بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به آلوده شدن دو واحد مرغ تخم گذار در استان به آنفلوانزای حاد پرندگان گفت: تخم مرغ‌های موجود در بازار سالم هستند.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از اینکه یکی از واحدهای مرغ تخم‌گذار در خراسان‌جنوبی اعلام تلفات غیر متعارف کرد، در موضوع ورود پیدا کرده و متأسفانه متوجه شدیم که علت این تلفات آنفلوانزای حاد پرندگان بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر دو واحد مرغ تخم‌گذار ما در گیر این مسئله هستند، بیان‌کرد: این واحدها قرنطینه شده‌اند و طبق پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه رفتار خواهد شد.

اصغرزاده با بیان اینکه تخم مرغ‌های این واحدها جمع‌آوری شده‌اند، گفت: در حال حاضر تمامی برندهای تخم مرغ موجود در بازار سالم هستند و مردم از این جهت نگرانی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نوع ویروس نیز در آزمایشگاه‌های ما مشخص شده است، اظهار کرد: هر چند این بیماری بین انسان و پرندگان مشترک است ولی در سطح کشور گزارشی از انتقال این نوع ویروس از پرنده به انسان نداشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: البته اگر تخم مرغ در دمای بالای ۵۰ درجه آب پز و یا پخته شود هر نوع ویروس آنفلوانزا و حتی کرونا در این دما از بین می‌رود.

اصغرزاده درباره علت آلوده شدن این واحدهای مرغ تخم‌گذار به آنفلوانزای حاد پرندگان یادآور شد: یکی از علت‌هایی که در این زمینه مطرح است، آلوده شدن از طریق پرندگان مهاجری است که در اطراف این واحد تولیدی وجود داشته‌اند.

وی گفت: از سایر واحدهای فعال در عرصه تولید تخم مرغ درخواست داریم که مسائل امنیت زیستی را مراعات کنند تا گرفتار چنین مسائلی نشوند.