خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه سیونهمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۳۹» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در متفاوتترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز دوشنبه ۱۳ بهمنماه و همزمان با اولین روز اکران فیلمهای سیونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با دومین شماره از «مهر سیمرغ ۳۹» همراه شوید.
چهره روز؛ پرویز پرستویی
«روزی که قصه را خواندم، احساس کردم زندگی من مثل امیر است» این جمله کلیدی پرویز پرستویی در نشست رسانهای فیلم سینمایی «بیهمه چیز» بود. جملهای که بازتاب گستردهای هم در فضای رسانهای پیدا کرد.
پرویز پرستویی بازیگر باسابقه سینمای ایران که نقشهای ماندگاری بسیاری با هنرنمایی او در حافظه سینمادوستان ثبت شده است، با ایفای نقش «امیرخان» در فیلم تازه محسن قرایی، باردیگر ثابت کرد هنوز انرژی، انگیزه و توان بالایی برای درخشش بر پرده نقرهای دارد. اما آنچه پرستویی را تبدیل به چهره خبرساز اولین روز از برگزاری سیونهمین جشنواره فیلم فجر کرد نه حضور تحسینبرانگیزش در فیلم «بیهمه چیز» که دو حاشیه خارج از سالن سینما بود.
اولین خبرسازی مربوط به پیش از آغاز اکران فیلم و مراسم فوتوکال یا همان عکاسی در حاشیه رونمایی فیلم بود؛ عادل فردوسیپور که بهعنوان مهمان ویژه تیم سازنده «بیهمه چیز» خود را برای رونمایی از این فیلم به برج میلاد رسانده بود، به تنهایی در مقابل دوربین عکاسان ایستاده بود که تیم تولید فیلم از راه رسیدند و مواجهه غیراصولی فردوسیپور با پرویز پرستویی آن هم در مقابل چشم اصحاب رسانه، تبدیل به یک چالش برای جشنواره شد!
پرویز پرستویی و عادل فردوسیپور بدون توجه به ملاحظات، حساسیتها و هشدارهای بارها اعلام شده در زمینه رعایت پروتکلهای بهداشتی، یکدیگر را در آغوش کشیدند و این حرکت زمانی صورت غریبتر به خود گرفت که دیگر عوامل فیلم به این ترکیب دو نفره افزوده شدند و برای ثبت یک قاب احتمالاً جذابتر (!) همه ماسکها را از صورت برداشتند. ویدئوی چند ثانیهای مربوط به این اتفاق خیلی زود جشنواره فجر را با چالش عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی مواجه کرد.
این اما تنها حاشیهسازی پرستویی در روز نخست نبود. صحبتهای او در نشست خبری هم بازتاب بسیاری پیدا کرد. بهخصوص آنجا که خود را با «امیرخان» قهرمان اصلی فیلم «بیهمه چیز» قیاس کرد و درباره فعالیتهای اجتماعی و خیریه خود در سالهای اخیر سخن گفت. پرستویی که بهوضوح از مورد قضاوت قرار گرفتن در فضای مجازی طی سالهای اخیر گلهمند بود، شرایط خود را مشابه کاراکتر اصلی فیلم «بیهمه چیز» توصیف کرد که طبق داستان فیلم در مواجهه با قضاوتهای مردم هیچ تکیهگاهی نداشت.
پرستویی تأکید کرد: «من گوشم را بستم فکر کردم اگر تحت تأثیر قرار بگیرم باید بگذارم بروم ولی من اهل رفتن نیستم با گفتن این حرفها برخی فکر میکنند ما ریاکاریم ولی عیبی ندارد، من این ریاکاری را دوست دارم. من امیر و اتفاقات این فیلم را در جامعه خودمان میبینم.»
فیلم روز؛ بی همه چیز
در روز نخست جشنواره سیونهم دو فیلم اقتباسی روی پرده رفت. فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغزاده یک اقتباس از کتابی نوشته آلن دوباتن بود که فضای فانتزی و متفاوت آن بیش از سایر ویژگیهایش موردتوجه مخالفان و موافقان فیلم قرار گرفت.
اتفاق ویژه روز اول جشنواره اما رونمایی از فیلم «بیهمه چیز» بود. فیلمی با اقتباس آزاد از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» به قلم محسن قرایی و محمد داوودی که سال گذشته همکاری مشترکشان در نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» رضا میرکریمی، منجر به شکار سیمرغ بهترین فیلمنامه شد.
«بیهمه چیز» علاوهبر فیلمنامه قوی، از کارگردانی حسابشده محسن قرایی نیز بهره برده اما بیتردید برگ برنده اصلی آن ترکیب بازیگران اصلی و فرعی است. درخشش پرویز پرستویی در نقش «امیرخان» و هدیه تهرانی در نقش «لیلا» که هر دو رو با شانس اصلی شکار سیمرغ بازیگری تبدیل کرده اما در کنار آنها نمیتوان از حضور تأثیرگذار و بازی حسابشده بازیگرانی چون هادی حجازیفر، فرید سجادیحسینی، بابک کریمی و باران کوثری گذشت.
فیلم تازه محسن قرایی فیلمی داستانگو است و همین ویژگی آن را در سینمای بدون داستان و حتی ضدقهرمان ایران تبدیل به اثری شاخص کرده که احتمالاً میتواند تبدیل به فیلم محبوب مخاطبان جشنواره هم شود. کمااینکه تا اینجا و در کنار دو فیلم «شیشلیک» و «ابلق» سه فیلم پرفروش در فرآیند پیشفروش بلیتهای مردمی جشنواره محسوب میشود و باید دید در روزهای آینده کدامیک میتوانند بهعنوان صدرنشین جای خود را تثبیت کنند.
حاشیه روز؛ آغاز در سایه «کرونا»
کیفیت رعایت پروتکلهای بهداشتی از حاشیههای روز گذشته برج میلاد بود؛ واکنشی به انتشار تصاویری از حضور در هم تنیده عکاسان، فیلمبرداران و البته خبرنگاران در نشست خبری فیلمهای جشنواره فیلم فجر.
این روال هر ساله جشنواره فیلم فجر است که حضور هنرمندان باعث تجمع عکاسان برای تهیه عکسهای خبری از مهمترین رویداد سینمایی کشور میشده است با تغییر شرایط اما امسال حضور خبرنگاران و عکاسان در برج میلاد به کمترین تعداد خود در چند دوره برگزاری این رویداد رسیده است.
انتشار تصاویر این حضور حداقلی اما در هم تنیده، برخی کانالهای تلگرامی و به تبع آن رسانههای رسمی را بر آن داشت تا این حضور را تهدیدی جدی برای سلامت اصحاب رسانه بخوانند که البته گزارهای درست است؛ موضوعی که منجر به واکنش علیرضا وهابزاده مشاور رسانهای وزیر بهداشت شد تا مسئولان برگزاری جشنواره را موظف به پاسخگویی درباره آنچه رخ داده بداند.
وی در توییتی عنوان کرد: «تمامی ضوابط مثل تمام مشاغل و فضاها به مسئولان جشنواره ابلاغ شده و متعهد شدند که پروتکلها را رعایت کنند. قطعاً این تصاویر تخلف از اجرای پروتکلهاست و مسئولان برگزاری جشنواره باید پاسخگو باشند.»
اما مشاهدات روز گذشته خبرنگار مهر نشان میداد که بستر اجرای پروتکلهای بهداشتی از منظر فاصلهگذاریهای اجتماعی، یک در میان کردن صندلیها، لزوم استفاده از ماسک و استریلیزه کردن مواد خوراکی بهصورت قابل قبولی فراهم بود. آنچه اما محل چالش است پایبندی شخصی افراد به رعایت فاصلههاست.
یک سالی میشود که فعالان حوزه رسانه و سینما از برنامههای سینمایی دور هستند، جشنواره فیلم فجر جدیترین حضور خبرنگاران و عکاسان در یک سال گذشته است؛ مسالهای که باعث تجدید دیدار افراد میشود و این هیجان دیدار رعایت موارد بهداشتی را با چالشهایی مواجه میکند.
برگزاری مراسم فتوکال و ایجاد صف برای ورود به سالن رسانهای از جمله موارد دیگر است که رعایت موارد بهداشتی را دچار اختلال میکند.
در مجموع، در اولین روز اکران فیلمهای جشنواره در سینمای رسانهها، شرایط و مقدمات برگزاری ایمن و بهداشتی بهصورت قابل قبولی فراهم بود و آنچه باید روی آن تأکید شود، لزوم رعایت فردی افراد و بهخصوص چهرههای حاضر در کاخ جشنواره است.
پیشنهاد روز؛ شیشلیک
یکی از جالبترین رکوردهای تاریخ جشنواره فیلم فجر را به نام خود ثبت کرده است؛ محمد حسین مهدویان تنها فیلمسازی است که با احتساب دوره سیونهم، در شش دوره پیاپی جشنواره فجر حضور مستمر داشته و مهمتر از آن اینکه هر بار فیلمی خبرساز و پرواکنش را در ویترین این رویداد رونمایی کرده است.
مهدویان که با «ایستاده در غبار» در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر تبدیل به یکی از پدیدههای فیلماولی شد، در ادامه مسیر فیلمسازی خود ابتدا «ماجرای نیمروز» را ساخت تا علاقه خود به تاریخ معاصر را ثابت کند و بعد سراغ «لاتاری» رفت تا ثابت کند قرار نیست کارگردانی تکوجهی باشد.
«ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» و بعد از آن «درخت گردو» بازگشت مهدویان به همان حال و هوای مورد علاقهاش یعنی تحولات تاریخ معاصر ایران محسوب شد. حالا و در ششمین حضور پیاپی در جشنواره فجر، مهدویان دست به یک ریسک زده است.
«شیشلیک» اولین تجربه کمدیسازی در کارنامه این فیلمساز است که حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و جمشید هاشمپور کنجکاویها نسبت به آن را ضریبی دوچندان هم داده است.
«شیشلیک» امروز در سئانس دوم در سینمای اصحاب رسانه روی پرده میرود و احتمالاً پس از آن باردیگر شاهد گفتگوهای داغ رسانهای بر سر تازهترین فیلم محمدحسین مهدویان خواهیم بود.