شوشتر- رئیس میراث فرهنگی شوشتر گفت: موزه اسناد و نسخ خطی در شوشتر و با همکاری آستان قدس رضوی احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌محمد چهارمحالی عصر یکشنبه در نشستی به منظور ساماندهی نسخ خطی در شوشتر اظهار کرد: بیش از ۱۵ هزار سند و کتاب‌های تاریخی در شوشتر شناسایی شد که تعدادی از این آثار در اداره میراث فرهنگی شهرستان و تعدادی در خانه‌های تاریخی شوشتر وجود دارد.

وی افزود: به دلیل نگه‌داری نامناسب، این اسناد تاریخی که اسناد ارزشمندی از هویت تاریخی و باستانی شوشتر هستند، به مرور از بین می‌روند.

چهارمحالی ادامه داد: بیشتر اسناد و کتاب‌های موجود در شوشتر به طور عمده از دوران صفویه تا دوران معاصر نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و سربی هستند.

وی در خصوص هدف احداث موزه نسخ خطی در شوشتر، بیان کرد: با توجه به آثار زیاد و ارزشمند نسخه‌های موجود در شوشتر و با احداث این موزه می‌توان شوشتر را به عنوان یک مرجع مکاتباتی مطرح کرد تا یک مجموعه‌ای از آثار و اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

مدیر مسکوکات آستان قدس رضوی در ادامه عنوان کرد: با توجه به آثار و ظرفیت بالقوه‌ای که در شهرستان شوشتر وجود دارد، احداث موزه برای حفظ و نگه‌داری هرچه بیشتر از این آثار نیاز و لازم است.

وی افزود: برای احداث موزه به همکاری ادارات، فعالان اجتماعی و مردم نیاز است و تمام اسناد باید شناسایی و جمع آوری شوند.

حسن آبادی ادامه داد: با توجه به آب و هوا منطقه و رطوبت موجود، آثار تاریخی وضعیت مطلوبی ندارند و به مرور تخریب می‌شوند که این آثار نیازمند مرمت هستند.

وی در پایان گفت: برای مرمت، بازسازی و اسکن آثار تاریخی و نسخه‌های خطی، آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهد.