کرج - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اقدامات فوری برای مرمت پل دختر از امروز و بعد از قطع بارندگی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اصغر مونسان پیش از ظهر یکشنبه در حاشیه بازدید از پل دختر کرج که عصر جمعه بر اثر بارندگی‌های اخیر ریزش کرده بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۳۴ هزار اثر ثبت ملی در کشور وجود دارد که باید از آنها حفاظت شود، این ابنیه تاریخی هستند و برخی بیش از ۲ هزار سال قدمت دارند.

وی بیان اینکه اتفاقات موضعی در همه جای دنیا پیش می‌آید، تصریح کرد: پل دختر با قدمت عصر صفویه دارای آجرهای خشتی و گلی است و با وجود اینکه رسیدگی خوبی به آن شده بود بخشی از آن ریزش کرد؛ در حال حاضر کارشناسان امر تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند و کار مرمت به سرعت انجام می‌شود.

حفاظت از ۳۴ هزار اثر ملی با ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دشوار است

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی امری مستمر است و دائماً در حال ترمیم و مرمت بناهای تاریخی هستیم، تصریح کرد: اینگونه حوادث دائماً پیش می‌آید اما همکاران ما در حوزه معاونت میراث انصافاً فارغ از مسئولیت کاری و وظیفه ذاتی با جان و دل تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه بودجه ما در میراث فرهنگی بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: بارها این مطلب را گفتیم ابنیه تاریخی مورد توجه مردم هستند و با ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه، حفاظت و سرپا نگه داشتن ۳۴ هزار اثر ثبت ملی کار دشواری است و تنها عشق و علاقه این بناها را سرپا نگه داشته است.

مونسان با بیان اینکه به محض اینکه باران متوقف شود اقدامات فوری برای پل دختر از امروز آغاز می‌شود، گفت: طرح مرمت جدی پل آماده است، البته این پل برای ترمیم نیازمند سبک‌سازی است که بودجه زیادی را می‌طلبد به ویژه اینکه مرمت و حراست از پل‌هایی با دهنه بلند کار دشواری است.

البرز به واسطه قوت در صنایع دستی قطب گردشگری محسوب می‌شود

وی در بخش دیگری در تشریح برنامه‌های وزارتخانه برای ارتقای سطح گردشگری در استان البرز بیان کرد: البرز به واسطه قوت در صنایع دستی قطب گردشگری محسوب می‌شود و کارهای بسیار خوبی انجام شده به واسطه میراث فرهنگی و وجود ابنیه تاریخ غنی دارد و این استان در حوزه گردشگری متأسفانه بیشتر محل عبور گردشگران بوده و امکانات گردشگری علی رغم فضای طبیعی بسیار زیبایی که وجود دارد، کم است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وجود چند سد و دریاچه که در پشت این سدها در البرز قرار دارد، خاطرنشان کرد: اینها همگی می‌توانند از جاذبه‌های خوب گردشگری باشند، در دولت دوازدهم و با حضور و تلاش استاندار البرز در وزارتخانه تلاش شد که البرز بتواند در حوزه گردشگری هم نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه در اقدام اولیه نیاز بود به تأسیسات زیر بنایی گردشگری البرز پرداخته شود، تصریح کرد: امروز از یک هتل بازدید کردیم و مشکلاتی را برای تأمین منابع مالی داشتیم که با پرداخت وام مشکل این هتل رفع شد و به مراحل پایانی رسیده و اولین هتل ۵ ستاره در البرز خواهد بود.

مونسان افزود: با تکمیل تأسیسات گردشگری در البرز بخش گردشگری هم به خاطر نزدیکی به تهران می‌تواند ارتقا پیدا کند و آخر هفته‌های خوبی برای گردشگران تهرانی رقم بخورد.

البرز باید از محل عبور به مقصد مهم گردشگری تبدیل شود

وی با بیان اینکه بوم‌گردی‌ها که در البرز به خاطر وجود فضا حائز اهمیت هستند، تصریح کرد: به واسطه طبیعت بی‌نظیر و روستاهایی که در این استان وجود دارد، بوم‌گردی‌ها می‌تواند یکی از جاذبه‌های مهمی باشند و تعداد زیادی بوم‌گردی ایجاد شده و باید تلاش می‌کنیم تا البرز از محل عبور به مقصد مهم گردشگری تبدیل شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان با اشاره به وجود صنایع دستی که حائز اهمیت هستند، متذکر شد: امروز در بازدید از فروشگاه صنایع دستی مشاهده شد که صنایع دستی فاخر، زیبا و کاربردی بسیاری در البرز وجود دارد که همگی جاذبه‌های برای عرضه در بازار بزرگ تهران است‌.