رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: متون دینی رابطه میان انسان و محیط زیست را از دیدگاه انسان مؤمن، فقط برای به دست آوردن آب و نان نمی‌داند،بلکه رابطه را حسی و تعلقی می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین تحت عنوان «نقش دین در سلامت انسان» که در حوزه ریاست این سازمان برگزار شد، به توضیح رابطه میان سه عنصر انسان، محیط زیست و بیماری‌های فراگیر پرداخت.

وی با بررسی نگاه متون دینی و فطرت انسانی گفت: فطرت انسانی، امری است، مشترک میان همه انسان‌هاست و این فطرت، از جهت عقل نظری و عقل عملی روزنه‌های علم و معرفت انسان را نسبت به جهان و آفریدگار باز کرده و او را به حقیقت مطلق رسانده تا جهان گسترده‌ای از معرفت و علوم الهی را در دسترس انسان قرار دهد.

حجت‌الاسلام تسخیری تأکید کرد: همین فطرت است که انسان را به سوی ارزش‌های کارکردی و عملی انسانی سوق داده تا رفتار او را کنترل نموده و بر تمام حرکات، سکنات و اعضای او خیمه زند. این به معنای مسؤولیت پذیری انسان است، البته با توجه به توانمندی‌هایی که خداوند در او قرار داده است که در حقیقت آبادانی زمین و رسیدن به تکامل فردی و اجتماعی را بر عهده انسان گذاشته است و این همان امانت بزرگ الهی است که بر عهده انسان گذاشته شده است.

وی در ادامه، مطرح کرد: توانمندی‌های انسان قابل مقایسه با هیچ یک از مخلوقات خدا نیست، از این رو هنگامی که خداوند متعال، انسان را آفرید بر خود آفرین گفت [آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است. (مؤمنون -۱۴)

حجت‌الاسلام تسخیری افزود: انسان تنها موجودی است که توانایی کشف ابعاد مختلف و اسرار خلقت را دارد و اوست که می‌تواند رابطه و انسجام میان پدیده‌های مختلف جهان اعم از انسان، خورشید، ماه و زمین و کهکشان‌ها و محیط پیرامون را به عهده گیرد و این نعمت مختص انسان است و شکر آن یعنی حفظ و رشد نعمت.

رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به رابطه انسان و طبیعت گفت: متون دینی رابطه میان انسان و محیط زیست را از دیدگاه انسان مؤمن، فقط برای به دست آوردن آب و نان نمی‌داند، بلکه رابطه را حسی و تعلقی می‌بیند یعنی تأثر پذیر و تأثیر گذار است.

حجت‌الاسلام تسخیری یکی از آموزه‌های بسیار مهم قرآنی و دین اسلام را تأکید بر نگهداری و آبادانی و توسعه محیط زیست دانست و گفت: امروز بر اساس شواهد و نظر متخصصان بیولوژی و پزشکان، اکثر قریب به اتفاق بیماری‌های سخت، ناشی از عدم رعایت تعامل صحیح با محیط پیرامون خود است. محیط زیست سالم انسان سالم و پرهیزگار را پرورش می‌دهدو این امر مختص زمان و مکان و نسل خاصی نیست و قرآن کریم هرگونه کوتاهی در حفظ محیط زیست و یا تلاش برای تخریب آن را عملی ظالمانه و مستوجب عقوبت الهی می‌داند.

وی ادامه داد: دیدگاه اعتدال در تمام زمینه‌های زندگی مطلوب است و محیط زیست یکی از موارد مهم آن است. در متون دینی، اعتدال تکوینی و تشریعی هر دو مورد نظر است. پس اعتدال و توازن چه در جهان خلقت و چه در تعامل با پدیده‌ها مخلوق، اصل است و در جای دیگر برای رفع نگرانی بشر و جلوگیری از حرص و ولع او و ایمان آوردن به اینکه آفرینش بر اساس حکمتی است و الزامات زندگی برای همه مخلوقات فراهم شده، به شرط رعایت اعتدال و موازین است.

رئیس مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها یادآور شد: امروزه ما متأسفانه شاهد آن هستیم، عدم احترام قدرت‌های بزرگ صنعتی به حقوق محیط زیست و حقوق مردم است و حتی نسل‌های آینده را دچار چالش کرده‌اند.

وی در ادامه سخنانش، یکی از قوانین مورد پذیرش عقلای عالم و مورد تأکید ادیان الهی را عدم زیان رساندن به خود و دیگران اعم از انسان، حیوان و گیاه دانست و گفت: بسیاری از کشورهای صنعتی بزرگ امروز با احداث کارخانه‌ها و صنایع مختلف، سعی در بهره برداری یک جانبه دارند و کمترین توجهی نسبت به آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از این صنایع شیمیایی و میکروب زا را دارند و جامعه بشری عاجز از رویارویی با این قدرت‌های بزرگ است، مگر آنکه بیماری صعب‌العلاج و دست پا گیری که خود نتیجه عدم رعایت قوانین محیط زیستی است، بروز کند و سبب توقف بسیار از این کارخانه‌های تولیدی و یا وسایل تولید کننده گازهای سمی گردد.

حجت‌الاسلام تسخیری همچنین به شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا از قبیل بیماری‌هایی ناشی از عدم رعایت قوانین زیست محیطی است. بیماری‌هایی چون ایدز(HIV)،ابولا، سارس و مرس (MERS) و اخیراً کرونا که زندگی طبیعی مردم دنیا را مختل کرده است و مهمترین راه نجات و رهایی از این وبای جهان شمول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که همه آنها برخواسته از عناصر محیط زیستی همچون پاکیزگی و رعایت فاصله و … است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگ اسلامی قم در این مراسم، به رابطه نظافت و ایمان اشاره کرد و گفت: روابط متعددی بین این دو مقوله وجود دارد و بر اساس قرآن کریم، ایمان به عنوان عامل دینی و معنوی می‌تواند تزکیه نفس انسان باشد.

وی همچنین، گفت: رابطه متناسبی بین بدن و روح است که تزکیه روحی مهم‌تر از نظافت است، اما راه را برای یکدیگر هموار می‌کنند. در واقع باید به رابطه سلامت و نیایش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حجت‌الاسلام بابایی با اشاره به رابطه نیت و تقویت بدن اظهار کرد: ایمان در بدن انسان نقش قوی دارد و مسئله تزکیه در کلام اسلامی مهم است و باید در تمامی ابعاد زندگی انسان، لحاظ شود.

خانم لیلیان سیزون، دبیرکل ادیان برای صلح، فیلیپین و مدیر بین‌الملل دانشگاه یو اس تی از دیگر سخنرانان این دور از گفت‌وگوها بود که به بیان پیدایش، گسترش و پیشگیری از ویروس کرونا پرداخت.

گفتنی است؛ دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک فیلیپین با عنوان «نقش دین در سلامت انسان» به صورت وبینار، برگزار و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فیلیپین آرا خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح کردند.

در این مراسم، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت الاسلام یونسی، مشاور رئیس جمهور، محمد حسین نیکنام، عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، حبیب‌الله بابایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و باقر طالبی‌دارابی، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب از ایران و اسقف اعظم پابیللو، سرپرست قلمرو کلیسای مانیل، برنارد پانتین، دبیرکل کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین، اسقف ادوین دلا پنا، رئیس کمیسیون گفتگوی ادیان کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین از فیلیپین سخنرانی کردند.