مذاکرات علی لاریجانی و محمد البرادعی بر سر همکاری های هسته ای ایران و آژانس دقایقی پیش در وین پایان یافت و اعلام شد مذاکرات دو طرف در هفته های آینده برای یافتن طرحی مشترک برای حل مسائل باقیمانده میان ایران و آژانس ادامه می یابد .

به گزارش خبر نگار مهر ، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان این مذاکرات که در دفتر کارش در آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار شد ، گفت : ما درباره چگونگی حل مسایل باقی مانده بر مبنای اولویت‌ها و زمانبندی گفتگو کردیم و در هفته های آینده یک برنامه عملی را در این زمینه طراحی خواهیم کرد .

وی با ابراز امیدواری نسبت به ثمر بخش بودن این طرح در دو ماه آینده ، از ارتباط تنگاتنگ نشست امروز با مواضع خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخن گفت که قرار است فردا درلیسبون با لاریجانی دیدار کند .

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران همچنین بار دیگر پیشرفت های چشمگیر هسته ای ایران را یاد آور شد و بر لزوم پذیرش برخورداری تهران از حق غنی سازی از سوی جامعه بین الملل - که پیشتر نیز از آن سخن گفته بود - تاکید کرد.  وی یافتن راهی سیاسی برای اعمال این حق و رفع نگرانی از آن را به گفتگو های لاریجانی و سولانا مربوط دانست .

البرادعی همچنین گفت در مذاکراتش با دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که آژانس برای نتیجه گیری درباره برنامه هسته ای ایران ، هرچه سریعتر به اجازه بازرسی جامع نیاز دارد. 
 
بنا بر این گزارش علی لاریجانی نیز در این کنفرانس خبری با ابراز رضایت از پیشرفت گفتگو ها اظهار داشت : به چارچوبی نسبتا خوب رسیدیم که فکر می کنم  به راه‌ حل ‌هایی که سولانا دنبال می ‌کند، خیلی کمک کند.

لاریجانی آغاز مرحله بعدی همکاری های ایران و آژانس را منوط به تفاهم خود با سولانا بر سر یک متن مدون سیاسی دانست

وی با این حال آغاز مرحله بعدی همکاری های ایران و آژانس را منوط به تفاهم خود با سولانا بر سر یک متن مدون سیاسی دانست .
 
در آخرین دور از مذاکرات لاریجانی و سولانا که نهم و دهم خرداد ماه در مادرید اسپانیا برگزار شد و طرف ایرانی از آن به عنوان مذاکراتی عقلانی یاد کرد، نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حل موضوع هسته ای ایران بیش از پیش مورد تاکید قرار گرفت .

درآن دور از مذاکرات برخلاف گفتگو های پیشین ، موضوع تعلیق غنی سازی اورانیوم که با فشار آمریکا در قطعنامه های شورای امنیت گنجانده شده و مورد مخالفت جمهوری اسلامی ایران است ، مطرح نشد و دوطرف تلاش کردند حل مساله هسته ای را به ادامه همکاری سازنده ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و رفع ابهامات جزئی باقیمانده مورد نظر آژانس منوط کنند.

علی لاریجانی فردا برای برگزاری سومین دور مذاکرات خود با خاویر سولانا راهی لیسبون می شود . در دو ماه گذشته  آنکارا و مادرید میزبان دو دور پیشین مذاکرات این دو بوده اند.  

لاریجانی را در مذاکرات جاری در اروپا ، عباس عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه، جواد وعیدی معاون بین‌الملل و علی منفرد معاون سیاسی دبیر شورای عالی امنیت ملی ، محمد سعیدی معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی  و علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همراهی می کنند.

از سه سال و نیم پیش تا کنون بیش از 2000 نفر روز بازرس  از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند و هیچ نشانه ای از انحراف از مسیر صلح آمیز در فعالیت های هسته ای ایران یافت نشده است. ایران در این مدت به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی مبنی بر بازرسی های سرزده را پذیرفت و فعالیت های هسته ای خود را داوطلبانه  2 سال و نیم به حال تعلیق در آورد. اما در پی تعلل و رویکرد غیر عادلانه غرب ، به اقدامات داوطلبانه پایان داد . 

از زمستان سال 84  ( زمستان 2006 )  نصب دستگاه های سانتریفیوژ در ایران آغاز شد و در آخرین گزارش  البرادعی مدیر کل آژانس آمده است که  تا روز31 ماه مه سال جاری ( 10 خرداد ) ازبیش از یک هزار و300 سانتریفیوژ بهره برداری کرده است . با این حال تهران به تازگی به منظور اثبات صلح آمیز بودن فعالیت ها و شفافیت ، با بازرسی های سرزده ؛علاوه بر بازرسی های معمول و نصب دوربین در تاسیسات غنی سازی نطنز؛ موافقت نموده و اولین دور از بازرسی های سرزده در تاریخ 23 اردیبهشت ماه از این تاسیسات انجام شده است . ( این اقدام ایران بر اساس سند 153 معاهده جامع پادمان صورت گرفت )

سال گذشته فشارهای آمریکا برای متوقف ساختن پیشرفت هسته ای ایران، موضوع اعتماد سازی دربرنامه های هسته ای ایران را از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل کشاند و تا کنون سه قطعنامه دراین شورا علیه فعالیت های هسته ای کشورمان صادر شده است.