تهران- مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی معلولان و هفته کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در استان تهران را تشریح کرد.

فاطمه تنهایی در گفتگو با خبرنگار مهر، از اعلام ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی معلولان و هفته کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه خبر داد و اظهار داشت: این برنامه‌ها ۱۳ لغایت ۲۰ آذر ۹۹ با شعار «با توانایی‌های متفاوت، آینده را خواهیم ساخت» در تمامی مراکز فرهنگی هنری کانون استان تهران در ده عنوان فعالیت طراحی شده و به اجرا در خواهد آمد.

تنهایی با اشاره به فعالیت پنج مرکز فرهنگی هنری فراگیر کانون استان تهران از سال ۱۳۸۰ و آموزش مربیان ادبی، فرهنگی و هنری در این زمینه، گفت: این مراکز به لحاظ ساختمان و ایمنی برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه طراحی شده، امکانات این مراکز از نظر تجهیزات فرهنگی هنری، همچنین منابع مطالعاتی و فعالیت‌های ادبی، فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در کنار سایر اعضا مناسب سازی شده است.

وی با بیان اینکه تولید کتاب گویا به عنوان منبع مطالعاتی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، از برنامه‌های مصوب استان تهران در سال جاری است، افزود: سه عنوان کتاب «حلزون من گم شده»، «مثل چشم‌های بابا» و «نگهبان چشمه» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که برای اولین بار توسط کانون استان تهران به شکل فایل صوتی درآمده و محتوای آن در برگیرنده‌ی بخشی از زندگی افراد دارای نیازهای ویژه است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، گفت: نشست مجازی با محوریت تبیین و بررسی دغدغه‌های فرهنگی حوزه کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در بستر سایت کانون پرورش فکری استان تهران با حضور عزت الله الوندی داستان نویس، شاعر و مانلی منوچهری تصویرگر از فعالان فرهنگی حوزه کودکان و نوجوانان ۱۹ آذر ۹۹ برگزار خواهد شد.

تنهایی با تاکید بر اهمیت شکل گیری خودآگاهی و آشنایی با توانمندی‌ها و محدودیت‌های فردی در دوره کودکی و نوجوانی، تعامل و همکاری هر چه بیشتر اعضا عادی و اعضا با نیازهای ویژه در مراکز کانون استان تهران را نقطه عطف فعالیت مراکز فراگیر استان تهران دانست و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مجازی از آثار هنری (نقاشی، نمایش عروسکی، سرود اعضای با نیازهای ویژه) و انتشار در صفحه مجازی استان تهران را از دیگر برنامه‌های این مناسبت است.

وی افزود: خرید کتاب ویژه مراکز فراگیر، تهیه کلیپ کوتاه قصه گویی با زبان اشاره و انتشار در صفحات مجازی استان تهران و تاکید بر توجه مراکز کانون در بهره گیری از موضوعات متنوع مرتبط با کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه در اجرای فعالیت‌های عمومی (معرفی کتاب، معرفی شخصیت و سرزمین) مراکز از جمله برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران با اشاره به حضور کودکان و نوجوانان توانمند دارای نیازهای ویژه در مراکز فراگیر استان تهران، تصریح کرد: برای آشنایی بیشتر با توانمندی و قابلیت‌های فردی این جامعه هدف، با ساخت کلیپ سعی در معرفی استعدادهای سه نفر از این کودکان و نوجوانان شده است.

وی تصریح کرد: دومین پاتوق قصه گویی طهران گفتگو زنده اینستاگرامی با علی خانجانی استاد و پژوهشگر قصه گویی در دو محور معرفی کتاب مجموعه ۱۶ جلدی "فرهنگ قصه شناسی یلدا" و قصه گویی برای کودکان با نیازهای ویژه که ۱۶ آذر ۹۹ همراه با رابط ناشنوا اجرا می‌شود، از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده و همچنین علاقه مندان به نگارش ادبی می‌توانند، آثار خود را در قالب شعر و داستان با موضوع افراد با نیازهای ویژه به رشته تحریر درآورده و به واحد ادبی کانون استان تهران ارسال کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در ادامه افزود: مشارکت با آموزش پرورش استثنایی شهر تهران در برگزاری «جشنواره فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی معلولین» از دیگر برنامه‌های کانون استان تهران است.