مشهد ـ تفاهم نامه ای بین اداره کل زندانها و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان رضوی به منظور حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد امضا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین تبادل همکاری بین اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با عنوان نذر هشتم امروز در محل اداره کل زندان‌ها برگزار شد.

سعید سرباز جانفدا، سرپرست زندان‌های خراسان رضوی با بیان اینکه اقدام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان در طرح نذر هشتم، بازگرداندن مسجد به جایگاه خود بوده است، اظهار کرد: با این پویش جدید باعث آزاد شدن افرادی که عمدتاً به خاطر عدم تمکن مالی در زندان هستند می‌شود.

جانفدا همچنین تصریح کرد: امروز تفاهم نامه‌ای بین اداره کل زندان‌های خراسان رضوی و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان رضوی امضا خواهد شد تا بتوانیم از زندانیانی که به خاطر شرایط مالی ضعیف در زندان هستند، حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: دو کارکرد اصلی مسجد در جامعه هدایت‌گری و خدمت‌رسانی اجتماعی است، هدایت‌گری نیز شامل هدایت‌گری معنوی، هدایت‌گری فکری و هدایت‌گری سیاسی می‌شود.

وی در رابطه با رویکرد هدایت‌گری مساجد افزود: همه ارکان مسجد از جمله امام جماعت باید با مردم در ارتباط بوده و نقش هدایت‌گری را داشته باشند، لذا در مرکز رسیدگی به امور مساجد سعی شده تا این رویکرد را با استفاده از ظرفیت مردم فعال کنیم.

حجت‌الاسلام مهدوی ارفع همچنین تصریح کرد: مسجد باید پویایی خود را حفظ کند و در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا در پویش‌های سلامت و کمک به معیشت مردم نیز فعال است.

وی در ادامه افزود: در طرح نذر هشتم سعی شده تا با کمک و همکاری مساجد، محلات دیگر زندانی نداشته باشند، در این طرح در هشتم هر ماه تعدادی زندانی که مرتکب جرایم غیرعمد هستند و از تمکن مالی ضعیفی برخوردارند حمایت می‌شوند تا آزاد شوند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: همانگونه که پس از انقلاب مقرر شد تا با مساجد کشور را اداره کنیم باید مساجد را پر رنگتر و پویاتر از گذشته فعال کرده و به امور مردم رسیدگی کنیم، لذا یکی دیگر از رویکردها در این مرکز، توسعه مراکز نیکوکاری با شناسایی خیرین و کمک به محرومین با پشتوانه کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین تربیت نیروی انسانی است.

مهدی رجب پور، مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) هم در این نشست گفت: در قالب پویشی به مناسبت ۹۹/۹/۹، ۹ ویژه برنامه تدارک دیده شده که آزادی ۹ زندانی یکی از این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه ۹ آذر را روز ارادت به امام جواد (ع) نامگذاری کرده‌ایم، گفت: در این برنامه با همکاری و کمک خیرین مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای آزادی ۹ زندانی جمع‌آوری شد.

در حاشیه این مراسم تفاهم نامه‌ای بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل زندان‌های خراسان رضوی امضا شد.