به اعتقاد دبیرکل شورای اروپا منطقه مورد منازعه قره باغ که هم اکنون در کنترل ارمنستان می باشد، بخشی جدایی ناپذیر از خاک آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آذرپرس سرویس ( APA)، "تری دیویس" گفت : منطقه مورد مناقشه ناگورنو- قره باغ بخش جدایی ناپذیر ازخاک آذربایجان است که از سوی ارمنستان اشغال شده است.

وی می گوید : قره باغ مسئله ای بسیار جدی برای ارامنه است، اما موضوعی حیاتی نیست. اگر من یک شهروند ارمنستان بودم به جای اینکه به آینده قره باغ فکر کنم به نسل های آینده خودم فکر می کردم.

دبیرکل شورای اروپا که با  شبکه تلویزیونی ارمنی +A1 صحبت می کرد با اشاره به سکونت ارامنه در بخش های دیگر سرزمین قفقاز و  با اشاره به اینکه خود وی طرفدار حفظ تمامیت ارضی کشورهای حوزه دریای خزر است، گفت : در بخشی از گرجستان هم افراد ارمنی ‌تبار وجود دارد، اما این دلیل موجهی برای پیوستن آن بخش خاص از گرجستان به ارمنستان نیست".

او در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری اخیر مورد حمایت ارمنستان در قره باغ، در جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نخواهد شد، اظهار داشت که مشکل قره باغ بیش از حد به طول انجامیده و ابراز امیدواری کرد که این مناقشه هر چه زودتر حل شود.  

مناقشه آذریها و ارمنی ها بر سر حاکمیت قره باغ علیا که به دلیل نام روسی اش، ناگورنو- قره باغ یا قره باغ کوهستانی هم معروف است ریشه تاریخی دارد و طرفین بارها در این باره با هم درگیر شده اند.

اما درعین حال در آخرین مناقشه طی جنگی که از 1991 تا 1994 بین دو کشور به وقوع پیوست، ارمنستان کنترل آن را به دست گرفت و در نتیجه باکو کنترل خود بر قره باغ و 7 منطقه متعلق به آن را از دست داد.

در حال حاضر بیش از 12 سال است که بین دو کشور آتش بس برقرار است، اما درعین حال آذربایجان همچنان قره باغ را جزیی از خاک خود می داند.

دو کشور در چارچوب "گروه مینسک" مذاکرات مداوم در سطح کارشناسان و وزیران خارجه داشته اند و رؤسای دو جمهوری نیز هرگاه که در اجلاسی بین المللی به هم برخورده اند با یکدیگر به گفتگو نشسته اند.

طی چند ماه اخیر، در پایان هر یک از این گفتگوها، مقام های جمهوری آذربایجان از مطرح شدن مسائلی در مذاکرات خود با مقامات ارمنی سخن گفته اند که طی 13 سالی که از روند دیپلماتیک حل مناقشه قره باغ می گذرد بی سابقه بوده است.

از جمله آنها، امکان باز گرداندن دو استان لاچین و کلبه جار به جمهوری آذربایجان است که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می سازد و برای ادامه حیات دولت خودخوانده ارمنی در قره باغ اهمیت حیاتی دارد.

این دو استان که به دهلیز لاچین معروفند در کنار پنج استان دیگر در اشغال ارتش ارمنستان قرار دارند و همچون هاله ای پیرامون قره باغ کوهستانی را فراگرفته اند.

موضوع دیگری که مقام های جمهوری آذربایجان می گویند در مذاکره با طرف ارمنی مطرح کرده اند و احتمال حصول توافقی بر سر آنها می رود، بازگشت آذریهای ساکن در قره باغ کوهستانی و استانهای اشغال شده به سکونت گاه اصلی شان است که شمارشان بیش از هفتصد هزار نفر برآورد می شود.

همچنین، استقرار نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد به منظور خروج تدریجی ارتش ارمنستان از استانهای اشغال شده و بازگشت این استانها به حاکمیت جمهوری آذربایجان از دیگر مواردی است که مطرح شده است.

 گفتنی است که امروزه مذاکرات در مورد حل مناقشه قره باغ با میانجی گری بین المللی ادامه دارد. ایروان بر حل کلی مناقشه قره باغ اصرار دارد و باکو معتقد به حل مرحله به مرحله آن است .