اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور رئیس سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی با حضور رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای جلسه حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی که موسس جایزه پژوهش سال سینمایی بود، گفت: این رویداد در دوره‌های گذشته مسیر رو به جلویی داشته و امسال هم با تدابیری که اندیشیده شده است، شاهد جهش جدی‌تری خواهیم بود.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: خروجی‌های این رویداد باید به شکلی باشد که سینما از آن استقبال کند و احساس کند کاربردی است. صرفاً در این صورت، رویداد موفقی است و گرنه مثل بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی، انتزاعی است. اینکه اصرار داشته‌ایم در شورای سیاستگذاری این جایزه، چهار سینماگر نیز حضور داشته باشند از این جهت است که مکمل دیدگاه‌های آکادمیک باشند و نیازهای واقعی سینما را به پژوهشگران انتقال دهند.

وی عنوان کرد: ما در نظامات پژوهشی معمولاً از طرف صنعت متهم می‌شویم که در کارهای دانشگاهی، انتزاعی پژوهش می‌کنیم لذا خوب است تاریخی قبل از مدت زمانی که برای ارسال آثار و مقالات در نظر گرفته شده، برای بررسی و انتخاب موضوعات پژوهش‌های ارسالی در نظر گرفته شود تا اگر اهداف این رویداد را برآورده نمی‌کند، به اطلاع پژوهشگران محترم برسد و مراحل تکمیلی آن انجام نشود.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: باید حرفی در جهان برای گفتن داشته باشیم؛ خصوصاً آنکه با بحث‌های دیپلماسی عمومی که مطرح است حتماً سینما می‌تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد زیرا متکی بر تصویر است و می‌تواند به ارزش‌های جهانیِ بیشتری، بنا بگذارد.

در ادامه محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رییس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی ضمن تشکر از زحمات محمود اربابی در دوره‌های گذشته، اظهار کرد: امسال قصد داریم این رویداد را تقویت کنیم به همین دلیل ضمن حفظ دستاوردهای قبلی، گوشه چشمی هم به حوزه بین الملل خواهیم داشت. در سه سال گذشته آثار پژوهشی داخلی شناسایی و آثار برتر تقدیر شدند و یکی از وجوه ممیزه این دوره این است که در حوزه بین الملل نیز به قدر بضاعت، فعال‌تر خواهیم بود.

بهروز بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی نیز گفت: هدف اصلی، شناسایی و همکاری با پژوهشگران متخصص، حرفه‌ای و روزآمد در عرصه ملی و بین‌المللی است تا از رهگذر این جایزه، به جامعه ایران معرفی شوند. باید با این دسته از پژوهشگران که فعالیت‌های جدی انجام داده‌اند ارتباط داشته باشیم و از دیدگاه‌ها و نظرات آنها در راستای حل مسائل سینمای ایران استفاده کنیم. سینمای ایران در جهان مورد توجه است و به بسیاری از فیلم‌های ایران نگاه جدی شده است.

وی ادامه داد: تقویت فضای پژوهشی مرتبط با سینمای ایران در سطوح ملی و بین‌المللی، شناسایی و گردآوری آثار پژوهشی داخلی و بین‌المللی درباره سینمای ایران، جهت‌دهی پژوهش‌ها و مطالعات به سوی موضوعات کلیدی و زیربنایی برای کمک به ارتقای کیفی سینمای ایران، تقدیر از تلاش‌های پژوهشی اساتید، دانشجویان، اندیشمندان و خبرنگاران دانشگاهی که سهمی از مطالعات علمی و پروژه خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌اند، افزایش تعاملات اندیشمندان و پژوهشگران رشته‌های مختلف دانشگاهی و مراکز علمی- پژوهشی داخلی و خارجی با سینماگران و دست‌اندرکاران سینمای ایران را می‌توان از جمله اهداف این دوره جایزه پژوهش سال سینمایی معرفی کرد.

در ادامه اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

فرشاد فرشته حکمت که به صورت آنلاین در این جلسه حضور داشت گفت: سینمای ایران نیاز به رویکردی کاربردی در حوزه پژوهش دارد. متاسفانه ارتباط دانشگاه و پژوهش‌های دانشگاهی با بدنه سینمای حرفه‌ای، قطع است و پژوهش‌های سینمایی شاید این آشتی را به وجود آورند.

احمد الستی پژوهشگر و استاد دانشگاه که در این جلسه حضور داشت نیز بیان کرد: فاصله زیادی بین پژوهش‌هایی که انجام می‌شود و استفاده از آنها در سطح دانشگاه‌ها دیده می‌شود. از جایزه پژوهش در سال‌های گذشته مقاله‌های بسیار خوبی استخراج شده اما در دانشگاه‌ها دیده نشده به همین دلیل نیاز به یک برنامه‌ریزی متفاوتی داریم. چه بسا نیاز است که مشوقین نوشتن مقاله‌ها و تحقیقات سینمایی، دانشجویان را در نوشتن رساله‌ها تشویق کنند و بدین شکل موجب علاقه به سینمای ملی در بین دانشجویان کشور شوند. متاسفانه دانشجویان به تحقیق در مورد سینمای ملی، تمایل بسیار کمتری نشان می‌دهند.

حسن خجسته استاد دانشگاه با بیان اینکه مهمترین کار می‌تواند فراتحلیل پژوهش‌های گذشته باشد، بیان کرد: در دوره‌های قبلی، موضوعاتی پیشنهاد شده که می‌توانیم از بین همان‌ها، بهترین‌ها را انتخاب کنیم و از آنها برای سفارش مقاله استفاده شود. در تولید محصولات هنری هفت عنصر است که نقش قدرتمندی دارند که یکی از آنها ذائقه هنرمند و دیگری ساختار صنعت سینما است که مقوله بسیار مهمی در سینما محسوب می‌شود. اگر عناصری که در تولید محصولات هنری مهم است کشف شود دانشگاه و دانشجویان حتی می‌توانند درباره آن عناصر، کتاب بنویسند.

محمدرضا اصلانی فیلمساز و پژوهشگر سینما نیز گفت: چیزی که در سینمای خودمان و جامعه فرهنگی از آن رنج می‌بریم نبودن اندیشه است. ابتدا باید دید جای نوآوری و اندیشه در سینما کجاست؟

فاطمه حسینی شکیب از دیگر اعضای شورای سیاستگذاری این جایزه گفت: سینمای ایران سینمای اندیشه است اما مطالعات سینمایی وجود ندارد.

در انتهای این جلسه، پس از بررسی محورهای اصلیِ فراخوان چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران، احکام اعضای شورای سیاستگذاری این رویداد توسط رییس سازمان سینمایی به آنها اعطا شد.

غلامحسین رحیمی شعرباف، احمد ضابطی جهرمی، حسن خجسته، احمد الستی، محمود اربابی، روح الله حسینی، محمدباقر قهرمانی، محمد سلگی، فرشاد فرشته حکمت، فاطمه حسینی شکیب، محمد رحمتی، فریدون جیرانی، محمدرضا اصلانی و محمد علی نجفی از اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی هستند.