پرویز داوودی بر همراهی دانش و اخلاق تاکید کرد و گفت : در کنار دستیابی به نظریات علمی باید اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی را رعایت کرد. اگر اینگونه نباشد و به اخلاقیات توجه نشود، موفقیتهای علمی تنها برای ملت زیان آور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری عصر امروز در جمع برترین های المپیادهای علمی داخلی و بین المللی با تبریک میلاد حضرت زهرا (س) گفت : بعد علمی حضرت زهرا (س) بی نظیر است و رسول اکرم و امام باقر (ع) نیز به این امر تاکید کرده اند.

وی اضافه کرد : مقام معظم رهبری در تبیین چشم انداز بر صعود ایران به جایگاه رفیع علمی منطقه تاکید کرده اند. رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که ایران باید در مباحث علمی و فناوریهای نوین کشور اول منطقه باشد. خوشبختانه وجود استعدادهای درخشان در کشور این مهم را محقق خواهد ساخت.

معاون اول رئیس جمهوری گفت : تبدیل علم به فرایند تولید، عبور از مرزهای دانش، داشتن جهش های علمی، داشتن جهتهای علمی در کلیه شئون اقتصادی و سیاسی و ... موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشته اند.

داوودی ادامه داد : بسیاری از علوم از ایران نشات گرفته اند. اما در این مسیر افت و خیزهای فراوانی داشته ایم. دوران تاریکی در 100 سال اخیر داشته ایم و در این مدت مصرف کننده و تنها مولد وخودباخته غرب بوده ایم. در واقع هر چه از غرب می آمد تقلید و به شکل ضبط صوت ارائه می کردیم. در حکومت پهلوی نه تنها اجازه هیچ نوآوری را نمی داد بلکه با آن مبارزه می کرد. کسی جرات نداشت وارد مسائل علمی شود و محققان ناچار بودند زیر نظر خارجی ها فعالیت کنند.

وی گفت : در دوران انقلاب ملت ایران به خودباوری رسید. ما از انقلاب اسلامی خودباوری و تابوشکنی را آموخته ایم. ما الان در کشور با جوانانی روبرو هستیم که باهوش، جسور، مبتکر و خلاق هستند که پیش فرض های لازم (استعداد) را برای تحول و نوآوری دارند. شما جوانان المپیادی به طور حتم نمی خواهید نشخوار کننده تراوشات فکری غرب باشید و این موضوع با روحیه شما سازگار نیست. باید خودمان در نظریات علمی و فناوری های نوین حرف اول را بزنیم.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به برگزیدگان المپیادهای علمی گفت : آینده کشور از آن شماست و مسئولیت های اصلی به دست شما اداره خواهد شد بنابراین برای لحظه لحظه خود برنامه ریزی داشته باشید و این نعمت الهی یعنی استعدادهایتان را در مسیر درست بکار گیرید.

داوودی گفت : دولت در برابر نخبگان وظایفی را بر عهده دارد که شناسایی، حمایت و ایجاد تسهیلات برای نخبگان بخشی از این وظایف است. در این مسیر نهادهای مختلفی از نخبگان حمایت می کنند و بنیاد ملی نخبگان با تاکیدات رهبری ایجاد شده است و به همین دلیل معاونت علمی رئیس جمهوری ایجاد شده است که از آن زمان به بعد اقدامات قابل توجهی در این بنیاد صورت گرفته است.