یک مقام مسئول در ستاد زیست فناوری بر اجرای برنامه ملی و تحقیق و توسعه در زمینه «مرغ لاین» در راستای توسعه امنیت غذایی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز جلسه ارائه گزارش عملکرد ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور دکتر مصطفی قانعی دبیر این ستاد و روسای کارگروهای ستاد زیست فناوری برگزار شد.

حمیدرضا ذوالفقاری رئیس صندوق توسعه زیست فناوری گفت: این صندوق از سال ۹۴ با سرمایه تثبیت شده ۲ میلیارد تومانی آغاز به کار کرد.

وی افزود: سرمایه این صندوق در سال ۹۹ برابر با ۷۳ میلیارد تومان بوده که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰میلیارد تومان برسد.

 رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه زیست فناوری ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه این صندوق توانسته در نوع خود رتبه خوبی در بین صندوق ها بدست بیاورد به طوریکه رتبه دوم در تعداد سرمایه گذاری ها و رتبه اول در حجم سرمایه گذاری ها را به خود اختصاص داده است؛ همچنین رتبه اول در پرداخت تسهیلات را دارد.

وی با بیان اینکه این صندوق یک کارگزار خصوصی است، گفت: بنا داریم این صندوق را از سال آینده وارد بورس کنیم.

ذوالفقاری گفت: یکی از موضوعات مهم امنیت غذایی «مرغ لاین» است که از اواسط سال گذشته واردات جوجه‌های اجدادی به کشور دچار مشکل ‌شد و لاین‌ مرغ‌های «بابل کنار» و«آرین» اهمیت پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بر حسب دستور مقام معظم رهبری در زمینه احیای لاین آرین در امنیت غذایی جامعه، یکسری وظایف را در ستاد توسعه زیست فناوری تعریف کردیم، گفت: کمیته ملی را در این زمینه تشکیل شد که دبیری کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین به این ستاد توسعه زیست فناوری واگذار  شد.

رئیس هیئت مدیرهصندوق توسعه زیست فناوری ادامه داد: ما در زمینه‌های مختلفی برای انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به منظور شناخت توانمندی‌ها، برقراری ارتباط با مجامع تخصصی، انتفال خدمات فنی و ارائه برنامه برای تجاری سازی ایده‌ها و نوآوری‌ها فعالیت خود را آغاز کردیم.

ذوالفقاری افزود: طراحی سامانه عملکرد گله‌های اجداد، مادر و جوجه گوشتی آرین و طراحی سیستم‌های رکورد برداری مناسب تعیین ضریب تبدیل در سطح گله لاین آرین از دیگر اقدامات این کارگروه  بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه طراحی میکروچیپ‌های مناسب برای رکوردبرداری دقیق و طراحی و تهیه سیستم‌های مناسب بررسی صفات مورد نظر در انتخاب مانند سیستم‌ها اسکن و آنالیز تصویر اقداماتی را آغاز کردیم.

معاون ستاد توسعه زیست فناوری گفت: عموما عملکرد لاین آرین را با کاتالوگ سویه‌های خارجی که وارد کشور می‌شوند، مقایسه می‌کنند که در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد نشان داد که عدد و رقم‌هایی که از تفاوت لاین آرین با سویه‌های خارجی اعلام می‌شود، اشتباه است و سویه آرین قابلیت رقابت و جایگزینی آن با سویه‌های وارداتی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی را دارد.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم که اگر قرار است این لاین تجاری سازی شود، باید بتوانیم در توسعه لاین، شناسایی ظرفیت‌ها، سلامت و بهداشت طیور، جیره و خوراک، آموزش و ترویج، تجهیزات مناسب و اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها هم افزایی ایجاد کنیم.