رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا، ایران را یک قدرت منطقه ای خواند و خواستار ایفای نقشی فعال تر از سوی تهران برای حل مشکلات خاورمیانه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لامبرتودینی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا که در تهران بسر می برد، امروز با منوچهر متکی وزیر امورخارجه کشورمان دیدار وگفتگو کرد.

متکی در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران با ایتالیا و نگاه مثبتی که به آن کشور در ایران وجود دارد، سفر رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا به تهران را در تعمیق مناسبات و دوستی میان دو کشور مهم و موثر دانست و افزود: تحولات منطقه به گونه ای است که بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا را متاثر کرده است ، ما رایزنی با ایتالیا در خصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی را بسیار مهم می دانیم.

متکی با اشاره به تحولات عراق با اعلام این نکته که اگر آمریکاییها به صورت جدی دنبال حل مشکل ناامنی در عراق باشند، جمهوری اسلامی ایران در جهت کمک به دولت قانونی و مردم آن کشور اقدام خواهد کرد، دعوت مقامات عراقی از کشورمان برای برگزاری دور دوم مذاکرات با آمریکا را مورد تایید قرار داد.

وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص تحولات فلسطین با اشاره به برخی تحرکات مشکوک از سوی رژیم صهیونیستی گفت: ما توافق مکه را زمینه خوبی برای تشکیل دولت وحدت ملی می دانیم و بر همین اساس از آن حمایت کرده ایم.

متکی با اظهار اینکه جمهوری اسلامی ایران درگیری میان فتح و حماس را به نفع فلسطین نمی داند، لزوم مذاکره جدی بدون پیش شرط میان طرفین را متذکر شد و آمادگی کشورمان برای حل مشکل میان آنان را مورد تاکید قرار داد.

لامبرتودینی با اشاره به روابط خوب پارلمانی میان ایران و ایتالیا و مذاکرات خوبی که در تهران داشتند هدف از سفر به تهران را ایجاد پیوند مستحکم تر میان پارلمانهای دو کشور خواند و افزود:  ما فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را به دقت دنبال می کنیم و معتقدیم که برای یافتن راه حل های منسجم در خاورمیانه ، مشارکت و همکاری ایران ضروری است.

وی افزود:  نه فقط کشورهای منطقه که سایر کشورها نیز معتقدند ایران یک قدرت منطقه ای است و می تواند نقش فعالی را در تحولات منطقه ایفا کند.

روی این اصل دولت ایتالیا معتقد است برای رسیدن به صلح پایدار و ثبات در منطقه لازم است ایران نقش فعال تر و مشخص تری را در قبال تحولات آن داشته باشد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا نقش جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل بوجود آمده میان فتح و حماس را مهم و اساسی توصیف کرد.