کرمانشاه- رئیس سازمان آتش نشانی کرمانشاه از آمادگی کامل نیروهای ستادی و عملیاتی این سازمان برای مواقع بحران خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، آتش پاد غلامرضا رضایی بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد ۹ ماهه سازمان آتش نشانی کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۱۵۱ مورد عملیات امداد و نجات و اطفا حریق در شهر کرمانشاه داشتیم که از این موارد، یک هزار و ۴۲۰ مورد مربوط به آتش‌سوزی و ۷۱۳ مورد مربوط به حوادثی از قبیل امداد بوده است.

وی افزود: در مجموع طی این عملیات‌ها به ۵۸۸ نفر خدمات رسانی شده که از این تعداد ۳۵۰ نفر نجات یافته، ۲۲۰ نفر مجروح و ۱۲ نفر فوتی بوده است.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه به خرید ۸ میلیارد تومانی تجهیزات آتشنشانی از جمله ۱۴ دستگاه خودرو عملیاتی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: یکی از تجهیزات مورد نیاز ما پله ۶۲ متری برای عملیات در ساختمان‌های بلند است که هزینه خرید این پله به همراه خودرو حمل این پله حدود ۸۰ میلیارد تومان است.

رضایی با بیان اینکه هیچ موضوعی مهمتر از ایمنی و سلامت شهروندان نیست، به خطر ساختمان‌های قدیمی برای شهروندان اشاره کرد و گفت: متأسفانه در شهر کرمانشاه حدود ۴۰ پاساژ قدیمی خطر آفرین وجود دارد که به آنها هشدارهای لازم جهت ایمنی سازی داده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه اکثر حوادث رخ داده در ساختمان‌های قدیمی به علت اتصالات برق بوده که هشدارهای لازم را به صورت مکتوب به این ساختمان‌ها اعلام کرده‌ایم.

رضایی با گلایه مندی از اجرا و رعایت نشدن موارد ایمنی در ساختمان‌ها و پاساژهای قدیمی خطر آفرین با وجود هشدارهای لازم توسط این سازمان، گفت: سازمان آتش نشانی قدرت قوه قهریه را ندارد، لذا برای ایمنی سازی و نصب تجهیزات لازم، طرح ممیزی ایمنی ساختمان‌ها به دادستانی ارائه شده و برای ابلاغ و اجرایی شدن منتظر پاسخ دادستانی هستیم.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات این سازمان برای ایمنی سازی ساختمان‌ها، اجرای طرح ساماندهی شرکت‌های مجری طرح ایمنی بود که طی این طرح مصوب شده، مجوز فعالیت تمام شرکت‌های مجری توسط سازمان آتش نشانی صادر می‌شود و تحت نظارت این سازمان قرار می‌گیرند.

به گفته رضایی، آموزش ادارات به منظور بالا رفتن ضریب ایمنی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که پیش از شیوع ویروس کرونا این آموزش در مدارس نیز انجام می‌شد.

وی میانگین رسیدن نیروهای عملیاتی به سر صحنه حادثه را حداکثر ۶ دقیقه اعلام کرد و گفت: متأسفانه مشکل ترافیکی مخصوصاً در ساعات اوج ترافیک موجب افزایش زمان رسیدن به محل حادثه شده است که با ساخت ایستگاه‌های جدید این زمان به حداقل می‌رسد.

وی گفت: در شهر کرمانشاه ۱۱ ایستگاه آتش نشانی مجهز به بخش‌های امداد و نجات و اطفا حریق وجود دارد و هم اکنون نیز پیگیر احداث یک ایستگاه دیگر هستیم.

رضایی با بیان اینکه شهر کرمانشاه نیازمند راه اندازی ۱۰ ایستگاه آتش نشانی دیگر است، تصریح کرد: در برنامه داریم که هر سال ۲ ایستگاه برای خدمات رسانی به موقع به شهروندان احداث کنیم.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه به کسب مجوز استخدام ۱۰۰ نفر نیروی واجدالشرایط در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: با اطلاع رسانی انجام شده و پس از طی مراحل آزمون، امسال این تعداد نیروی ماهر و جوان به بدنه سازمان اضافه شد و خوشبختانه با استخدام این تعداد میانگین سنی نیروهای عملیاتی ما از ۴۵ سال به کمتر از ۲۵ سال رسید.

رضایی با بیان اینکه مجموع نیروهای ستادی و عملیاتی سازمان آتش نشانی کرمانشاه ۲۶۱ نفر است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶۷ نیروی پیمانی ۳۷ نیروی رسمی و ۲۵ نیروی شرکتی در این سازمان مشغول به خدمت هستند.