خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی
بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۱۸ دی ماه میتوانید با شصت و هشتمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ رامبد جوان
از غیبت «خندوانه» و رامبد جوان در تلویزیون بیشتر از یک سال میگذرد و طی این ماهها بارها بازپخش «خندوانه» روی آنتن رفت. چند ماه پیش خیلی جدی گفته شد که رامبد جوان بعد از محرم و صفر «خندوانه» را به تلویزیون میآورد با این حال پروسه پیش تولید این تاکشو شبانه تلویزیونی خیلی دیرتر آغاز شد.
در همین ماهها که گفته میشد رامبد در تدارک فصل جدید برنامه است نام او به فهرست کارگردانانی که قصد ورود به شبکه خانگی را داشتند تا از این فرصت تازه سود برند مطرح شد.
حالا هم ساخت «خندوانه» و بازگشت آن و هم ساخت این سریال خانگی با نام «مردم معمولی» قوت بیشتری پیدا کرده ست و روزنامه فرهیختگان این هفته در قالب گزارشی جزئیات جدیدی از تولیدات تازه رامبد جوان مطرح کرد.
خود رامبد هم پیش از این خبر داده بود که مرحله تولید و ضبط «خندوانه» و «مردم معمولی» با هم و در یک زمان صورت میگیرد و حالا طبق جزئیات اعلام شده جدید هر دو اینها در مرحله پیش تولید هستند.
این روزنامه در گزارشی درباره مجموعه «مردم معمولی» و جزئیات آن هم که اولین سریال رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است، آورده است: «در مردم معمولی با کار شلوغ و پر بازیگری مواجه هستیم که فقط یکی از کاراکترهای آن یک زوج افغان هستند که برخلاف نمایشی که تاکنون از افغانها در تلویزیون و سینمای ما شده، این زوج در مقام یک روشنفکر در یک کافه گالری حضور دارند و کلی اتفاقهای جالب و بامزه برای انها و افرادی که به این مکان مراجعه میکنند رخ میدهد که چاشنی این برنامه خواهد بود»
پیش از این نیز در خبرهایی مطرح شده بود که قرار است رامبد جوان سریال «شاخ» را بسازد که به ماجرای شکلگیری یک گروه موسیقی جوان میپردازد و برخی از خوانندگان نیز در این سریال حضور دارند.
باید دید دو پروژه همزمان در کیفیت کار رامبد جوان در فصل جدید «خندوانه» تاثیری دارد یا خیر. به ویژه که «خندوانه» همیشه جزو مهمترین برندهای تلویزیونی بوده است که در رقابت با «دورهمی» و «عصر جدید» توانستهاند مخاطبان تلویزیون را افزایش و یا در نبودشان کاهش دهند و حتی بازپخشهای این برنامه در شبکه نسیم بارها جزو ۱۰ برنامه پربیننده تلویزیون قرار گرفته بود.
اتفاق هفته؛ پایان «آقازاده» و یک خانه تکانی
سریال «آقازاده» با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی فردا جمعه ۱۹ دی ماه با پخش ۲۹ قسمت به پایان میرسد. «آقازاده» جدیترین سریال این سالهای شبکه نمایش خانگی بود که تصویری از فساد اقتصادی یک آقازاده و در نگاهی کلانتر همراهی و مدیریت این فساد اقتصادی را توسط یکی از شاه مهرههای اصلی قوه قضائیه نمایش داد.
این سریال در زمان پخش با انتقاداتی نسبت به نحوه روایت و خط کشی نسبت به آقازاده خوب و بد و تصویر آقازاده پرایدسوار و دیگر بخشهای اثر مواجه بود. با این حال با سوژه جسورانه و به روزی که نسبت به پروندههای سیاسی و اقتصادی جامعه انتخاب کرد نه تنها توانست مخاطب زیادی را به خود جذب کند بلکه یک سر و گردن از ۹۰ درصد تولیدات شبکه خانگی و حتی تلویزیونی هم خود را بالاتر کشید و مخاطب زیادی هم جذب کرد.
شاید در پرداخت بخشهایی از قصه سریال، شیطنتهایی هم برای جذب مخاطب بیشتر و در صدر قراردادن این سریال در بحثهای رسانهای و واکنشهای مردمی شبکههای اجتماعی قرار گرفت که مهمترین آن داستان «آش و شکلات» بود با این حال بیشترین تلاش سریال حرکت کردن در مدار سوژههای روز بود که سریال را در زمان و مکان ملموس این روزها و جغرافیای حال حاضر کشور قرار داد و از همان قسمت اول با پرداخت به موضوع آثار جعلی و میلیاردی در حراج تهران تا قسمتهای بعدی مثل روایت قتل همسر یک چهره سیاسی و انحراف برخی از مسئولان کلیدی در دستگاههای طراز اول کشور، صرفاً سراغ قصههایی بی مساله و بدون دغدغه نرفته باشد.
این میان نمیتوان از بازیهای درخشان جمشید هاشم پور، امیر آقایی و مهدی سلطانی در سریال چشم پوشید که هر یک تراز دیگری به نقشهای خود در کارنامه شان افزودند.
سینا مهراد بازیگر نقش اول این سریال که کیفیت نقشآفرینیاش همچون تجربههای قبلی همچنان محل نقدهای جدی است هم امشب مهمان «دورهمی» خواهد شد تا با مهران مدیری و درباره حضورش در سینما و تلویزیون گفتگو کند.
حالا بعد از ۲۸ قسمت این سریال به پایان میرسد و با پایان «آقازاده» شبکه نمایش خانگی این روزها دچار یک خانه تکانی هم شده است. سریال «قورباغه» که تا قبل از پخش با حواشی مختلفی رو به رو بود تاکنون سه قسمت ارائه کرده است و با واکنشهای مختلفی هم مواجه شده است.
همچنین شب گذشته قسمت اول سریال «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی زاده در شبکه خانگی عرضه شد و طی یکی دو ماه آینده سریال «گیسو» هم وارد شبکه خانگی خواهد شد که باید دید کدام یک در میدان جدید رقابت هم از حیث محتوا و ساختار و هم جذب مخاطب، گوی رقابت را از بقیه خواهد ربود.
نکته هفته؛ احسان علیخانی آخرین مهمان «دورهمی» و یک حاشیه مجازی
احسان علیخانی آخرین مهمان «دورهمی» شده است تا با مهران مدیری گپ بزند و احتمالاً درباره «عصر جدید» و «ماه عسل» که دو برند مهم تلویزیون با اجرا و کارگردانی خودش هستند گفتگوهایی داشته باشد؛ برنامهای که قرار است به عنوان آخرین قسمت از «دورهمی» به پخش برسد و هنوز تاریخ دقیقی برای آن عنوان نشده است.
علیخانی حالا دیگر جزو مجریان مولف تلویزیون است که برنامههایش با واکنشهای تند و تیز و طرفداران پر و پا قرصی هم همراه بوده است. یکی دو سالهای پایانی «ماه عسل» با واکنشهای انتقادی زیادی مواجه شد و البته توقف آن و تکثیرش در دیگر برنامههای تلویزیون در جایی که اصل برنامه دیگر پخش نشد نیز انتقادات دیگری را به همراه داشت.
شروع «عصر جدید» هم اگرچه علیخانی را به دلیل کپی از یک ساختار پربیننده آمریکایی در سیبل هجمههای انتقادی رسانهای و منتقدان قرار دارد با این حال، او به کار خود ادامه داد و این برنامه را در همان فصل اول به یکی از مهمترین برندهای تلویزیونی تبدیل کرد.
علیخانی جز مجریانی است که هر از گاهی به دلیل برنامهها و اتفاقاتی که رقم زده است در صدر حاشیههای رسانهای قرار گرفته است. این چند روز هم با خودکشی کودک کاری که زمانی مهمان «ماه عسل» بود یک بار دیگر نوک پیکان برخی از این انتقادات قرار گرفت.
انتقاداتی که شاید در وهله اول خود تلویزیون را نشانه رود که در برخی از برنامهها، بدون نظام مشخص و هدفمند و در راستای یک نمایش رسانهای حتی با هدف خیر، مردمی از طبقه پایین جامعه را به دلیل درد و فقر و بدبختیهایش سوژه خود میکند و بدون در نظر گرفتن پیامدها و عواقب بعدی برای آن اشخاص ممکن است در کوتاه مدت و در حداقلی ترین حالت شماره کارتی هم برای واریز کمکهای خیرین و یا جلب توجه مردمی به سوژه داشته باشد.
هرچند علیخانی این میان نشان داده است که با راه اندازی کمپینهای مختلف و هماهنگی با نهادها، دغدغههای بیشتری را پیگیری کرده است و حتی با حجم تلخیهایی که پس از این خودکشی ایجاد شد درپی پاسخ هم برآمد و در جملاتی از تلاشهایی که برای چنین بچههایی فراتر از یک برنامه تلویزیونی بود نوشت: «رضا ۷ سال پیش مهمان «ماه عسل» شد. وقتی قرار شد موضوع کودکان کار برای اولینبار در تلویزیون مطرح شود، رفقای جمعیت امامعلی که در زمینه بچههای کار فعالیت میکردند و دنبال تحصیل و آموزش آنها بودند، گروه ما را با تعدادی از این بچهها آشنا کردند، مستندی ساخته شد و بچههای جمعیت، با کسب اجازه از خانوادهها، تعدادی از بچهها را به برنامه آوردند تا همه -تاکید میکنم همه- دردهای زیر پوست شهر را ببینیم و کاری بکنیم؛ چه کسانی که مسئولیت قانونی دارند و چه انسانهایی که از دستشان کاری برمیآید.»
احسان محمدی روزنامه نگاری که روزنوشتهای خود را در شبکههای اجتماعی در باب موضوعات مختلف به اشتراک میگذارد هم در جملاتی به انتقادات مردم واکنش نشان داد و نوشت: «ما مختاریم از علیخانی خوشمان بیاید یا نیاید اما حق نداریم انصاف را زیر پا بگذاریم. او نه مصلح اجتماعی است و نه مثل سارقان رای، به مردم قول داده مشکلاتشان را حل کند. قطعاً کارنامهاش قابل نقد است اما چه در ماه عسل و چه عصر جدید مردم به او اعتماد کردهاند و میلیاردها تومان جمع کرده و دست نیازمندان رسانده. چیزی که وظیفه حرفهایاش به عنوان مجری نیست.»
سینما در سیما؛ تلویزیون، دورتر از همیشه از ویترین «فجر»
اگرچه این آیتم به بازتاب سینما در سیما و در قاب تلویزیون مربوط میشود اما این بار قرار است این گزاره را معکوس دیده و از نقش سیما در سینما بگوییم که زمانی به عنوان تهیه کننده و مالک مهمترین عناوین فیلمهای سینمایی به شمار میآمد.
تلویزیون طی سالهای ابتدایی پس از انقلاب سهم ویژهای در تولیدات سینمایی داشته است و سینمای ایران بازتابی از محصولاتی بود که تهیه کنندهاش صداوسیما محسوب میشد اما این روند به تدریج کاهش یافت و این روزها به صفر رسیده است.
این هفته اسامی فیلمهایی که فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کردهاند رسانهای شد یکی از این فیلمها که امور استانهای صداوسیما تهیه کنندهاش بود جلب توجه کرد. فیلمی که زنده یاد سیدضیاء الدین دری کارگردانش بود درحالیکه خود دری در مردادماه ۹۷ درگذشته است و بیش از دو سال از فوت وی میگذرد و سپس در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام شد که فرزندش فرم را پر کرده است!
با این حال صداوسیمای ایران نقش ویژهای طی دهههای قبل در تولیدات سینمایی داشته است به ویژه بخش عمدهای از تولیداتی که در حوزه کودک ساخته میشد و فیلمسازان مختلفی تولیداتشان را با همکاری صداوسیما به جشنوارههای ملی و خارجی بردند. ابوالفضل جلیلی از جمله این سینماگران است که فیلمهای دغدغهمندی را هم مثل «گال» در حوزه نوجوانان ساخت و یا احمدرضا معتمدی با فیلمی همچون «دیوانهای از قفس پرید» که محصول شبکه یک سیما بود، توانست سیمرغ بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را در زمان خود دریافت کند. از دیگر محصولات تولیدی شبکه یک سیما میتوان به «حاجی واشنگتن» از مهمترین آثار سینمایی علی حاتمی با بازی درخشان عزت الله انتظامی اشاره کرد.
فیلمهای زیادی البته طی دهه ۶۰ و ۷۰ از طرف صداوسیما ساخته شد که برخی از آنها شاخص هستند اما صداوسیما در این سالها کمتر محصولی را برای اکران سینمایی تولید کرده است و زمانی به تولید تله فیلمهای سطحی روی آورد.
پیشنهاد هفته؛ تماشای بازیهای ایرانی
فصل جدید مسابقه «ایرانیش» روی آنتن رفته است؛ مسابقهای که با اجرای پوریا پورسرخ و احسان ارغوانی چند ماهی است فصل اول آن روی آنتن رفته است و اتفاقاً برخلاف بسیاری از مسابقاتی که با حاشیههای مختلف روی آنتن میروند نه در اجرا و نه در ساختار واکنشهای انتقادی نداشت.
و البته یک نکته نسبت به آن میتوان ساعت پخش نامناسبش باشد که در تداخل با دیگر برنامههای شبانه تلویزیون قرار گرفته است و حتی در بازه زمانی دیرتر از آنها پخش میشود و شاید همین هم دلیلی است که باعث شده است کمتر این مسابقه به چشم بیاید.
«ایرانیش» در عین حال تلاش کرده است از ظرفیت بازیهای ایرانی بهره بگیرد؛ از اسم و فامیل گرفته تا بازی «یک قل دو قل»، «خروس جنگی» و بازیهایی چون ادابازی که تهیه کننده معتقد است پیشینه همین بازی هم به خود ایران بازمی گردد و تمرکز خود را بیشتر روی مسابقهای عملی و بازی گونه قرار داده است.
«ایرانیش» اگرچه بازه زمانی گاه طولانی هم دارد اما سعی کرده است با طراحی آیتمهای مختلف مخاطبش را خسته نکند. آیتمهایی که از بازی تا کتاب خوانی را در بر میگیرد و شاید جزو معدود برنامههایی باشد که شاهنامه خوانی را به عنوان بخشی از یک مسابقه تدارک دیده و به آن توجه داشته است.
این مسابقه هر هفته دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما میرود.