ارومیه - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به خسارت ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در زلزله قطور خوی و سلماس، گفت: مراحل احداث یک‌هزار و ۸۰۵ واحد به اتمام رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیدین رحمانی ظهر دوشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده قطور خوی ضمن تسلیت شهادت محسن فخری زاده دانشمند برجسته کشور، اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های فراوان و با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه مالکین یک ه زار و ۳۰ واحد نیز تمایلی به احداث و بازسازی واحدهای زلزله زده خود ندارند.

وی بر ضرورت اتمام بازسازی واحدهای به جا مانده در قطور تاکید و تصریح کرد: بازسازی به جهت پیگیری‌های مقام عالی استان و تلاش مدیران مربوطه از روند خوبی برخوردار است اما اگر مردم مطالبه‌ای نسبت به کاستی‌ها دارند باید پذیرفت و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

رحمانی با اشاره به اینکه بر اساس تعهد صورت گرفته در گام نخست احداث ۱۶۰۰ واحد آسیب دیده از نوع یک به اتمام رسید، گفت: با توجه به اتمام مراحل احداث یکهزار و ۸۰۵ واحد خسارت دیده می‌طلبد به جهت شرایط زمانی و آب و هوایی بنیاد مسکن نسبت به ارائه برنامه زمانبندی مناسب ظرف یک هفته آینده اقدام کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تاکنون ۱۷۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۷ میلیارد تومان از محل بیمه به زلزله زدگان اختصاص داده شده است.

رحمانی نقش دهیاران را در اتمام کامل پرونده بازسازی مناطق زلزله زده بسیار مهم دانست و افزود: دهیاران موظف هستند نسبت به انتقال دغدغه‌های مردم و تعیین تکلیف کسانی که تمایلی به احداث و بازسازی واحدهای خود ندارند اقدام کنند.

وی گفت: با تعیین تکلیف کسانی که مایل به بازسازی واحدهای زلزله زده خود ندارند می‌توان بر اساس سازوکارهای قانونی این تسهیلات بلاعوض و بازسازی را برای تأمین تأسیسات زیربنایی هزینه کرد.

رحمانی با بیان اینکه بیمه طرف قرارداد نسبت به انجام تعهدات خود در زمان مناسب به خوبی عمل نکرده است، گفت: بانک مسکن نیز باید هر چه سریع‌تر نسبت به آزادسازی تسهیلات بر اساس پیشرفت کار اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های اجرایی و بنیاد مسکن نیز موظف هستند از طریق اعتبارات ملی و استانی نسبت به تأمین و اجرای پروژه‌های زیرساختی از جمله آسفالت راه روستایی، فاضلاب و مدرسه و مسجد اقدام کنند.

در این جلسه مدیران کل مدیریت بحران، بنیاد مسکن و فرماندار خوی گزارشی از اقدامات انجام گرفته ارائه کردند.