زاهدان - وحدت در استان سیستان و بلوچستان سال هاست که مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت درمیان برادران و خواهران شیعه و سنی همیشگی بوده و هست و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وحدت در استان سیستان و بلوچستان سال‌ها ست که مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت در میان برادران و خواهران شیعه و سنی همیشگی بوده و هست و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست.

البته وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب و یا شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و هم بستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است. همه مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر دشمنان اسلام صف واحدی را تشکیل دهند و از نفوذ بیگانگان و تسلط آنان بر مسلمانان جلوگیری کنند.

معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به اینکه بین این دو مذهب مشترکات بسیاری وجود دارد، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند و برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری کنند چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند.

شکی نیست که ما در عصری زندگی می‌کنیم که تمامی دشمنان برای نابودی دین مبین اسلام هم پیمان شده‌اند و تمامی امکانات سیاسی و اقتصادی خود را برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین به کار گرفته‌اند که نمونه‌های آن را این روزها در دنیای غرب از جمله کشور فرانسه که خود را مهد تمدن و دموکراسی می نامد، مشاهده می‌کنیم.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در سال عام‌الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع‌الاول دیده به جهان گشودند. مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم (ص) را در صبح جمعه هفدهم ربیع‌الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می‌دانند و از آنجایی که وجود پیامبر (ص) و شخصیت والای آن مقتدا نقطه اتصال اندیشه‌های والای انسانی است، قطعاً انتخاب این ایام به عنوان هفته وحدت بهترین گزینه بوده است.

وحدت میان فرقه‌های اسلامی به ویژه برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع موضوع مهمی است که سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) الهام بخش آن است

ایام هفته وحدت زمان مناسبی برای پرداختن به رخدادی بنیادین همچون وحدت میان مسلمانان جهان است. وحدت درون دینی میان فرقه‌های گوناگون اسلامی به ویژه برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع موضوع مهمی است که سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) الهام بخش آن است و شکی نیست که وحدت امت اسلامی بالاترین آرزوی پیامبر گرامی اسلام (ص) بود و هر گونه اختلاف میان آنان موجب نگرانی آن حضرت بود.

استان سیستان و بلوچستان همواره به عنوان مرکز و پایتخت وحدت اسلامی کشور شناخته شده است. جایی که شهروندانش سالهاست که با پیوندهای خانوادگی و با وحدتی مثال‌زدنی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و علمای شیعه و سنی‌اش هم بارها تأکید کرده‌اند که وحدت مردم این استان مربوط به یک هفته و یک سال نیست و این وحدت همیشگی است و به هیچ عنوان هم گسستنی نیست.

اما جالب است بدانیم، ایده شکل‌گیری جریان وحدت برای اولین بار پیش از انقلاب و به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب و در زمانی که ایشان در ایرانشهر تبعید بودند در سیستان و بلوچستان مطرح و اجرا شد. مسئله‌ای که موجب شد استان سیستان و بلوچستان را به عنوان پایتخت وحدت ایران اسلامی معرفی و برای همیشه در تاریخ ماندگار کند.

مردم سیستان و بلوچستان همواره پرچم‌دار وحدت بوده و هستند و با پیروی از منویات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب با چنگ زدن به ریسمان وحدت اسلامی الگوی شایسته‌ای برای مسلمانان جهان شده‌اند. همچنین برگزاری برنامه‌های مشترک آن‌ها مهر تأییدی بر این ادعا است.

وحدت مسلمانان نه یک تاکتیک مقطعی بلکه یک راهبرد مستمر است

آیت الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وحدت مسلمانان نه یک تاکتیک مقطعی بلکه یک راهبرد مستمر است زیرا مسلمانان باید با اتحاد و همدلی در مقابل جبهه کفر از کیان دین مبین اسلام دفاع کنند.

وی افزود: خداوند در آیات شریفه قرآن کریم، امت اسلام را امت واحده خوانده و همه ابزارها را آماده کرده مانند پیامبر اکرم (ص) که همچون شمعی در جمع بود و با گردآوری همه افراد و گروه‌ها در جامعه خود وحدت ایجاد کرده است

امام جمعه زاهدان گفت: خداوند پیامبر گرامی اسلام (ص) را برای هدایت جوامع بشری فرستاد و قرآن کریم را نیز ابزار کار قرار داد و آن را یکی از مصادیق و محورهای وحدت اعلام کرد که طبق اراده الهی از هر گونه تحریف مصون مانده و مردم نیز از گذشته تاکنون ارادت خود را به قرآن حفظ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در احکام دین اسلام مشترکات زیادی وجود دارد که همه اینها مایه وحدت است به طوری که خداوند متعال تاکید فرموده در جامعه اسلامی تفرقه ایجاد نکنید که باعث ایجاد فاصله و اختلاف می‌شود و شما را سست و آسیب پذیر خواهد کرد.

وحدت یک سیاست عملی و یک سبک زندگی دینی است

مولوی طلحه ریگی، امام جمعه بخش مرکزی میرجاوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نبود وحدت در بین جوامع اسلامی سبب شده تا دشمنان به خود اجازه هتاکی به مسلمانان و به ویژه پیامبر اکرم (ص) بدهند.

وی افزود: وحدت یک سیاست عملی و یک سبک زندگی دینی است که مسلمانان با تکیه بر آن دشمنان را شکست می‌دهند و از طریق قدرت نرم به فتح قلب‌ها و گسترش اسلام در دنیا می‌پردازند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: تعصب و تحجر بیش از حد، آفت وحدت است به طور مثال فردی تصور می‌کند که هر چه او از دین فهمیده همان درست است و سعی می‌کند حرف خود را به کرسی بنشاند و این موضوع بستری برای نزاع می‌شود.

وی تصریح کرد: کج فهمی یکی دیگر از آسیب‌هایی است که موجب تفرقه در جامعه می‌شود، به طوری که فرد واقعیت را تشخیص نمی‌دهد و واقعیت تحریف می‌شود.

امام جمعه بخش مرکزی میرجاوه گفت: مذاهب گوناگون با عبور از منافع شخصی و گروهی به امتی واحده بیندیشند تا دشمن نتواند در صفوف آنها شکاف ایجاد کند.

وحدت ریسمان الهی برای شیعه و سنی است

مولوی عبدالله موحد در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وحدت ریسمانی الهی است که شیعه و سنی باید به وسیله آن در مسیر حق حر کت کنند.

وی افزود: دین مبین اسلام برای همه زوایای زندگی بشر تدابیری اندیشیده است که یکی از این راهکارها وحدت است که از هر گونه تفرقه و نزاع در امت اسلامی جلوگیری می‌کند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: وحدت یکی از مباحث دینی است که باید با نگاهی کارشناسی به آن پرداخته شود.

وی تصریح کرد: نزاع و تفرقه سبب ضعف امت اسلامی در برابر دشمنان می‌شود به همین دلیل در دین مبین اسلام بر انسجام و یکپارچگی مسلمانان تاکید شده است.

مولوی موحد ادامه داد: دین اسلام دین عمل است و ما باید با عمل به آموزه‌های آن پایه‌های وحدت را تحکیم ببخشیم.

وی گفت: امروز کشورهای اسلامی در برابر اهانت‌های صورت گرفته به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) با اتحاد محصولات فرانسه را تحریم کردند که باعث عقب نشینی آنها شد.

وحدت ریشه در اعتقادات همه مسلمانان دارد

نورمحمد هاشمی، مولوی و کارشناس دینی اهل سنت در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وحدت ریشه در کتاب الهی ما قرآن دارد و در آن بر وحدت تاکید شده است

وی با اشاره به اینکه قرآن یک کتاب الهی است که تمامی مسلمانان را بهم پیوند زده است، افزود: در آیات قرآن تأکید ویژه‌ای بر وحدت قبایل و گروه‌ها شده است و امروز بسیاری از خواسته‌های مسلمانان در دنیای کنونی در سایه وحدت به دست می‌آید و بشر امروز را به آزادی، عدالت و حق متصل می‌کند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: قرآن کریم هدیه و میراث گرانبهایی است که مؤمنان با چنگ زدن به آن از تفرقه در امان می‌مانند.

مولوی هاشمی گفت: مسلمانان از مذاهب مختلف باید مراقب تفرقه افکن ها باشند و با خودشان نزاع و مشاجره نکنند. وقتی که شیعه و سنی با هم در بیفتند، دشمن شاد می‌شود پس دستور قرآن است که با یکدیگر منازعه و مشاجره، نکنید که در پس آن سستی و ضعف پدیدار می‌شود و پشت سر ضعف آن شوکت، عظمت و قدرت شما از میان می‌رود.

وی تصریح کرد: اگر ریشه تعالی و انحطاط جوامع را جستجو کنیم به وحدت و تفرقه به‌عنوان یکی از عوامل اساسی مؤثر در اعتلا و انحطاط دست پیدا می‌کنیم.

در مجموع این موضوع که وحدت و اخوت اسلامی امری قطعی است که از ناحیه شارع مقدس با آیات متعدد به مسلمانان ابلاغ شده است و مورد تأیید و توصیه رسول مکرم اسلام (ص) است بین همه علمای شیعه و سنی مشترک است از همین رو همه ما موظفیم تا این مهم را انجام داده و با عمل خود به سنت رسول مکرم اسلام (ص) لبیک بگوییم.