنامه‌های مصوب از سوی مرکز، سبب احصاء و پایش نیازمندی‌ها و انطباق فعالیت‌ها با زیست بوم منطقه شده و در نهایت بازدهی مناسب و موفقیت بیشتری را متوجه فعالان فرهنگی و متولیان امور دینی می‌کند.

انحصار شکنی در جذب مخاطبین عامل مؤثر در موفقیت تبلیغ دینی

حجت‌الاسلام جعفرزاده، نگاه کلان به مخاطبین و انحصار شکنی در جامعه هدف را رویکرد دیگر سازمان تبلیغات اسلامی در رسیدن به هدف غایی تبلیغ دینی عنوان کرد و گفت: از دیرباز تاکنون مخاطبین ثابتی اعم از روحانیون، مادحین، قاریان قرآن، هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی با سازمان تبلیغات اسلامی همکاری داشته و دارند اما در رویکرد جدید تمامی فعالان فرهنگی و تبلیغی در جامعه، مخاطبین سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

وی گفت: تمام فعالان فرهنگی می‌توانند با ارائه طرح‌های تبلیغی موفق، کمک کار سازمان تبلیغات اسلامی بوده و در توسعه امور فرهنگی در مناطق مختلف تأثیرگذار باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، در بخش دیگری از سخنانش منطقه هشجین را از مناطق مستعد در مسائل فرهنگی و قرآنی عنوان کرد و گفت: در مناطق ویژه استان اردبیل اعم از منطقه سنی نشین هشجین مشاهده شده است که همزیستی بسیار شایسته ای بین برادران شیعی و سنی وجود دارد که تقویت این اتحاد و برادری تنها با گفتار میسر نیست بلکه نیازمند تدوین برنامه‌های مدون و خلاقانه است.

وی گفت: راهبرد کلان سازمان تبلیغات اسلامی، در حال تحول است و در سطح کشور بخش مستقلی برای ادیان، مذاهب، قومیت‌ها راه اندازی شده و برنامه‌های مستقلی با سایر نهادهای فرهنگی در استان و مناطق هدف تدوین شده است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، بر ضرورت هماهنگی و همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی در پیشبرد فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: فعالیت تک بعدی و حرکت با ید واحد نتیجه مطلوب و مدنظر را فراهم نمی‌سازد لذا اتفاق نظر و تجمیع آرا و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی دستگاه‌های مرتبط باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا بتوان مسیر تبلیغ را به درستی و با موفقیت بیشتر طی کرد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، تشکیل امت واحده و همزیستی مسالمت آمیز مذاهب را نیازمند ارائه طرح مدون فرهنگی منطبق با شرایط موجود در مناطق اعم از موقعیت اجتماعی، نیازمندی‌های اشتغال و مسائل دینی و فرهنگی دانست و بر ضرورت اجرای گردهمایی و نشست‌های فرهنگی در تبادل اطلاعات با شهرهای مشابه تاکید کرد.

شهر هشجین مستعد پیشرفت فرهنگ و دینی است

در ادامه حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام علی شفابخش گزور امام جمعه هشجین، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی، دینی و قرآنی این شهر، بر بومی سازی برنامه‌ها و اجرای فعالیت‌ها بر اساس نیاز هر منطقه تاکید کرد.‌

وی خواستار تأمین بستر لازم برای استفاده از سامانه اعزام در این شهر شد و گفت: دسترسی به سامانه اینترنتی اعزام مبلغین و مبلغات در مناسبت‌های ملی و مذهبی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات قم باید مورد توجه قرار گیرد و این زمینه برای شهر هشجین هم فراهم شود تا روحانیون به سهولت با مراجعه به این سامانه، سابقه تبلیغی و اعزام خود را ثبت کنند.

حجت‌الاسلام صفابخش، به کمبود روحانی در روستاهای هشجین اشاره کرد و گفت: اکثر روستاهای این شهر فاقد روحانی مستقر هستند و نیاز اساسی برای تبلیغ دینی در این روستاها مشهود است.

وی در ادامه ساختمان خانه عالم هشجین را نیازمند بازسازی و مرمت اساسی برای استقرار روحانی در این منطقه عنوان کرد و گفت: این ساختمان از لحاظ فیزیکی دچار مشکل ساختاری شده و نیازمند بازسازی و مرمت است تا بتوانیم روحانی ثابتی در این مکان مستقر کرده و نیاز فرهنگی و دینی منطقه را مرتفع سازیم.

امام جمعه هشجین به برنامه‌های قرآنی در این منطقه اشاره کرد و گفت: شهر هشجین مستعد پیشرفت فرهنگی و دینی بود و علارغم کمبود امکانات، مسابقات نهج البلاغه، دوره‌های حفظ، تفسیر و قرائت قرآن در این شهر اجرا می‌شود و در نظر داریم با همکاری و مساعدت ادارات و شهرداری منطقه بنرهایی با موضوعات قرآنی و پیام‌های اخلاقی تهیه و در سطح شهر نصب و به صورت هفتگی این بنرها را با موضوع جدید تعویض کنیم که این فعالیت تبلیغی و ترویجی با همکاری فعالین فرهنگی اعم از برادران شیعه و سنی انجام می‌شود.

در ادامه، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اهدای کتاب نهج البلاغه از فعالیت شایسته امام جمعه هشجین قدردانی کرد.