انزلی- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با تکمیل و بهره برداری از فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی ظرفیت کانتینری این بندر تا هشت میلیون تی ای یو افزایش می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راستاد امروز (سه شنبه) با بیان اینکه ایران دارای پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی است که در طول سواحل ۲۴۶ میلیون تن ظرفیت بنادر تجاری کشور قرار دارد، گفت: حمل و نقل دریایی فرصت‌های خوبی برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده فراهم کرده است.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر تجاری در جنوب و شمال کشور دارای بهترین بناها و روبنای تجهیزاتی است، افزود: این کیفیت عملیات، بخش حمل و نقل دریایی زنجیره لجستیک را پوشش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر موقعیت جغرافیایی، ایران در شرایطی قرار دارد که می‌تواند سهم بسیار خوبی از ترانزیت منطقه‌ای را به خودش اختصاص دهد، گفت: با توسعه بندر چابهار در محور ترانزیت شرق و همچنین در نوار شمالی کشور و ظرفیت‌های موجود در بخش سواحل شمالی ظرفیت بنادر تجاری به سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده است.

راستاد، بندر انزلی را به عنوان مهم‌ترین بندر تجاری این بخش دانست که دارای قابلیت‌های ویژه است، ادامه داد: با شروع بهره برداری عملیات اجرایی تعدادی پروژه در این بندر که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و سازمان بنادر و دریانوردی تکمیل شده قابلیت‌های جدیدی به زیرساخت‌های بندری کشور در شمال و استان گیلان ایجاد کرده اس

افزایش ظرفیت بندری ایران تا ۲۸۵ میلیون تن

وی افزود: انتظار می‌رود با ایجاد قابلیت‌ها و توانمندی‌های جدید که به مرور در بنادر کشور ارتقا می‌یابد به ویژه با بهره گیری از توانمندی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بتوانیم حداکثر استفاده از حمل و نقل‌های دریایی را برده و سهم بیشتری از ترانزیت منطقه‌ای به خود اختصاص دهیم.

راستاد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال احداث بنادر تجاری کشور را تکمیل فاز سوم پایانه کانتینری بندر شهید رجایی دانست و افزود: با تکمیل ظرفیت کانتینری این بخش مهم‌ترین پایانه بندری کشور به میزان ۸ میلیون تی ای یو افزایش پیدا می‌کند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا پایان امسال بخش مهمی از مرحله توسعه پایانه کانتینری بندر که بیش از ۹۰۰ اسکله بوده به بهره برداری برسانیم، اضافه کرد: با اتمام این پروژه قابلیت پذیرش کشتی‌ها تا ۱۴۰۰ تی ای یو خواهد رسید.

راستاد با اشاره به اجرای سه پست اسکله نفتی برای شناورهای تانکری در بندر شهید رجایی، افزود: این پست اسکله‌ها انواع محموله نفتی را بارگیری و به صورت ترانزیتی بارگیری یا تخلیه می‌کند و انتظار می‌رود تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: بر اساس اهداف تعیین شده از ۲۴۶ میلیون تن ظرفیت پیش بینی شده در پایان امسال بیش از ۲۶۰ میلیون تن ظرفیت بنادر موجود ارتقا داده و تا پایان برنامه نیز ظرفیت بنادر تجاری کشور به ۲۸۵ میلیون تن خواهد رسید.