به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران سهشنبه ۷ بهمن با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی مدیر موزه و جمشید ناصری همسر منیژه میرعمادی در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
سیدمجتبی حسینی در ابتدای نشست گفت: در ابتدای مسئولیت من یکی از دغدغههای جدی پرداختن به ابنیهای بود که دچار نقصان بودند اما کثرت فعالیتها اجازه پرداختن به وضعیت عمرانی آنها را به تعویق انداخته بود که از جمله مهمترین آنها موزه هنرهای معاصر، تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر بود. در جریان مرمت بنای موزه هنرهای معاصر تهران، میخواستیم هم به امنیت آثار توجه شود و هم سرعت استهلاک کاهش یابد و مسائل به روز دنیا به موزه افزوده شود که امروز خیلی از گنجینههای هنری موزهها این ویژگیها را دارند اما در موزه هنرهای معاصر تهران عمر کوتاه مدیریت از طرفی و میزان استقبال مخاطبان، این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: برای مرمت موزه ۲ راه پیش رو داشتیم؛ اول اینکه طوری پیش میرفتیم که تغییرات حداقلی باشد تا به برگزاری برنامههای روتین بسنده کنیم و روش دوم این بود که ریسک تعطیلی موقت را بپذیریم. در مجموع مصلحت بلندمدت را در دل دادن به تعمیرات اساسیتر پذیرفتیم. در این راستا، گرچه برنامهریزی جدی صورت گرفته بود اما زمان بیشتری برای بازسازی به طول انجامید.
حسینی به ۲ فعالیت نرمافزاری و سختافزاری که همراستا با بازسازی موزه انجام پذیرفت، اشاره کرد و افزود: موزه هنرهای معاصر تهران سعی کرد فعالیت موزهای خودش را در جریان مرمت و فاز عملیاتی کار، حفظ کند و بانک اطلاعاتی بر اساس مبنای مطالعاتی آثار شکل گرفت تا پشتوانهای برای گشایش داشته باشد.
وی تصریح کرد: نبود یک گالری بزرگ ملی کار را به سمتی پیش برد که نمایشگاههای موضوعی سهم بیشتری از برنامههای موزه را داشته باشند. در صورتی که بخش موزهای موزه باید بتواند از فرصتهای جدید و نمایشگاههای مهمان نیز بهره بگیرد و البته در این بخش کارها خوب پیش رفت و حضور احسان اقایی این دلگرمی را به ما داد تا در این مورد کاری مناسب ارائه دهیم.
موزه هنرهای معاصر تهران میتواند برای جامعه فرهنگی نظمی داشته باشد و هر سال نمایشگاههای سال بعدش را اعلام کندمعاون هنری وزیر ارشاد در پایان با تاکید بر برنامهریزی سالانه موزه برای برگزاری رویدادها گفت: موزه هنرهای معاصر تهران میتواند برای جامعه فرهنگی نظمی داشته باشد و هر سال نمایشگاههای سال بعدش را اعلام کند؛ چون سالهای متمادی در موزهها فعالیت کردم با وسواس بیشتری این موضوع را پیگیری کردیم که برنامهها سالانه اعلام شوند.
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی با انتقاد از حاشیهسازیها علیه هویت بصری موزه هنرهای معاصر در جلسه قبلی، گفت: در جلسه قبلی عنوان شد که لوگوی موزه هنرهای معاصر تهران تغییر نکرده و تنها هویت بصری آن تغییرات داشته است؛ اتفاقاً اهالی رسانه در آن جلسه اطلاعات را درست منعکس کردند امادبرخی حاشیهسازی کردند که لوگوی موزه تغییر کرده است. بنابراین از مخاطبان و علاقمندان به هنر تقاضا میکنم اخبار درست و دقیق را از رسانههاس معتبر و شناسنامهدار پیگیری کنند.
وی با اشاره به شناسنامهدار شدن آثار موزه و در دسترس قرار گرفتن آنها، توضیح داد: در جلسه قبلی همچنین قول دادیم بانک اطلاعاتی آثار موزه در دسترس عموم قرار میگیرد که این مهم تحقق یافته و ۲۴ ساعت قبل از بازگشایی موزه قابل دسترس است. ۳۲۸۲ اثر در این سامانه با مشخصات بارگزاری شده است.
مظفری همچنین گفت: نکته بعدی اینکه همزمان با بازگشایی موزه، ۷۰۵ اثر ارزشمند از هنر معاصر ایران به گنجینه افزوده میشود که این تعداد آثار از مجموعه ارزشمند معتبر منیژه میرعمادی است. جمشید ناصری همسر زندهیاد منیژه میرعمادی که یکی از معتبرترین کلکسیونرهای معتبر هستند، این ۷۰۵ اثر را به موزه اهدا کردند. طی چند ماه گذشته فرآیند قانونی این اهدا که درخواست همسر فقید ایشان بود، به سرانجام رسید. با توافقی که صورت گرفته تعدادی از این آثار در موزههای دارای اعتبار ایران به نام میرعمادی به نمایش درخواهند آمد. این آثار از هنرمندان معتبری چون حسین زندهرودی، ژازه تباتبایی، قاسم حاجیزاده، علی اکبر صادقی، محمد احصایی، رضا مافی، فریده لاشایی، عباس کیارستمی و … است.
وی، گنجینههای شخصی را مادر گنجینههای ملی دانست و بیان کرد: قدمی که دکتر ناصری در این مسیر برداشتند راهی تازه برای این بود که به آثار هنری به عنوان ارزش فکر کنیم و برای ماندگاری آنها کاری انجام دهیم. در این موضوع، کتابهایی مربوط به گنجینه آثار چاپ شده که ۲ عنوان از انها تا پایان سال رونمایی و ظرف ۴ ماه آینده و ۴ عنوان دیگر نیز رونمایی میشوند.
مدیرکل هنرهای تجسمی همچنین از گندزدایی و رسوبزدایی مجسمههای موزه که در فضا و محوطه بیرونی قرار دارند خبر داد.
جمشید ناصری همسر زندهیاد منیژه میرعمادی که آثار گنجینهشان را به موزه هنرهای معاصر اهدا کرد، در سخنانی گفت: بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران و همزمانی اهدای گنجینه من و منیژه میرعمادی اتفاق مبارکی است، چراکه این اتفاق با اهداف منیژه مطابقت دارد و خوشحالم که این کار را به نام او انجام میدهم. منیژه تصدیق فوق لیسانسش را از دانشگاه اورگان آمریکا گرفت و من هم در آمریکا مشغول تحصیل و کار پزشکی بودم و قبل از انقلاب هر دو به ایران بازگشتیم و سال ۶۲ با هم ازدواج کردیم.
وی با اشاره به تمایل همسرش برای انجام کارهای پژوهشی و بنیادین در هنر، بیان کرد: منیژه آخرین نمایشگاهش را چند سال بعد از ازدواج مان در گالری سیحون برگزار کرد اما این را در هنر کافی نمیدانست و قصد کرد زندگی با هنر را جا بیندازد و نتیجه این تفکر، سالها کار پژوهشی، چاپ کتاب و جمعآوری این آثار ارزشمند شد. سالها در ارتباط با این آثار زندگی جالبی داشتیم و او همیشه از این آثار نگهداری میکرد.
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این نشست از برپایی نمایشگاهی دائمی از گنجینه موزه خبر داد و گفت: در بازگشایی موزه، شاهد برپایی ۲ نمایشگاه خواهیم بود؛ اول نمایشگاهی با عنوان «ارمغان» که شامل ۱۳۵ اثر از گنجینه اهدایی جمشید ناصری و منیژه میرعمادی است که ۲۶ اثر از آثار موزه نیز برای تکمیل روایت نمایشگاه به آن اضافه شده است. عنوان نمایشگاه نیز به دلیل این انتخاب شد که ارمغانی از یک عمر زیست هنرمندانه و جمعآوری آثار هنری را نوید میدهد. این نمایشگاه روایتی از تاریخ هنر با نگاهی نقادانه و پژوهشگرانه خواهد بود.
وی افزود: نمایشگاه دوم نیز نمایشگاه عکاسی مفهومی متعلق به دهه ۶۰ میلادی است که هنرمندان معترض برای تفاوت در بیان خودشان، مدیوم عکس را برای کار خود انتخاب کردند. در واقع هنرمندان این نمایشگاه عکاس نیستند بلکه همه آرتیست هستند. در این آثار مفهوم اهمیت بیشتری از مدیوم در هنر پیدا کرده و هنرمندان به بیان مفهوم با استفاده از ابزار عکاسی پرداختند.
آقایی با بیان اینکه نمایشگاه مجازی موزه هنرهای معاصر تهران نیز در آیندهای نزدیک برگزار میشود، گفت: مراسم بازگشایی موزه پنجشنبه ۹ بهمن ماه با حضور حداقلی مهمانان برگزار میشود و بازگشایی عمومی روز ۱۴ بهمن ماه خواهد بود که باز هم محدودیت در ورود به موزه خواهیم داشت؛ علاقمندان باید بلیت شأن را از قبل رزو کنند و ما با توجه به پروتکلهای بهداشتی، تعداد افراد مشخصی را به موزه راه میدهیم.
بحث اطفا حریق نکتهای حائز اهمیت بود و جلسات متعددی با کارشناسان آتشنشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهای نیز در مورد روش اطفای حریق با توجه به ساختمان و آثار مواجه شدیممظفری در پاسخ به پرسشی درباره سیستم اطفای حریق موزه و به ویژه گنجینه آثار، گفت: بحث اطفا حریق نکتهای حائز اهمیت بود و جلسات متعددی با کارشناسان آتشنشانی داشتیم که البته با اختلاف نظرهای نیز در مورد روش اطفای حریق با توجه به ساختمان و آثار مواجه شدیم. اما تمامی مطالعات صورت گرفت تا کمخطاترین روش مشخص شود و طبق قولی که دفتر طرحهای عمرانی به ما دادند، بهترین روش اجرایی خواهد شد اما در حال حاضر موزه با همان روشهای گذشته کار اطفای حریق را انجام میدهد.
آقایی نیز در مورد نمایش آثاری که ممکن است با ارزشهای فرهنگی مغایرت داشته باشد، گفت: مجموعههای گستردهای در اختیار اکثر موزههای دنیا است که البته امکان نمایش همه آنها دست نمیدهند گاهی برخی از انها پژوهش محورند و برخی آثار ممکن است در برنامه نمایش نباشند و این در دنیا هم رواج دارد. نکته مهم اهمیت آثار هنری در ارزشمند کردن موزههاست. ما جلوتر از قوانین موجود در کشور نیستیم و اگر به ما اجازه ندهد نمیتوانیم آن را انجام دهیم. بنابراین مجموعه آثاری که امکان نمایش ندارند، تنها ۴ اثر مهم و بقیه پرینت هستند که مهمترین انها کار رنوآر است و ما با کار گرافیکی که کردیم اطلاعتش را روی سایت قرار دادیم.
وی در پایان تاکید کرد: تعداد آثار نمایشداده نشده طی این سالها به تعداد انگشتهای دست میرسد.