مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از کلنگ زنی اولین ایستگاه پردازش تمیز (MRF) ‌ در ‌پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدرالدین علیپور درباره کلنگ‌زنی مرکز MRF (پردازش تمیز) در ایستگاه میانی کوهک اظهار داشت: پس از آموزش و فرهنگ سازی در خصوص طرح کاپ (الگوی نوین کاهش پسماند) و انتقال مخازن از معابر به بخش های مسکونی در برخی از مناطق، یکی دیگر از محورهای ۶ گانه طرح کاپ که تحول در انتقال زباله‌های شهری است با محدودسازی مراکز آلاینده محیط زیست در شهر، کاهش تعداد ایستگاه‌های انتقال پسماند از ۱۱ مرکز به ۸ مرکز MRF و حذف ۲۸ ایستگاه بازیافت اجرا می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در انتقال پسماند به عنوان یکی از محورهای مهم طرح کاپ خاطرنشان کرد: از فردا (دوشنبه) پروسه احداث و بهره‌برداری از تاسیسات بازیابی مواد (MRF) برای نخستین بار در ایستگاه میانی کوهک آغاز خواهد شد. بدین ترتیب پس از تمام مراحل پردازش پسماند، کار انتقال و تحویل پسماندهای ارگانیک خالص و پسماندهای ریجکتی به صورت فشرده به مجتمع دفع و پردازش آرادکوه انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای احداث ۸ ایستگاه MRF اظهار داشت: احداث سوله پردازش و پذیرش پسماند شهری، پیش‌بینی تصفیه خانه شیرابه با لحاظ استانداردهای لازم، پیش‌بینی سیستم حذف بوی بد و تحول در نحوه انتقال پسماند ریجکتی و آلی به مرکز دفع پسماند و امکان پالایش آلاینده‌های زیست محیطی از تمهیدات در نظر گرفته شده در این ایستگاه‌ها است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: سرپوشیده شدن ایستگاه‌های موجود، کاهش اثرات و مخاطرات زیست محیطی ناشی از پراکندگی پسماند و انتشار شیرابه در مسیر انتقال به آرادکوه، کاهش و حذف عوامل غیرمجاز جمع‌آوری و زباله گردی، فشرده سازی و کاهش حجم پسماندهای پردازش شده، افزایش درصد تفکیک پسماند در مبدأ و کاهش دفع و دفن منابع از مزایای احداث ایستگاه MRF است.

وی در پایان از کلنگ‌زنی اولین ایستگاه MRF در روز دوشنبه با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری خبر داد و عنوان کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی در پهنه غرب اجرا و پسماندهای مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ را شامل می‌شود. پیش‌بینی ما این است که پس از آغاز عملیات اجرایی ظرف ۵ ماه پروژه به بهره‌برداری برسد.