گرگان- مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: فرهنگ چند بعدی و وسیع است و در همه بخش‌های زندگی ضرورت دارد و باید در زندگی اجتماعی هم آن را پرورش داد.

حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی اظهارکرد: اساساً جامعه با چند مولفه زنده است که یکی از آنها فرهنگ بوده و جامعه نمی‌تواند بدون فرهنگ رشد و تعالی یافته و حیات داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ در جامعه یک ضرورت بوده و همه جوامع بشری به فرهنگ نیاز دارند و با داشتن یک فرهنگ مناسب است که بقیه ابعاد جامعه رشد می یابد.

ولی نژاد بیان کرد: فرهنگ معنوی و ارزشی علاوه بر اینکه برای جامعه مفید است تعالی و کمال انسان ها را هم به دنبال دارد؛ انسان با فرهنگ الهی می تواند کامل باشد و سعادت را در آغوش بگیرد و دنیای آخرت خود را آباد کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: اصل برای داشتن فرهنگ بوده و فرهنگ دینی و الهی برای آن دنیا هم مفید و سودمند است.

ولی نژاد ادامه داد: فرهنگ چند بعدی و وسیع است و در همه بخش‌های زندگی ضرورت دارد و باید در زندگی اجتماعی هم آن را پرورش داد.

وی اضافه کرد: آدمی باید در زندگی اجتماعی مانند محله، برخورد با همسایه رانندگی و غیره از یک فرهنگ برخوردار باشد.

ولی نژاد ادامه داد: تمام کارها و اقداماتی که در جامعه انجام می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته و حتی اگر کار عمرانی انجام می‌دهیم نباید این اقدام ما زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و اگر چنین شد نشان اشتباه و خطا در آن پروژه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: فرهنگی که ما آغاز کرده‌ایم چون با استبداد، نظام سلطه و زور در ستیز است و خوی استکباری را نمی‌پذیرد بنابراین دشمنانی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انسان ها آزاد هستند و کریمانه باید زندگی کنند و نباید کسی بر آنها سلطه داشته باشد و اگر چنین شد دشمنان زیادی هم خواهد یافت زیرا منافع بسیاری را به خطر می اندازد؛ همانطور که فرهنگ امام حسین (ع) یزید و فرهنگ پیامبر (ص) ابولهب را در پی داشت.

فرهنگ مبتنی بر اخلاق حلقه گمشده بشریت است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان هم در ادامه گفت: آسیب های اجتماعی، ره آورد جریان نفوذ و بی توجهی به مولفه های فرهنگی و انقلابی است.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی، مقوله فرهنگ را از جمله مولفه های مهم حرکت جامعه در مسیر تمدن سازی معرفی کرد و افزود: در نزاع پیچیده و کارزار تمدنی و جریان نفوذ دشمن، فرهنگ مبتنی بر اخلاق و معنویت و نگاه توحیدی، حلقه گمشده بشریت است لذا انتظار می رود متولیان فرهنگی نسبت مباحث اخلاقی و معنوی و در ارائه الگوهای نمادین و فعال در لایه های اجتماعی در حوزه های حقیقی و مجازی توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: جنگ اصلی، جنگ اراده‌های و روایت ها است و همه هجمه‌های اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای، یک نقطه را تمرکز دارد و آن هم تهی کردن مردم از اخلاق و توجه به نهادینه سازی اندیشه امامین انقلاب اسلامی و آرمان های نظام و شهدا است و امروز این گفتمان سازی یک ضرورت فرهنگی است.

دیلمی گفت: در قامت گفتمان انقلاب اسلامی، معنویت و اخلاق قلب تپنده فرهنگ است و امروز در جنگ ادراکی و شناختی و در شرایط پیچیدگی های عملیاتی جریان نفوذ، مولفه های تربیتی، بصیرتی، اخلاقی و معنویت، باید در تمامی لایه های اجتماعی سیاسی، خانوادگی حاکم شود تا جامعه پویاتر از گذشته در مسیر اسلام ناب و تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کند.

دیلمی در ادامه در پاسخ به کسانی که نسبت به مقوله های اخلاقی و مباحث معنوی در گذاره های اجتماعی بی توجه اند، افزود: هر چه سهم اخلاق و معنویت که جزء ارکان سیره نبوی و علوی در جامعه کمتر باشد سهم قانون پررنگ تر و مدیریت جامعه سخت تر خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: جامعه ای بالنده تر و پویا است و کمتر دچار آسیب های اجتماعی می شود که نسبت به موضوع معنویت و اخلاق تکلیف مدارتر است.

دیلمی گفت: رسالت و مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی به پهنای انقلاب اسلامی است و چون تجسم اسلام ناب را در انقلاب اسلامی می‌دانیم لذا برای تبیین انقلاب اسلامی به گفتمان فرهنگی، نیاز بیشتری داریم.