مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی گفت: توجه به علوم کاربردی و نیازهای روز جامعه از مواردی است که دانشگاه‌ها باید در پژوهش‌های خود به آن توجه داشته داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محسن شریفی در مراسم هفته پژوهش در دانشگاه سمنان با اشاره به سیر تکاملی دانشگاه‌ها و حرکت به سوی پژوهش‌محوری و دانشگاه کارآفرین، گفت: با مرور مطالباتی که از سوی جامعه و کادر مدیریتی کشور از دانشگاه وجود دارد، بیشتر آنها به بخش پژوهش برمی‌گردد.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: این امر بار مسئولیت را برای پژوهشگران و مسئولان دانشگاه‌ها سنگین‌تر می‌کند. بنابراین باید همیشه در کنار ماموریت کلان توجه ویژه به انجام کار بنیادی و دراز مدت کردن را مد نظر قرار دهیم تا ماندگاری علم و دانش را تضمین نماییم وگرنه پژوهشی که مبتنی بر علوم نباشند تاثیرگذار نخواهد بود و یا کمتر تاثیرگذار است.

شریفی تصریح کرد: دانشگاه نمی‌تواند در برابر مطالبه‌ای که در جامعه وجود دارد برنامه راهبردی نداشته باشد و باید برای صرف هزینه‌ها و به‌کارگیری نیروی انسانی، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری داشته باشد تا بتواند دو بال پژوهش را به درستی هدایت نماید و اولویت منطقه ای را در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: توجه به علوم کاربردی و نیازهای روز جامعه از مواردی است که دانشگاه‌ها باید در پژوهش‌های خود به آن توجه داشته و فعالیت‌های پژوهش خود را به این سمت و سو حرکت دهند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: اعضای هیئت علمی باید به‌عنوان یک فرد برنامه راهبردی برای فعالیت خود تدوین نمایند و علاوه بر آن باید شبکه‌سازی و ارتباط با دانشگاه‌های دیگر و انجام کار گروهی را در دستور کار قرار دهیم که اگر غیر از این باشد پژوهش‌های ما پژوهش‌های تکراری خواهد بود و نمی‌تواند عمق و گستره کافی را داشته باشد که خوشبختانه این رویکرد در دانشگاه‌ها و از جمله در دانشگاه سمنان دنبال می‌شود.

شریفی گفت: خوشبختانه با همت و جدیتی که در بین اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاه سمنان وجود دارد، این دانشگاه توانسته در بخش‌های مختلف از جمله تولید علم، رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی خوش بدرخشد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ارتقای بیش از پیش این دانشگاه باشیم.