گرگان- رئیس کل دادگستری گلستان از کاهش ۲۶ درصدی پرونده های جرح خبرداد و گفت: با همکاری ستاد دیه گلستان ۴۵۰ زندانی از ابتدای امسال آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی هاشمیان پیش از ظهر یک شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: خبرهای دلگرم کننده و امیدوارکننده ای در دستگاه قضایی وجود دارد که باید آن را برای مردم بازگو کرد تا دلگرم و راضی شوند.

وی اضافه کرد: افزایش سطح آگاهی مردم سبب حفظ حقوق آنها شده و شهروندانی هم هستند که تکلیف خود را نمی دانند لذا باید مردم با وظایف و قوانین حقوقی آگاه شوند.

مسئول کارگروه تخصصی قضایی ستاد دهه فجر گلستان افزود: برخی از سازمان ها مانند شهرداری ها وظایفی در پیشگیری از جرم در ساختمان سازی و فضاسازی داشته ولی این امر به طور کامل رعایت نمی شود.

هاشمیان بیان کرد: حق شکایت کیفری از مدیران وجود داشته و سمن ها می توانند از مدیران بخاطر ترک فعال شکایت کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان اضافه کرد: ویروس کرونا کار دستگاه قضایی را کم نکرده و تبادلات مجازی بیشتری شده تا حضور مردم کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید کارهای خود مشاوره حقوقی بگیرند، بیان کرد: تشکیل کارگروه عدل و آزادهای مشروع در استان ایجاد شده که در کشور بی سابقه است.

هاشمیان تصریح کرد: پیگیری مشکل پسماند آزادشهر، پیگیری واگذاری برخی از زمین های دولتی به پرسنل دستگاه ها از جمله اقدامات این کارگروه بوده است.

رئیس کل دادگستری گلستان در زمینه آزادسازی زندانیان اظهارکرد: طرح پایش زندانیان اجرا شده و تاکنون ۲۵۰ زندانی بخاطر بازبینی پرونده ها از تخفیف بهره مند شدند.

وی از آزادسازی ۴۵۰ زندانی با همکاری ستاد دیه از ابتدای امسال خبرداد و گفت: در این کار حسنه یک میلیارد تومان خیران کمک کرده و ۶۰ میلیارد تومان هم از شکات رضایت گرفته شده است.

هاشمیان با بیان اینکه ۱۹ نفر از محکومان به قصاص از پای چوبه دار بخشیده شدند، از کاهش ۳۷ درصدی پرونده های توهین، کاهش ۳۳ درصدی پرونده های تخریب، کاهش ۲۷ درصدی خیانت، کاهش ۲۶ درصدی جرح خبرداد.

طبق گفته وی سه هزار و ۵۰۰ حکم جایگزین حبس در سال گذشته صادر شده و در ۹ ماهه نخست امسال هم چهار هزار و ۵۰۰ حکم جایگزین داشتیم.