دستاوردهای کشور در شرایط تحریم به دست آمده، هزینه تسلیم و سازش قطعاً بیشتر از هزینه مقاومت است، اگر به وصیتنامه‌های شهدا عمل کنیم، هیچ توطئه و کید خارجی نمی‌تواند بر این کشور سیطره پیدا کند.

به گزارش خبرنگار مهر، به دلیل آغاز ایام الله دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چند یادداشت تازه نگارش یافته پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان را خارج از ترتیب تاریخی سلسله یادداشت‌ها منتشر می‌کنیم.

قاسمی یادداشت چهل و دوم را شامگاه یازدهم بهمن نوشته شده و در آن ضمن اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این چهار دهه و ضرورت صیانت از آنها به برنامه‌های رایزنی بیشکک برای بزرگداشت چهل و دومین فجر انقلاب نیز پرداخته است. بر اساس این یادداشت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در بیشکک روز ۲۱ بهمن برنامه بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در کتابخانه ملی قرقیزستان برگزار خواهد کرد.

این یادداشت را در ادامه بخوانید:

امشب ۱۱ بهمن است؛ ۱۱ بهمن منتهی به ۱۲ بهمن. این بهمن؛ بهمنی بود برای فروپاشی رژیم ستمشاهی در نیمه زمستان ۵۷. در ۱۰ روز از بهمن این سال که به دهه فجر نامگذاری شده؛ خون جوانان وطن نهایتاً به بار نشست؛ لاله دمید و انقلابی شکوهمند به پیروزی رسید. اینک ۴۲ سال از آن زمان می‌گذرد؛ از تغییر رژیم درباری و وابسته و حاکم شدن جمهوری اسلامی ایران. این ۴۲ سال را که ورق بزنیم اتفاقات و تحولات زیادی را می‌توانیم ببینیم و به یاد بیاوریم. اتفاقات و رویدادهایی بعضاً شیرین و فراموش نشدنی و البته در کنار آن هم رویدادهای تلخ و باز فراموش ناشدنی.

در این سال‌ها ملت ایران بحران‌ها و توطئه‌های زیاد و گوناگونی را پشت سر گذاشت و دستاوردهای عظیم و چشمگیری را بدست آورد. سرمایه‌های ارزشمند زیادی در راه انقلاب و دفاع از آرمان‌هایش خالصانه جان خود را درکف نهادند تا استقلال و تمامیت ارضی این سرزمین و امنیت کشور و نظام سرپا بماند و حفظ شود. افتخارات زرینی در این ۴۲ سال توسط جوانان این مرز و بوم بدست آمد و در برخی حوزه‌ها ایران در رتبه های برتر جهانی قرار گرفت.

دو سال پیش در آستانه عریمت به قرقیزستان برای تصدی نمایندگی فرهنگی؛ پژوهشی را که توسط چند تن از اساتید دانشگاه امام حسین در مورد دستاورهای انقلاب اسلامی تهیه شده بود مطالعه می‌کردم. عنوانش بود: «برترین جایگاه‌های ایران در آمارهای بین الملی.» مطالب آن پژوهش را که در قالب آمارها و نمودارهایی مستدل و گویا تهیه شده بود؛ در دوران فعالیتم در قرقیزستان به روسی ترجمه و منتشر کردیم. هر آدم منصف و بی طرف ایرانی و حتی غیر ایرانی اگر این پژوهش را مطالعه کند امکان ندارد به دانش و توان و استعداد جوانان و نیروی انسانی ایرانیان فخر نکند و بدان نبالد. ما نیاز داریم این عملکردها و دستاوردها را به زبان‌های مختلف ترجمه و نشر کنیم تا مخاطبان ما در کشورهای مختلف از زاویه و دریچه‌ای که ما به روی آنها باز می‌کنیم و بر اساس واقعیات ایران امروز؛ این ایران را بشناسند و در موردش قضاوت کنند. چه؛ اگر اینگونه نباشد - که متاسفانه و شوربختانه هست - دیدگاه؛ قضاوت و شناخت آنها از ایران و انقلاب اسلامی‌اش از نگاه کسانی خواهد بود که آرزو دارند نه تنها انقلاب اسلامی؛ بلکه ایران به معنای موجودیتش نباشد. این را نه بر اساس عقل جزء خودم؛ که براساس رصد سخنرانی‌ها و توئیت‌های برخی سردمداران دشمنان و قدرت‌ها و نیز نکته ظریفی از وزیر خارجه ظریفمان که در یکی از مصاحبه‌های یکی دوسال اخیرش گفته بود؛ عرض می‌کنم.

ما اینک درشرایطی چهل و دومین سال پیروزی انقلاب را در خارج از کشور جشن می‌گیریم که همچنان با تحریم‌های ظالمانه حداکثری ایالات متحده در کنار ویروسی که بلای عالمگیر شده است؛ دست و پنجه نرم می‌کنیم. قطع یقین شاید هیچ کشوری نمی‌توانست در مقابل این همه فشارها و توطئه‌ها و تحریم‌ها مقاومت کند و دوام بیاورد. اینکه ایران اسلامی در عین این همه مشکلات و تحریم‌ها و کید دشمنان همچنان توانسته است سرپا بماند و آرزوها و آمال دشمنان در مورد این کشور و نظام؛ آنگونه که خودشان پیش بینی کرده بودند؛ محقق نشود؛ این نبوده است جز به اتحاد و همدلی و در صحنه بودن مردم.

در سایه همین وحدت و همدلی و هم افزایی و میدان دادن به جوانان و سرمایه‌های داخلی بود که در طول ۴۲ سال از تاریخ انقلاب؛ این همه فتوحات و جایگاه‌های افتخار آمیز در همه حوزه‌ها از بهداشت و درمان گرفته تا آموزش عالی؛ علوم و فناوری؛ سلول‌های بنیادین؛ بخش‌های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و زیرساختها و سدسازی و راهسازی؛ توان نظامی و بازدارندگی، بدست آمد. و این افتخارات و دستاوردها در گزارش‌ها و آمارهای معتبرترین موسسات و سازمان‌های بین المللی نیز به صراحت ذکر شده است. این آمارها گزارش‌های سفارشی و ساختگی و دستکاری شده نیستند که احیاناً در مراکز داخلی و بر اساس رقابت‌های جناحی و عملکردی جریان‌های سیاسی در دوره‌های مختلف تنظیم و به ثبت رسیده باشند. اینکه اینهمه استکبار و ایادی‌اش عنادشان با ایران نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه سال به سال بیشتر و بیشتر می‌شود به خاطر نگرانی و واهمه از توانایی‌هایی است که در ایران پس از انقلاب می‌بینند و آنها نمی‌خواهند کشوری که در یکی از مهمترین نقاط جغرافیایی جهان حضور دارد، حرف و سخن دیگری غیر از آنچه که آنان دیکته می‌کنند؛ داشته باشد.

البته منکر نیستیم که در کنار این دستاوردها؛ جایگاه‌ها و افتخارات درخشان و بالیدنی؛ مشکلات و کاستی‌ها و برخی بی کفایتی‌ها و بی‌تدبیری‌ها هم وجود داشته و وجود دارد که باعث بی اعتمادی و بدبینی مردم می‌شود. به درستی و در موقعیت خودش همگی مشفقانه نسبت به این موارد هم نقد داریم. با این وجود؛ در عین افتخار و غرور به آنچه در طول سال‌های گذشته و با هزینه‌های بسیار بدست آمده است؛ به روند رو به رشد کشور و به توان داخلی در گذر از مشکلات و بحران‌ها و فتح قله‌های دیگر و رساندن کشتی انقلاب به ساحل پیروزی بسیار امیدوار هستیم. ما تجربیات ارزشمند و ایمان و اعتماد به توان داخلی را در شرایط تحریم‌ها و فشارها و پای خود ایستادن‌ها بدست آورده‌ایم. مطمئناً در شرایط تسلیم و سازش هیچوقت بدان‌ها دست نمی‌یافتیم.

هزینه تسلیم و سازش قطعاً بیشتر از هزینه مقاومت است و تجربیاتی که برخی کشورها در سال‌های اخیر داشته‌اند شاهد و گواهی عینی بر این مدعاست. می‌ماند فقط یک نکته: کاش همه کسانی که در هر رده و جایگاه مسئولیتی دارند؛ به سوگندی که در هنگام پذیرش مسئولیت‌شان خورده‌اند؛ به عهدی که با مردم و شهیدان این مردم بسته‌اند و به وعده‌هایی که داده‌اند و می‌دهند صادق و وفادار بمانند و پاسدار خون شهیدان باشند. شهیدانی که این صندلی‌های ریاست و صدارت و مسئولیت مدیون خون تک تک آنهاست؛ خون کسانی که نامشان مزین تک تک کوچه‌های شهرها و آبادی‌های ماست و هر روز از جلوی نام نقش بسته آنها در اول و آخر بزرگراه‌ها؛ اتوبان‌ها؛ کوچه‌ها و خیابان‌ها با امنیت خاطری که به بهای خون آنها حاصل و تامین شده؛ گذر می‌کنیم. اگر واقعاً این را متوجه باشیم و وصیتشان را آویزه گوشمان کنیم و گاهی هم مصاحبه‌های ضبط شده شهدای جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و نیز خانواده‌های آنان را از برنامه «از آسمان» شبکه دو سیما و «بدون تعارف» گفت‌وگوی ویژه خبری ‬ ۳۰/‏۲۰‬ و برنامه‌های دیگر ببینیم و بر از دست دادن این جوانان مومن و رشید و تربیت شده در مکتب اهل بیت اشک بریزیم و قدردان فداکاری‌هایشان باشیم؛ هیچ توطئه و کید خارجی نمی‌تواند بر این کشور سیطره پیدا کند و خواب بدخواهان در مورد این کشور و تمامیت ارضی‌اش و انقلاب تعبیر نخواهد شد. انشاالله.

گفتنی اینکه امسال گویا نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور در برگزاری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب نقش اصلی و اول را بر عهده دارند. بستگی به شرایط و وضعیت کرونایی هر کشوری نوع برنامه‌ها متفاوت است و امکان برنامه‌ریزی قطعی نیز بخاطر نوسانات در وضعیت کرونایی کشورها و مناطق بسیار سخت شده است. درچنین وضعیتی؛ رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در قرقیزستان نیز ویژه برنامه‌ای را برای تاریخ ۲۱ بهمن ماه در کتابخانه ملی قرقیزستان پیش بینی کرده است. برای اجرای این ویزه برنامه براساس شرایط و امکان سنجی و احصای وضعیت روزانه پیش می‌رویم. برگزاری نمایشگاه عکس؛ پوستر و کتاب انقلاب اسلامی؛ سخنرانی‌ها و نیز پخش ویدئو با زیرنویس روسی درخصوص انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن؛ رونمایی آثار و کتب ترجمه و منتشر شده توسط رایزنی فرهنگی در دوسال گذشته؛ تقدیراز برندگان مسابقه مجازی ایرانشناسی و تقدیر از سه تن از کسانی که در ۱۰ سال گذشته فعالیت رایزنی فرهنگی در قرقیزستان بیشترین همکاری را داشته اند و نیز اجرای موسیقی ایرانی از جمله برنامه های اصلی پیش بینی شده در چارچوب ویژه برنامه سالگرد پیروزی انقلاب در کتابخانه ملی قرقیزستان بشمار می‌روند.

قاسمی

شب ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

بیشکک