تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: معنویت و دین ناشی از فطرت و گوهر انسانیت است و با روح و روان انسان گره خورده، یکی از بحرانهای جدی بشر در دنیای امروز بحران معنویت است و این در شرایطی است که در ادیان آسمانی بهترین راه نجات انسان از بحرانهای روحی دستیابی به دین و معنویت عنوان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نیازهای روحی و معنوی انسان با مسائل مادی متفاوت است، با توجه به نوع نگاهی که هر مکتب به انسان دارد، نگاه به معنویت نیز متفاوت خواهد بود. زیرا گره خوردن روح و روان انسان با دین و معنویت موضوع اساسی در خلقت انسان به شمار می رود، چرا که این امر ناشی از فطرت و گوهر انسانیت انسان است .

شک نیست که مسائل فطری در طول زمان دستخوش تحول نمی شوند، ممکن است گاهی کمرنگ یا متأثر شوند، اما نیازهای فطری انسان با انسان زاده شده و همواره در کنار انسان است، از این رو ادیان مختلف در قرون و اعصار به بشر و گرایشهای معنوی و ملکوتی او توجه داشته اند.

به دلیل علم گرایی و تجربه گرایی و با دعوای علم و ایمان در کلیساها و با پدید آمدن تفکرات اومانیستی، این تصور حاصل شد که انسان می تواند در سایه علم، تکنولوژی، پیشرفت، تجارب مادی و بشری به خواسته های خود دست یابد و نیازهای خود را پاسخ دهد.

عده ای به مقایسه علم و ایمان پرداختند و انسان را در مبادی معرفتی و شناخت خود بی نیاز از ایمان و وحی دانستند و مطرح کردند که انسان محور همه چیز است و مسائل ماوراء الطبیعه جایی در زندگی انسان ندارند.

اما در این شرایط نیز فطرت انسان به دنبال مسائل معنوی و ایمان بود . با توجه به پیشرفتهای جامعه بشری در سایه جدایی دین از سیاست، اضطرابها و نگرانیهای بشر نه تنها کم نشد، بلکه افزایش یافت و دریافت یکی از بحرانهای جدی انسان بحران معنویت است و عرفانها و معنویتهای خودساخته دست بشر، بحث دین و ایمان را مادی و دنیایی کرده و مشکلی را از او حل نمی کند. 

به گزارش مهر، باید در نظر داشت که ادیان آسمانی به ویژه اسلام که از جامعیت، عمومیت و خاتمیت برخوردار است و تا روز قیامت می تواند عهده دار زندگی بشر در عرصه های زندگی باشد، شریعت را به عنوان برنامه ای مطرح می کند که از طریق آن می توان به حقیقت، آرامش، گمشده واقعی و خوشبختی دست یافت .

شواهد و قرائن دنیای امروز حاکی از سرشکستگی سرکرده های کفر و استکبار است. آنها به این حقیقت دست یافته اند که معادله قدرت در جهان پول و ثروت و تسلیحات نظامی نیست، بلکه مباحث فکری، اخلاقی و معنوی معادله قدرت را حل می کنند .

بی تردید خدا گرایی و معنویت گرایی ما را به سوی کمال هدایت می کند، چرا که معنویت مهمترین عامل برای پیشرفت در اهداف مقدس به شمار می رود.

و با یک نگاه گسترده و عمیق می توان دریافت که از نظر متفکران بزرگ دنیای امروز، دنیای معنویت است و انسان مدرن بیش از هر زمان دیگری به معنویت در دنیای معاصر نیاز دارد .