بناب- فرماندار بناب با تأکید بر ضرورت برخورد جدی با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در این شهرستان گفت: انتظار داریم دستگاه‌های متولی از همان دقیقه اول ساخت و سازهای غیرمجاز با آنها برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار فتحی صبح امروز در اولین جلسه کارگروه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان بناب با بیان اینکه در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز پیشگیری بهتر از درمان است افزود: در مواجهه با ساخت و سازهای غیرمجاز باید از همان دقایق اول پی ریزی ساختمان با آن برخورد شود.

وی همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان را خطری جدی برای نسل‌های آتی اعلام و اظهار کرد: با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی و کشاورزی قطعاً نسل‌های بعدی آثار سو آن را خواهند دید.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب سپس تأخیر در تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری بناب را از دلایل انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان اعلام کرد و افزود: البته افراد سودجویی هستند که از فرصت سوءاستفاده نموده و با دورزدن قانون اقدام به سودجویی می‌کنند. از این رو اگر در این مورد احساسی رفتار شود در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد که نهادهای نظارتی بایستی با عوامل تخلف برخورد جدی نمایند.

فتحی در ادامه گریزی نیز به تخریب و ساخت و سازهای غیرقانونی در اطراف کوه‌های «قره قشون» بناب زد و تصریح کرد: این مناطق منابع طبیعی هستند که باید برای آیندگان حفظ شوند؛ از این رو انتظار می‌رود مسئولین دستگاه قضائی با تخریب کنندگان و متعرضین دامنه‌های کوه‌های «قره قشون» برخورد کنند.

عدم رسیدگی و برخورد قاطع کمیسیون ماده ۹۹ استانداری به پرونده‌های تخلفات ساختمانی

بخشدار مرکزی بناب نیز در این جلسه گفت: ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد ساختمانی در سطح روستاهای شهرستان داریم که از این تعداد ۵ هزار و ۱۵۶ واحد آن با تسهیلات نوسازی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، رضا لعلی با انتقاد از روند کند رسیدگی به پرونده‌های تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۹۹ استانداری اظهار کرد: اطاله دادرسی نسبت به پرونده‌ها باعث تشویق سایر افراد برای انجام تخلف می‌شود.

وی افزود: در جریان سال جاری ۷ پرونده تخلفات ساختمانی به استان ارجاع شده است که تاکنون جوابی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.

لعلی بخشدار مرکزی بناب خاطرنشان کرد: در خصوص صدور پروانه ساختمانی در حریم روستایی مشکلی نداریم و بعد از اخذ مجوزهای قانونی نهایتاً ظرف ۲۴ ساعت پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

۸۰ درصد مشکلات موجود شهر بناب حاصل ساخت و سازهای غیرمجاز است

شهردار بناب نیز در این جلسه گفت: ۴۰ درصد ساخت و سازهای شهری بناب غیرمجاز بوده و ۸۰ درصد مشکلات موجود شهر حاصل ساخت و سازهای غیرمجاز است.

بر اساس این گزارش، جواد نظام پرست با اشاره به ضرورت همکاری نهادهای خدمات رسان برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: در جریان ساخت و سازهای غیرمجاز ما علناً پول را از طریق عوارض از شهروندان قانونمند دریافت و به محلاتی که غیرقانونی اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز نموده و هیچ عوارضی پرداخت نمی‌کنند، هزینه می‌کنیم تا مشکلات این محلات حل شود که آن هم با توجه به غیراصولی بودن ساخت و سازها هیچ تأثیری نداشته و هزینه را برای شهرداری مضاعف می‌کند.

وی افزود: در جریان سال ۹۹ همکاران ما در شهرداری ۶۷۵ مورد اخطار کتبی به افرادی که تخلف ساختمانی داشته اند صادر کرده اند که بخش اعظم آن در ماه‌های اخیر داده شده است.

قلع و قمع ۱۸۰ تخلف ساختمانی طی سال جاری در شهرستان بناب

این گزارش حاکی است، مدیرجهاد کشاورزی بناب نیز در این جلسه گفت: با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ۱۸۰ تخلف ساختمانی طی سال جاری در سطح شهرستان بناب قلع و قمع شده است.

روح الله خیری با انتقاد از قطعه بندی اراضی کشاورزی در شهرستان بناب تصریح کرد: هم اکنون ۱۴ پرونده تخلف ساختمانی در دستگاه قضایی شهرستان در حال رسیدگی است.

وی خاطرنشان کرد: در مقطعی متأسفانه برخی فشارهای سیاسی مانع برخورد با متخلفین و قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز می‌شد ولی تشکیل این کارگروه می‌تواند نقطه قوتی باشد که جا دارد از فرماندار شهرستان بخاطر تشکیل این کارگروه و پیگیری مسائل تقدیر و تشکر بعمل آید.

احداث ۲۰ واحد مسکونی غیرمجاز در حاشیه «قوبی چای»

رئیس شورای اسلامی شهر بناب نیز در این جلسه با انتقاد از عدم تصویب و ابلاغ طرح جامع شهری بناب گفت: بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال طرح جامع بناب ابلاغ نشده و همین امر باعث شده تا مشکلات در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز به وجود بیاید!

محمدباقر ولایی تصریح کرد: قانون شهرداری مربوط به ۷۰ سال پیش است که خلاءهایی در آن وجود دارد که باید اصلاح شوند.

وی اضافه کرد: متأسفانه شهرداری بناب در برنامه ریزی و ترسیم جامع شهری بناب هیچ نقشی ندارد و این کار توسط راه و شهرسازی انجام می‌شود و از این رو نیازهای شهری بناب در این طرح پیش بینی نشده است و مشکلات ساخت و ساز از این ناحیه نشأت می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بناب همچنین با اشاره به ساخت و ساز ۲۰ واحد مسکونی در حاشیه رودخانه «قوبی چای» از دیزج جنوبی تا میدان بسیج اظهار کرد: قوبی چای یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های شهرستان در داخل شهر بناب است و حجم بالایی از آب‌های سطحی شهر از طریق این رودخانه جمع آوری می‌شود.

ولایی تأکید کرد: قطعاً ساخت و ساز در حاشیه رودخانه قوبی چای می‌تواند پیامدهای ناگواری برای بناب داشته باشد.

گفتنی است، شهرستان ۱۵۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده و شهر بناب با توجه به مهاجرپذیر بودن آن و رشد بالای جمعیتی نیازمند توسعه و برنامه ریزی شهری است تا بدین طریق بتوان ضمن ایجاد امکانات ساخت و ساز قانونی برای مردم، نیازهای اساسی مبلمان شهری را برای رفاه شهروندان تأمین و تدارک دید.

از طرفی برنامه ریزی شهری نیازمند ابلاغ طرح جامع شهر است که با گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز این طرح تصویب و ابلاغ نشده و هرگونه تأخیر در ابلاغ طرح جامع وضعیت اداره شهر را برای شهرداری و سایر نهادها و ادارات خدمات رسان بغرنج‌تر می‌کند.