گرگان- معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از راه اندازی موزه برای اشیای تاریخی کشف شده در بافت قدیمی گرگان خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن طالبیان عصر چهارشنبه در بازدید از محل کاوش باستان شناسی در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) اظهارکرد: حدود ۴۰ روز قبل در پی کشف اشیاء قدیمی محدوده شهر تاریخی استرآباد، هیئت باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی برای این کاوش در مستقر شد.

وی افزود: تاکنون ۳۰۰ قطعه شی از دوره های مختلف تاریخی (سلجوقی، تیموری، ایلخانی، صفوی و غیره) در این کاوش به دست آمده است.

طالبیان ادامه داد: این کاوش باستان شناسی می تواند آغازی برای رفع ابهامات و پاسخ به سوالات در ارتباط با موضوعات مختلف حوزه میراث فرهنگی منطقه استرآباد باشد.

وی بیان کرد: اشیا استخراج شده که منحصر به فرد است به روش علمی مرمت می شود و می توان برای آن موزه ای ایجاد کرد.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نتایج کاوش باستان شناسی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در جریانات باستان شناسی کشور و حتی خارج از مرزها اهمیت خواهد داشت.

وی تأکید کرد: کلیات توسعه این کارگاه با کار کارشناسی بررسی و روند آن ادامه خواهد یافت.

آمادگی واگذاری بناهای تاریخی را برای مرمت داریم

همچنین محمد حسن طالبیان در دیدار مدیریت شهری گرگان اظهارکرد: موجب خرسندی است که در حوزه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) تعاملات و اتفاقات مثبتی را در همکاری بین مدیریت شهری و اداره کل میراث فرهنگی شاهد هستیم.

وی افزود: شهر تاریخی استرآباد با پتانسیل های بی نظیری که دارد نه تنها در سطح استانی و ملی بلکه باید در سطح جهانی معرفی و شناسانده شود زیرا این شهر تاریخی شایسته جهانی شدن است.

طالبیان گفت: کاوش اخیری که در محدوده بافت تاریخی گرگان در حال اجرا است و اشیا به دست آمده از آن می تواند استرآباد را بیشتر معرفی کند.

معاونت میراث فرهنگی آمادگی دارد تا بناهای بافت تاریخی را برای مرمت و بهره برداری با کاربری در حوزه صنایع دستی واگذار نماید.

احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان هم گفت: تملک خانه های تاریخی، ساماندهی و مرمت جداره و کفسازی محورها، ساماندهی و مرمت جداره بناهای تاریخی و معاصر از اقدامات مهمی است که با همکاری شهرداری و شورای اسلامی در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) صورت گرفته است.

رئیس شورای شهر گرگان هم اظهارکرد: در این دوره از مدیریت شهری گرگان برای تغییر و تحول در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) عزم و اراده جدی بوده است.

سیدمحمد مرتضوی افزود: کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی در شورای اسلامی گرگان شکل گرفته که موضوعات را به صورت تخصصی پیگیری می کند.