خزانه دار شورای شهر تهران افزایش عوارض طرح ترافیک به ۲۵ درصد را در شرایطی دانست که هزینه‌های اداره شهر ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و دولت نیز سهم شهرداری تهران را پرداخت نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسن رسولی در جریان بررسی لایحه عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا و در موافقت با افزایش عوارض، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه امسال ۳۸ و نیم درصد است و پیش بینی می‌شود نرخ تورم سالیانه امسال نسبت به سال قبل بالای ۴۰ درصد افزایش داشته باشد و در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کند.

رسولی با اشاره به اینکه هزینه‌های اداره شهر بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: تحقق درآمدهای شهرداری هنوز به مرز ۷۰ درصد نرسیده است و دولت از پرداخت حقوق مسلم شهرداری مقتدرانه جلوگیری می‌کند. منظور سهم شهرداری تهران از محل ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی است که این رقم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده در خزانه دولت است و شهرداری طلبکار است. همچنین یک دستگاه اتوبوس به شهر داده نشده و برای کل مترو در سال ۱۴۰۰، دولت ۶۴ میلیارد تومان اعتبار گذاشته در حالی که برای ساخت یک کیلومتر مترو، هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عضو کمیسیون برنامه و وبودجه شورا گفت: امسال در نوسازی سالیانه ۱۰ هزار تاکسی فرسوده نتوانسیم خوب عمل کنیم. بنابراین افزایش اسمی ۲۰ درصد اولاً با توافق معاون شهردار و استمزاج تلفنی از آقای شهردار صورت گرفته وثانیا در مقایسه با نرخ تورم عددی نیست.

خزانه دار شورا اظهار کرد: عوارضی را می‌خواهیم ۲۵ درصد افزایش دهیم حداقل ۱۰ درصد کمتر از نرخ تورم است و برای کسانی است که خودرو دارند و می‌خواهند طرح ترافیک بخرند و از محدوده طرح آلودگی هوا تردد کنند. این اصلاً ربطی به مستضعفان و عدالت ندارد.

رسولی گفت: حداکثر ۱۱۰ هزار نفر می‌خواهند عوارض طرح ترافیک بگیرند تا وارد محدوده شوند بنابراین هرکسی خدمات بیشتری می‌خواهد باید هزینه آن را پرداخت کند.